NM og NM?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

NM og NM?

Legg inn av Are »

Fikk i går en e-post fra Viken Langbuelag. Det var en invitasjon til årets innendørs NM for historiske buer. Hvis det ikke er store omveltninger i innendørs NM vil det si en 60 pilers konkurrasne skutt på 18 meter. En typisk FITA-konkurranse.

Vi har gjennom flere år hatt en diskusjon med Norges BueskytterForbund (NBF) om opprettelsen av en Tradisjonell/historisk klasse. I fjor ble tradisjonell klasse opprettet og skyttere med historisk utstyr skal ha en merknad om det i resultatlista. I og med at klassen er godkjent av NBF betyr det også at det allerede arrangeres et innendørs NM med 60 piler/18 m.

Er det behov for/ønskelig at det arrangeres to innendørs NM. Er det ikke like greit at man kårer beste skytter med historisk utstyr i tradisjonell klasse til NM historisk skytter-07?

Vi har sakte men sikkert prøvd å nærme oss NBF, når de endlig tar oss inn i varmen, vil vi ikke leke med dem. Er ikke det litt feil?

Jeg bare spør. Uanset kommer jeg ikke til å delta, så i prinsippet kan det arrangeres 12 NM ofr min del :)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag tycker det hörs jättebra ut. Personligen vill jag inte välja trad eller historisk, utan jag skjuter gärna en NM med trad och en NM med historisk.

Det är suveränt att t.ex hos Kloppbacken gå en runda med vardera.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Sorry Are...slik NBF er skrudd sammen pr. i dag så vil de etter min mening aldri ta "historisk" inn i varmen. De ignorerer at vi skriver (H) istorisk i parantes, selv om vi følger opp. NBF er og blir et eliteorientert forbund forbeholdt recurve og compoundfolk. I ettertid har det vist seg at trad-hist sammen ikke fungerer. De aller fleste velger glassfiber fordi det er noe mer treffsikkert enn historisk. Hvorfor gi seg selv et handickap vil de fleste si, som tross alt som er opptatt av poeng. Her på østlandet kan man telle på en hånd vi som er "dumme" nok til å skyte historisk i FITA-sammenheng. Alle som ikke er konkurransekåte nok faller utenfor. Derfor vil vi ha et rent historisk inne-NM fritt for NBF/FITA/COMPOUND/ELITE/kr600 i startavgift mm....Men for all del f.eks "Trad-pilen/NBF" på Hvaler er et treff som viser at historiske og tradfolk kan treffes på en fin måte.
PS. VI var kun tre stk historiske på NBF-NM i sommer, det gav ikke mersmak.
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Det er godt mulig at Historisk klasse motarbeides eller treneres av ledelsen NBF. Dette bør vi i såfall kompensere med å delta!

Dette synes tydelig ut fra at vi f.eks ennå ikke har sett et entydig regelverk basert på tingvedtaket våren 2006, der det ble vedtatt at vi skal ha en historisk klasse. Det framgår også nokså klart ut fra hvordan enkelte av lederne i NBF omtaler historisk klasse.. (" en må skille mellom vikinglaget og norsk bueskyting, NBF..") som svar på et konkret regelspørsmål.

NBF har et tingvedtak om dette og jeg synes vi skal stille opp og stille opp og trumfe det igjennom sakte men sikkert. Møter vi opp og deltar så blir det noe av det, gjør vi det ikke så blir det ikke noe av det.
Det hele må få sjansen til å vokse, det er nå engang vanskeligere og mere jobb å opprettholde historisk utstyr i skytbar konkurransedyktig stand, og det er ennå ikke alle som får det til selv.
Men skal det bli noe av så må vi bare holde på.

Bygger vi opp historisk klasse i NBF kan vi gå på stevner annenhver helg, men hvis vi gir opp og trekker oss ut får to stevner i året og mister delingen av erfaring og teknikk med resten av bueskytterne.

Vi har også en jobb å gjøre med å utdanne nye skyttere så de kan lage/skaffe seg utstyr som er hensiktsmessig og som har et presisjonspotensiale. Mange ser ut til å tro at historisk klasse er ensbetydende med dårlig tillrede askepinner med dårlig kast og krokete piler med feil spine og mest mulig tilfeldig teknikk. Og da blir ikke historisk utstyr særlig treffsikkert.
Her har vi mye å lære av å omgås NBF/FITA miljøet. Jeg skyter nå ikke spesielt godt, men utrolig mye bedre enn jeg ville gjort uten å delta og lære av NBF/FITA recurve miljøet her i Kristiansand.

Slik vi holder på nå så ser det jo ut som om tradisjonell sklir ut mot barebow igjen, med metallrisere og strengeklatring etc..

Alle bueskyttere tjener på at vi holder oss (iallefall delvis) innenfor samme organisasjon.
Oppfordrer derfor alle til delta på NBF sine stevner i tradisjonell og historisk klasse, også NM, både inne og ute.

At Norsk langbuelag arrangerer enda et stevne kun i regi av langbuelaget er jo bare bra, Og vi har helt sikkert godt av et stevne der vi ikke forsvinner i mengden av rosa compoundbuer.

Men Truls, måten du skriver innlegget ditt er ikke produktivt. Og noe av det du skriver fornærmer meg og sikkert flere, og jeg kjenner meg ikke igjen i det, hverken som tillitsvalgt i en klubb i NBF eller som deltaker på stevner :"NBF er et eliteorientert forbund...", det er det OGSÅ, men stort sett er det breddeidrett vi driver.
Min erfaring er at bueskyttere, historisk, trad, compound stort sett alltid treffes på en fin måte.

Når det gjelder forrige NBF-NM så skyldes nok mye det dårlige oppmøtet at mange trodde en ikke fikk denne klassen før året etter tingvedtaket, og når det ble klart at det ble klasse var det for kort tid igjen. Men også som du sier troen om at en ble alene..
Og at reglene var, og fortsatt er uklare, av grunner en bare kan spekulere om. Men ikke døm hele NBF på grunn av det.

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Og forøvrig:

FITA 60/18 er temmelig kjedelig uansett. og en kan skyte det hver helg et eller annet sted og det arrangeres NM i NBF regi uansett.. + trad-pilen som vel blir uoffisielt NM

Hvorfor ikke ha en Historisk NM litt mer "historisk"?

K
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

KEn skrev:FITA 60/18 er temmelig kjedelig uansett. og en kan skyte det hver helg et eller annet sted og det arrangeres NM i NBF regi uansett.. + trad-pilen som vel blir uoffisielt NM

Hvorfor ikke ha en Historisk NM litt mer "historisk"?
Jeg får nesten en tåre i øyekroken av å lese innleggene dine KEn :) Historisk NM arrangeres allerede utendørs. Det er de jeg foretrekker å delta på. 60p/18m skyter jeg nok av resten av året. Gleder meg allerede til Kaupang
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Ares tanker om å kåre den beste historiske skytteren i TradNM sammenheng er ikke dumt. Ei heller er det uprøvd. Vi gjorde det slik i fjor da vi slo sammen historisk inne-NM med Tradpilen. Det fungerte helt fint sånn arrangementsmessig. Greia er at vi i det historiske miljøet ønsker å ha et dedikert inne NM kun for historiske bueskyttere.
Dette kan selvsagt for noen føles som at det blir litt mye, men det er nå noe eget med rene historiske skytekonkurranser selv om vi innendørs er "begrenset" til 18/60. Når det er dedikerte histiroske arrangementer så møter også de fleste(de som har eller kan) i historisk tøy, og det er også en del av miljøet og gleden med historiske treff.

Grunnen til at vi kjører 18/60 innendørs er av flere praktiske årsaker. Noen av de er at det er den beste måten å måle seg mot andre på. Det er nå også slik at det i flere år har vært slik at noen skyter både historisk og Trad. Da 18/60 har vært normen for å måle seg mot andre, også på tvers av klassene, ser vi ingen grunn til å forandre på dette. Vi ønsker at det skal være slik at man kan veksle mellom historisk og Trad på samme avstand og på den måten kunne måle forskjellen på å skyte historisk mot andre typer. At noen syns det er kjedelig får så være med det. Vi er flere som syns det er gøy å skyte 18/60.

Må videre inrømme at jeg er ikke flink til å følge med på hva som skjer i NBF sammenheng og mottar som regel sitater fra andre som snakker om dette når de har vært flinke og oppdatert seg på hva som skjer. Jeg er utelukkende historisk orientert og har egentlig ikke tenkt så mye på TradNM av den grunn. Hadde jeg hatt en Trad bue ville jeg nok ha vært inne på tanken på å delta sånn at det er sagt. Jeg er ikke anti det som ikke er historisk.

Det at vi slo sammen Historisk inne NM med tradpilen i fjor, enda så vellykket og trivelig det var, sådde et frø i bakhodet om at det hadde vært godt med et inne NM som var rent historisk. Det finns jo et miljø som tross alt er kun historisk orientert og det er hva vi som skyter historisk vil pleie....

Det blir oppfordret til å stille med historiske buer på NBF treff for å vise at det finns et miljø. Jeg er enig og syns det er et godt argument. På den annen side har jeg hørt opp og ned om arrangementer der de som skyter både Trad og historisk utelukkende har stilt med Trad. Vi som brenner for historisk ser det litt triste i dette, for vi hadde jo heller sett at der hvor det er miks arrangement at de som har historisk bue hadde stilt opp med historisk bue, men det er nå en gang slik at man gjerne konkurrerer for å sanke poeng, og det er jo slik for de aller fleste at det er mere å hente poengmessig ved å skyte Trad. Når det da er eksempelvis kun tre av potensieltt mange flere som stiller med historisk så kan jeg jo forstå jeg argumentene til Truls Erik.

Da ender vi opp med å gjøre som vi nå gjør. Vi arrangerer et rent historisk inneNM. Med det vil jeg også si følgende:

Egentlig er vi IKKE intressert i å vite hvem som ikke kommer, men derimot tar vi gjerne imot påmeldinger fra de som vil delta.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

haaeri skrev:Ares tanker om å kåre den beste historiske skytteren i TradNM sammenheng er ikke dumt. Ei heller er det uprøvd. Vi gjorde det slik i fjor da vi slo sammen historisk inne-NM med Tradpilen. Det fungerte helt fint sånn arrangementsmessig. Greia er at vi i det historiske miljøet ønsker å ha et dedikert inne NM kun for historiske bueskyttere.
Vi gjorde også det samme på sist store innendørs stevne her i byen. Såvidt jeg husker var det 4 tradskyttere og 12 historiske skyttere. Det er bare å stille opp så ordner det seg. Beste historiske skytter ble premiert med en egen premie. Systemet funker som fjell.

Å ha egne NM er svært lite samlende. Skal alle med en compoundbue som regnes som mindre god ha et eget NM også? :? Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner logikken.

Spørsmålet er vel også om en klubb i NBF har lov til å arrangere noe de kan kalle et NM når det allerede er en annen klubb i NBF som arrangere et offisielt NM. Ønsker historiske skyttere å leke med NBF bør de også følge NBFs regler mener nå jeg. Det kan gjerne arrangeres konkurranser og samlinger utelukkende for historisk klasse. Det støtter jeg helhjertet. Det jeg reagerer på er at det kalles NM og arrangeres på en tilsvarende måte som det offisielle NM.

Har ikke vi hatt noe av denne diskusjonen på et årsmøte i NLL Håkon? Syns den virker kjent.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

At det skal settes merknad på Trad stevner der hvor historiske buer er brukt betyr ikke at historisk er egen klasse under NBF.

Slik jeg ser det er dine argumenter på sin plass hvis vi skulle gå hen og kalle et Trad stevne for NM. Merkverdig at du reagerer på dette arrangementet Are. Du var nå med og arrangerte NM på Stiklestad i sommer etter forespørsel fra NL. Videre er det et nytt NM på Kaupang til sommeren som du gleder deg til(meg også og mange flere må jeg si). Tevlingen på Kaupang blir arrangert i samarbeid med og godkjent som NM av Norsk Langbuelag.

Diskusjonen du viser til! Gjelder det det faktum at NL har hevd på å arrangere NM i historisk bueskyting? Inntil Historsk blir en del av NBF slik som Trad så er vi i vår rett. Dette er NL's offisielle holdning.

Hvordan du får en dårlig compoundbue til å passe som sammenligning forstår jeg ikke helt. Du vet godt hva Historisk innebærer. La oss ikke spore av her.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

haaeri skrev:Du var nå med og arrangerte NM på Stiklestad i sommer etter forespørsel fra NL.
Akkurat der stokker du om på rekkefølgen. Det var vi som spurte NLL om det var greit at vi gjorde det :)

Ad utendørs NM kontra innendørs NM. For meg er det to vidt forskjellige arrangement. Det ene er veldig FITA-orientet, det andre er orientert mot historie, artige skytterformer og variasjon. Førstnevnte tar NBF seg av, sistnevnte ikke. F.eks. finnes det FITAregler for lengdeskyting for alle klasser intersnasjonalt. Problemet er bare at NBF ikke får ut fingeren og arrangerer et lengdeskytingsstevne/-NM. Da er det på sin plass at noen andre går hen og gjør det. Det samme er det med den historiske konkurranseformen som foregår rundt om på historiske markeder. NBF er ikke interessert i å arrangere det, derfor gjør andre det.

Det er fint folk ikke er enig, jeg vil gjerne ha en debatt på dette.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Are

Det er jo supert at noen organiserer det. Det er bare synd at Truls og andre er såpass "fiendtlig" til NBF i sine innlegg.

Hvorfor ikke ta på seg "NBF-hatten" når en arrangerer dette stevnet og andre..?
"NBF er ikke interessert..", mange av oss her er jo også NBF, kan vi ikke bare arrangere det?



Det er jo det samme med jaktstevner, noen må bare begynne å gjøre det.

K
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Visst er det slik at skal det bli noen konkurranser så må noen ta tak i det og gjøre noe. Det gjør vi. Jeg kjenner kun til NM, og Høst Treffet, og der er jeg involvert på begge hold via NL og Viken Langbuelag. Så er det Nidaros da, men jeg vet faktisk ikke om de arrangerer rene historiske treff eller om det er miks. Laugen har jo sine arrangementer, men det er ikke rene historiske treff.

Skyter man innendørs så er det jo naturlig at man skyter på blink for det er best, slik vi ser det, at man følger den normen som ligger nærmest når det skal måles i forholde til Trad, og det er jo FITA. Det er også hevet over enhver tvil om at utearrangementer er det beste og morsomste. Men jeg aner en viss "blindhet" for at vi faktisk også har lyst, og rett til, å konkurrere i nærmest mulig historisk ånd også på vinterstid eller innendørs om du vil. Med vi mener jeg oss som kun skyter historisk.
Det er jo ikke slik at vi kan leie vikingskipet for å lage et likt NM innendørs for å få med oss alle grenene vi har ute. Man tager hva man haver.... Ikke sant.

Vi kunne selvsagt kalle det noe annet når vi skyter innendørs, men slik er det nå en gang ikke. Poenget er at vi ønsker at det skal være et historisk NM ute og ett inne.

Nå litt subjektiv syting:
Jeg syns det er "urettferdig" med holdningen om at vi liksom ikke skal ha lov å arrangere et inne NM uten at det skal lages hurumhei av det!
I og med at vi på et vis lever vårt eget liv utenfor NBF må vi jo få lov til å sette opp konkurranser hvor vi kårer våre mestere på lik linje med "alle andre". Ute NM / Inne NM. Skjønner ærlig talt ikke problemet.
Subjektiv sytesetnig slutt...

Jeg håper inderlig at også bueskytterne fra midt og nord Norge finner løypa ned til Moss den 3 Mars. Det er mye hyggeligere å prate skit og diskutere over en kopp kaffe eller noe sånt enn holde på som her.
Meld dere på folkens. Det er gratis overnatting i Hallen fra Fredag 2 Mars for dere som reiser langt. Jeg skal om litt oppdatere NL sine sider med detaljer osv. om Inne NM i Moss.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

haaeri skrev:Så er det Nidaros da, men jeg vet faktisk ikke om de arrangerer rene historiske treff eller om det er miks.

Nå litt subjektiv syting:
Jeg syns det er "urettferdig" med holdningen om at vi liksom ikke skal ha lov å arrangere et inne NM uten at det skal lages hurumhei av det!
I og med at vi på et vis lever vårt eget liv utenfor NBF må vi jo få lov til å sette opp konkurranser hvor vi kårer våre mestere på lik linje med "alle andre". Ute NM / Inne NM. Skjønner ærlig talt ikke problemet.
Nidaros Håndbuelag arrangerer historiske treff på historiske arrangementer (f.eks. Borgdagen). Utenfor historiske arrangementer arrangerer vi artige skytterformer, som lengde og popinjay. Vi har ingen planer om å arrangere en FITA-konkurranse. Det lar vi klubber i NBF gjøre, så som vår lokale skytterklubb, Sverresborg BS.

Det jeg stusser på med arrangering av NM er at NLL er en skytterklubb tilsluttet NBF, burde de ikke da forholde seg til NBFs offisielle NM?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Are skrev:
haaeri skrev: Det jeg stusser på med arrangering av NM er at NLL er en skytterklubb tilsluttet NBF, burde de ikke da forholde seg til NBFs offisielle NM?
Har i grunn svart på dette allerede med ulik ordlyd et par plasser.

Are!
Vi kommer nok ikke særlig lengre i denne omgangen. Jeg tror at en videre diskusjon bør foregå på en annen arena i og med at dette mest ligner på en samtale oss i mellom.

Når det gjelder treff i regi av Nidaros, og ande lokale langbue/historiske-lag. Tør jeg foreslå at dere sender info om dette til oss i NL(meg)?
Dette kan da legges ut på www.langbue.no også sånn at de som ikke er opptatt av å lese på lokale buelag sine sider kanskje får med seg det som skal skje. Kan hende dere får flere besøkende da.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Den er grei Håkon. Vi stopper der i denne omgang.

Vi kan slevsagt prøve å sende invitasjon til deg også, så kommer den ut på hjemmesiden til NLL. Vi pleier ellers å bleste det via eposter til interessert, på egen hjemmeside og her på forumet. Men det er alltid hyggelig med flere deltakere.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar