Bryner?

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Bryner?

Legg inn av Kviljo »

Savner noen skikkelige bryner til å sette opp alt fra høvler til økser.

Kanskje noen av dere har erfaringer med forskjellige varianter? Selv har jeg aldri prøvd diamantbryner - hvordan fungerer de over tid? Ser også at det selges noen keramiske greier (jørn jensen har de). Erfaringer? Eventuelt - hvor er det greiest å handle vanlige men skikkelige brynesteiner i forskjellige finhetsgrader?


Kort spurt: Erfaringer omkring bryner over lommestørrelse?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bryner?

Legg inn av Moen »

Japansk vannbrynestein! Mest geniale jeg har brukt til mine hoggjern. Dyrt, men bra. Ellers så er det vel ingenting som kommer opp mot slipestein m/lærskive. Litt lei å putte i lomma, men..koster jo bare litt mere enn ett bra bryne... :wink:
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Bryner?

Legg inn av nilstor »

Diamantbryner kan du kvesse kjøkkenknivene med, det er stort sett det eneste de duger til, og jeg har heller ikke vært fornøyd med de kjeramiske brynene jeg har prøvd. Skal du ha SKARP egg som samtidig er holdbar, må du til med skikkelig naturstein og bryneolje. Selv er jeg meget glad i hard Arkansas, grov og fin. Jeg avslutter gjerne med et bryne av ekstremt fin Arkansas, det er svakt gulhvitt og nesten gjennomskinnelig, ligner litt på alabast. Test eggen på hårene på håndbaken, hvis de spretter av, er eggen skarp. Denne behandlingen gjør stropping unødvendig, da sløver du faktisk eggen!

Bryneolje lager du enkelt med å blande like deler soyaolje og vegetabilsk terpentin, eller gjerne litt mer soyaolje enn det. Da flyter metallsponene i oljen, og legger seg ikke i porene på brynet. Rens brynet, og smør på et tynt lag bryneolje før du setter det vekk.

Treskjærere bruker ofte poleringsskive på drill sammen med poleringspasta. Det gjør også susen, forutsatt at eggen er riktig oppsatt.

Japansk vannbrynestein har jeg hørt mye bra om, men aldri prøvd. Hvor får man tak i det?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bryner?

Legg inn av Moen »

Japansk vannbrynestein har jeg hørt mye bra om, men aldri prøvd. Hvor får man tak i det?
www verktøy.no..
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Bryner?

Legg inn av Are »

Trives både med diamantbryner og japanske vannbryner. Skal jeg ha noe virkelig skarpt er det vannbrynene som er kongen. Du får dem opp til korning 10000 :shock: Selv avlslutter jeg med en 4000 og er fornøyd med det. Husk bare å bruke vann på begge disse brynetypene. Dick-tools har også et godt utvalg av bryner
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bryner?

Legg inn av Christian »

Dick er konge! det har gått noen lønninger den veien for å si det sånn :lol:
Jeg er en av de som foretrekker "the hardway" og er så tøff! (les: tulling) at jeg bruker barberkniv til å renske opp i trynebusken. Bruker et bryne fra Norton med 4000/8000grit og det gjør eggen så skarp at den bokstavelig talt kløyver hårstrå! Nettopp vært en kjapp tur innom Dick og det virker ikke som de har norton lenger :| men men, steiner med så høy grit er ikke brukandes til så mye annet en barbkniver alikevell. En så fin egg holder jo ikke lenge mot trevirke...

En personlig favoritt er å lime sandpapir på ei trefjøl :lol: billig, enkelt og fungerer helt supert! Ikke noe problem å sette opp "hårhoppende" egger :) men det ligger mye i håndlaget som det heter... på Utuben er det en fyr som sliper opp en kniv med en murstein og avispapir :shock: han barberer seg forsåvidt også med en japansk machete... folk og fritid altså :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Bryner?

Legg inn av nilstor »

Jeg har delvis brukt trikset med å lime fint slipepapir på treklosse - eller enda bedre, på glass - når jeg har kvesset retusjeringsknivene mine, med stropping etterpå gir det utmerket resultat. Jeg foretrekker nok likevel hard Arkansasstein når jeg trenger en lynskarp egg, men det er jo det der med smak og behag, da ...

Jeg kan ikke matche barbering med med machete, men på en lengre feltøvelse i Brig N for mange år siden, hadde jeg glemt barberhøvelen på brakka. Men barbering måtte til åkkesom, så da var det bare å bryne Bowie-kniven (med karborundumbryne!) og la det stå til. Uten vamt vann og speil var det et bask, men barberingen sto til inspeksjon, og trynet er fremdeles i behold!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Bryner?

Legg inn av jamar »

Har lett en del rundt etter anbefalinger tidligere, og det er stort sett smak og behag som er retningsgivende. Har etter hvert begynt å sette opp grov egg på en billig sandslipestein (edit: slipemaskin m/sandsteinskive) som jeg snekret en jigg til. 3-400 kr. på Europris etc. Deretter på finere bryne, og det er vel hipp som happ om man går for japansk vannbryne eller arkansas, bare brynet er av god kvalitet (mye ræl ute og går). Selv avslutter jeg med en skinnfille og pasta, men det er jo opp til hver enkelt.
I hovedsak virker det som om de fleste veier leder til Rom, men det er vel først og fremst bryneteknikken som avgjør resultatet, ikke om du velger keramisk, vann- eller oljebryne. Jigger anbefales. Håndbryning er for folk med tålmodighet til å utvikle seg til absolutt perfeksjon.
Sist redigert av jamar den 25 jun 2009, 22:20, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bryner?

Legg inn av Christian »

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Bryner?

Legg inn av jamar »

[quote="nilstor"]Bryneolje lager du enkelt med å blande like deler soyaolje og vegetabilsk terpentin, eller gjerne litt mer soyaolje enn det. Da flyter metallsponene i oljen, og legger seg ikke i porene på brynet. Rens brynet, og smør på et tynt lag bryneolje før du setter det vekk.
quote]
Kjøpte "Teknologisk Forlags Store snekkerbok" på tilbud i dag. Fant flg påstand på s. 68: Til oljebryner er en god, tynn maskinolje det beste (vegetabilsk olje kan tette porene)." Hm... skulle gjerne visst dét før jeg brukte matolje på svigerfars arkansasbryne. Tror heldigvis ikke han leser dette. :)
jamar
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Bryner?

Legg inn av Stefflus »

I dag har det vært lite å lese på forumet :(
Og da ender det slik som det ofte gjør med å surfe og sikle på verktøy.. ikke så lenge siden siste pakken fra Lie-Nielsen kom med Nortonbryner, men tett som jeg var trodde jeg at det skulle være grei skuring å finne en Extra Grov Diamantstein for å holde vannsteinene plane nå da til og med Jula og Biltema har etablert seg i ei lita grend noen mil nord for Hemnesberget.
Men neh, det ble Lie-Nielsen som ble redningen denne gangen også. Hadde jeg hatt råd skulle jeg hatt èn av hver derfra..

Forøvrig kommet over et par Stanley-sider (selv om det ikke har noe direkte å gjøre med bryner)
Inngående beskrivelser av høvlene:
http://www.hansbrunnertools.gil.com.au/ ... %20113.htm
Flotte gamle Stanleykataloger:
http://www.roseantiquetools.com/id16.html
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bryner?

Legg inn av Kviljo »

Jeg har brukt DMT diamantbryner ei stund nå. De fungerer igrunnen veldig bra. Det fine er at de holder seg flate, noe som er en fordel om man bryner høvler. Skal man bare skjerpe et par blader kan man også bruke de uten vann. Barber-skarpt blir det også. De er kanskje ikke like effektive som f.eks en syntetisk vann-stein.

F.eks Verktoyas.no har DMT diamant-steinene.

Lie-Nielsen er kult 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: Bryner?

Legg inn av Lien »

Har brukt japanske natursteiner på endel verktøy. med korning 8000 blir det farlig skarpt.
Svar