Studie i riktig krigsbueteknikk

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Hardwood »

Hvis vi kan møtes på midten og si lengde med Standardpil, så er jeg med.

Grauten : "Hnnngh...kniiiirk...TWANNNG.....stønn..." :mrgreen:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

Lengde med standardpil er greit. Jeg godtar :) Arena NM?
(Egentlig hadde det vel vært morro med fler allroundkonkurranser, der resultatene fra flere øvelser ble lagt sammen..)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Hardwood »

NM ok ! Hva er innsatsen ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Kviljo »

Ey Hardwood, om du føler at de lette buene dine blir mobba er nok det fordi vi regner med at du tåler det siden du skyter så sinnsykt presist 8) Dessuten vant du jo såvidt jeg husker både presisjon OG lengdeskytinga ved sist ute-NM, så litt erting må du tåle :P :D

Bare vent til jeg og Lurz stiller med 80-punds Moshcheveya Balka-hornbuer, så skal vi knuse dere i standardpil-klassen :lol: 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

Hmm, hva med et godt bueemne som innsats?

-Ivar, jeg tenker dere kan få til noe morro med de krokene. Jeg skulle gjerne starta på en 150#'er ala mongolbue.. Det ville vært artig å skyte langt med :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Hardwood »

Hey.hey..Nå snakker vi 8)
Nidrinr : Emne som innsats ok ! Husk å lage emnet mitt litt langt... (HEheeeeeee) Nei da.. jeg har ikke sjans å trekke så tunge buer som deg, så jeg har kun to ting å ta igjen det på hvis jeg klarer: effektiv bue og pil, samt laaangt trekk ! Er det hvilket som helst buedesign ? Jeg liker jo flatbuer også...

Kviljo; Du har vel rett....jeg ble bare nr. 2 i finalen på presisjonsskytinga i sommer, selv om jeg vant plaketten for høyest poengsum på den hele historiske runden. Men jeg vant artilleri og flight, ja. Blir nok tøffere der i sommer skjønner jeg. Ja jeg ser frem til når du og Lurz får ferdig noen effektive hornbuer. Da er det nok good bye til trebuene på lengdejordet ! :mrgreen:
a propos : blir det noen endring i klasser på lengdeskytinga i NM ? Det ble vel konkludert med at det ikke var aktuelt, pg.a. for mye styr ?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Are »

Skulle ønske at folket kunne utfordre hverandre i andre tråder og at vi kan holde oss til teknikk på krigsbueskyting her.

Det er fremdeles ingen andre enn Eirik som har klart å legge ut sin teknikk her. Er det noen som har prøvd noe nytt, kommet fram til noe nytt?

Etter litt prøving virker "rullende trekk" (kan vi kalle det det?) som et godt alternativ til oppreist. Logikken bak tidligere sitat fra Ray virker godt utprøvd og begrunnet. ANdre som har prøvd teknikken?

Selvsagt har presisjon med krigsbue vært viktig. Det var ikke bare en menig å skyte langt, men å kunne treffe noe som var langt unna. Vi har fremdeles mye igjen å lære. Var det ikke noe av det vi prøvde å få til med lengste artillerihold vi bestemte i fjor?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

Oppfordring ok. (Noen avsporinger trur jeg forøvrig det er vanskelig å unngå, men vi får prøve. PM til Hardwood på veg :))
Her er den eneste videoen jeg fant av meg sjøl med krigsbuetrekk:
http://www.youtube.com/watch?v=bdUL9i_rers

-Tatt i betraktning at jeg skyter med brudd i handleddet her, er det i grunn ikke et veldig godt eksempel. Her slipper jeg nok litt fortere enn vanlig, men det er hvis jeg ikke husker feil fordi det var litt vondt.. -Forresten ble det lengste skuddet jeg har hatt med standardpil skutt den dagen, så det kan jo hende det har noe for seg..?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Hardwood »

Det ser for meg veldig bra ut når du skyter her, Nidrinr; uanstrengt og uten noen vingling eller unødige bevegelser. Hvor tung er den buen ? Ser ut som om du bruker en litt annen teknikk enn Gibbs ?? Du trekker mye med siden og trapesius eller hva den heter.. ("bademusklene" :D ) ?

Noen som kan gi meg noen tips om hvordan jeg legger ut film her ? Jeg kan filme med mobilen, digitalt speilreflekskamera, eller et enkelt og billig Panasonic videokamera. Jeg har også gjort en rekke høyhastighetsopptak av skyteteknikk (presisjon) og pilflukt, men aner ikke hvordan jeg får lagt det ut. Mange megabytes !
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Christian »

Det enkleste er å bruke youtube eller vimeo. bare lag en konto, last opp filmen du vil vise også limer du linken inn her 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

Youtube er så enkelt at jeg får det til :)

-Bua var på ca 110# her i denne video'n. Det er den samma som jeg brukte inne nå på NM, men før den ble dratt til 34" og fikk litt varige skavanker.. :? Nå er den på 100#.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Are »

nidrinr skrev:Oppfordring ok. (Noen avsporinger trur jeg forøvrig det er vanskelig å unngå, men vi får prøve. PM til Hardwood på veg :))
Her er den eneste videoen jeg fant av meg sjøl med krigsbuetrekk:
http://www.youtube.com/watch?v=bdUL9i_rers

-Tatt i betraktning at jeg skyter med brudd i handleddet her, er det i grunn ikke et veldig godt eksempel. Her slipper jeg nok litt fortere enn vanlig, men det er hvis jeg ikke husker feil fordi det var litt vondt.. -Forresten ble det lengste skuddet jeg har hatt med standardpil skutt den dagen, så det kan jo hende det har noe for seg..?
Bra du legger ut videosnutt. Hvor langt har du kommet med SP nå?

Jeg har noen innspill på teknikk:
- Ser ikke ut osm om du har noe ankringspunkt. Er det hår og skjegg som er til hinder for det? Et godt ankringspunkt vil øke treffsikkerheten :wink:
- Albuen på trekkarmen din er for lav. Dette gir unødige påkjenninger på skulderen.
- Prøv i slippet å la hånda gå bakover. Det gir best effekt og forstyrrer pilas flukt minst.

Som Hardwood sier ser det uansterengt ut for deg å skyte den buen så stå på. Vi håper alle at den hånda er bra til NM.

Og til slutt et eksempel på hva som skjer når en krigsbue ryker på fullt trekk. Filmen er tatt med høyhastighetskamera og viser fint den naturlige reaksjonen på en trekkarm når belastningen blir borte, sånn som et slipp bør strebe mot.
133# krigsbue knekker på fullt trekk

Og jeg håper ikke noen blir skremt av tilbakemeldingene mine. Hvis folk ønsker kan jeg heller sende dem på PM :)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

-Bare fortsett å komme med forslag til forbedring av teknikk. Hadde jeg aldri hørt på forslag fra andre ville jeg fortsatt skutt med verdens minst tungbuevennlige teknikk :)
-Alle som vil få tips på teknikken kan legge ut film av trekk, de som trur at de har upåklanderlig teknikk trenger ikke :P

Hadde forresten vært morro å samle tungbuefolket for litt lengdeskyting med tilhørende teknikktips, så vi kan hjelpe hverandre å slå engelske rekorder. Enklere med "live" tilbakemelding, så kan man prøve det ut mens andre ser.

Jeg har et par standardpiler på veg, så det varer nok ikke for lenge til jeg prøver litt lengde. Nå smelter snøen i rekordfart, så det er ikke mange dagene til det går ann å finne et ledig jorde.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Are »

Et krigsbuetref hadde vært topp. Men det er grusomt vanskelig å se forbedringspotensialer på folks teknikk. Jeg bruker selv mye pauseknapp når jeg ser på videoklipp. Hva med et høyhastighetskamera på et slikt treff Hardwood?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Zeida »

:cry: det er fortsatt 2 meter snø i hagen og alle andre plasser og det er meldt mere :?
Svar