Buepresse

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Kviljo »

Upåklagelig arbeid det der :)

Forholdsvis interessant at pilene går bedre med ei myk pilhylle. I junaiten brukes det gjerne noe lignende i lengdeskytingen. Det har nok noe for seg.

...hvem stiller med pelsvott i presisjonsskytinga på NM? :mrgreen:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

SilentG2 skrev:nice.. frisert mår :)
:lol:

Kviljo: Det virker jo logisk at den går bedre med tanke på at det er mindre motstand berøring av pilen når den blir holdt oppe av tynne hår.
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Buepresse

Legg inn av SilentG2 »

Beklager Zeida.. Det er grunnet måren eller røyskatten sine evner og ånd som gjør at pilen får et ekstra puff :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Akkurat, SilentG2. Du har skjønt det :mrgreen:
Men for å være litt seriøs : Du er inne på det Zeida, men det er nok ikke hovedsaklig motstanden som gjør utslaget, men demping av slag mot pila, som gjør at pila får mindre kast og vibrasjon. Alternativet er jo knallhardt tre, og jeg skyter i alle fall ikke så stødig at ikke buen rører litt på seg mens pila er på vei langs buegrepet. Den største effekten kommer nok fra pilpasseringen på siden. Det er den pila presser mot hele veien fra fullt trekk til den er avgårde. Hvor mange har vel ikke av og til slike skudd som "smeller " i pila, og forårsaker vinglete pilflukt ? Det kommer ofte av at pila får plutselige slag i grepet.

Det var ingen dum tanke med pelsvott, Kviljo ! Hmmmm....... :lol: Men hvorfor ikke ha skinn i pilpasseringen på historiske buer ?
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Buepresse

Legg inn av SilentG2 »

Hardwood skrev:Akkurat, SilentG2. Du har skjønt det :mrgreen:


Det var ingen dum tanke med pelsvott, Kviljo ! Hmmmm....... :lol: Men hvorfor ikke ha skinn i pilpasseringen på historiske buer ?
Det var vel dette med regler igjen da.. Står vel at man ikke skal ha noen pilstøtte, noe som enkelte erfarte på Jørundgard. MEN, når det er sagt så står det da heller ikke noe om a "pimpe" bue med røyskattskinn over og under grepet, samt å bruke pelsvott.. = PROBLEM SOLVED :lol: 8)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1858
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Buepresse

Legg inn av Lurz »

Hardwood skrev: :lol: Men hvorfor ikke ha skinn i pilpasseringen på historiske buer ?
Mener jeg da jeg har sett et eller annet sted? Har til og med plagiert det :) Lærbit i hvertfall, det er jo noe.... :wink:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Der er du jo, Lurz ! Kan du gi meg mælene lønnekjernen skal ha ? Den som jeg skal ta med til deg på NM.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Moen »

Hardwood skrev:Det jeg ikke finner noe info om derimot, er hor kontaktpunktet sideveis skal ligge. Kanskje på samme sted som det høyeste punktet på hylla ?
Hvis du ser på forskjellige buer med plunger, så ser du at det varierer noe. Jeg har aldri hørt noe eksakt plassering, men jeg ville satt den nærmest mulig det høgeste punktet. Men det man derimot skal være klar over, er at hvis du legger på en litt tykk og myk strikerplate, vil denne absorbere en del av fleksingen/flexing/logringen i pilen. Med en justerbar plunger er det jo nettopp dette som er poenget. Strammer du plungeren for mye, (eller bruker en hard strikerplate) vil pila gå til venstre, og omvendt. Selv om det er en jævla nymotens sak, er den litt kjekk også :wink:
At pilene går bedre med en myk pilhylle, bør jo komme av mindre friksjon og rett og slett en mykere start.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Vel, da jeg testet pilene med buen før jeg tok på skinn, gikk ikke pilene særlig godt. De spredte mye. Da jeg testet etter å ha satt skinnet på, gikk pilene snorrett og samlet utrolig bra. Selvsagt tok jeg høyde for spine; jeg brukte litt for myke skaft, og så bare tapet jeg på skinn først for å teste om spine ble riktig. Det tynne skinnet gjorde stort utslag !
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Moen »

Problemet med skinn/pels på buer som ikke er senterskutt, er jo at pila røsker med seg håra på turen mot blinken. Jeg utstyrte alle mine Hill buer med selskinn, men de var hårløse etter noen få piler.

Du kommer jo ikke i konflikt med regelverket om du legger på en strikerplate, og/eller bruker pelsvotter. Det er egentlig noe for deg, Ivar. Tyrker, Safety googles OG pelsvotter 8)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

Moen skrev:Det er egentlig noe for deg, Ivar. Tyrker, Safety googles OG pelsvotter 8)
:lol:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Enig i det Moen, jeg ser ingen ting galt i det. Det blir jo i praksis dett samme som å ha et tynt ettlags skinngrep på bua, og så skyte pila fra øverst på skinnet.
Mistet selskinnet hårene så fort ? Høres rart ut. Jeg tror det ville vart lenger hvis selskinnet var vegetabilsk garvet. Lå det med hårene i skuddretningen ?
Skinn som bare er tørket, slik som mmange reinskinn, mister hårene veldig lett. Jeg har et selskinn liggende i fryseren....... 8)
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Buepresse

Legg inn av Grauten »

Når du benytter plunger på en bue, så virker denne de første 2-4cm av skuddet. Plungeren trykkes inn ca 0,5mm. Ved å benytte en bløt "strikerplate", så tror jeg du oppnår noe av samme effekten. Men du må regne med å bytte plata temmelig ofte! :lol:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buepresse

Legg inn av Bowman »

Imponerende progresjon du har Hardwood. Må si jeg har blitt litt sugen på en slik presse. Mener at jeg har sett noe lignende hos Oddbjørn. Var på buemakerseminar på Hamar for et par uker siden, og der lærte vi å lage enkle laminatbuer. Jeg tenkte jeg skulle lage noen slike frmover. Refleks/defleks med to laminater. Per Onsrud viste oss en meget grei og lettfattelig oppskrift. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Bowman: takk for det. Bare å gå i gang !

Moen : hvis pila går til venstre med for tykk strikerplate, er det vel bare å tilte buen litt mer, og / eller senke strengehøyden litt ? Hvis pilene da ikke samler skikkelig eller fremdeles går til venstre må man vel bruke lavere spine eller tynnere plate ?
Svar