Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Lønn er vel diffus-porøs, så i prinsippet skal ikke årringene ha så mye å si...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Jepp, det er nok heller egenvekta man bør vurdere når det gjelder de diffus-porøse treslagene. Karpowicz skriver at man bør bruke tre med over 0.65 egenvekt, og at det ellers ikke er så nøye. Det er jo bare et kjernelaminat, og jo tyngre det er jo mer død masse i lemmene. Så lenge det tåler skjær-belastningen er alt godt.

Satser på å ha klar minst én ny tyrker til NM i august. Det blir ikke mye tørketid, men for en litt overbygd sak bør det gå greit.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Har eksperimentert med en del former til tyrkere i det siste. Dette er den siste varianten:

Bilde



Ellers har jeg begynt på en litt mer moderat M. Balka-bue. Denne forrige har jeg satt på vent til jeg får mot til å bryne meg på den.

Bilde



Jobber også med å få til en egyptisk hornbue. Laminatene til den er ferdige. Den "ferdige" er en sene-lønn-lønn-lignostone testbue jeg skal gjøre ferdig før jeg fortsetter på den ordentlige.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Du ligger ikke å later deg ser jeg :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Spennende !
Spørsmål : jeg skal gjøre klart lønnekjernen til Lurz før jeg drar til Moss. Hvilke mål skal den ha ? Husker bare ca.
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lien »

Hvor får du tak i lignostone?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Lignostonen er fra Oddbjørn.

Tror det er best Lars svarer på hvordan kjernen skal være... :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Are »

Ivar da :shock:

Trodde vi var enige her på forumet om at Lignostone ikke lenge var godkjent som naturmaterilae siden de under trykk var innsauset med kunstige harpikser.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

...men det bryr ikke min indre egypter seg noe om :lol:

Men jeg er enig i at det ikke burde tillates i lengdeskytingsbuer.

Det lukter forsovidt rosiner av det. Rosiner, ikke resiner. Ikke så værst, men jeg tipper det ikke er så værst helseskadelig heller :shock:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Fra SNL.no:


lignostone, hardvedprodukt fremstilt av bøk som er presset under høyt trykk, slik at de fleste hulrom forsvinner og densiteten øker fra bøkens naturlige 0,71 g/cm3 til ca. 1,35 g/cm3. Har vært brukt til hardvedkanter på ski, tannhjul m.m.



Ville vært interessant å vite hva slags stoff det er satt inn med.

Edit: Synthetic resin bonded wood with Phenolformaldehydresin in plastily stage
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Moen »

...indre egypter..hehe. for en del år siden hadde et firma fra sverige funnet opp en fancy måte å herde furua si. (Den ble behandlet på samme måte som lignostonen) Vi prøvde noen biter til trappeproduksjon, og de som har satt tenna i lignostone kan jo prøve å forestille seg hvordan tykkelseshøvelen og båndsagbladene så ut etterpå :roll:
Hvordan tror du l.stone ville oppført seg som hornsubstitutt på en tyrker eller noe lignende?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Tror det generelt er et dårlig alternativ til horn. Egenvekta er nok ganske lik, men lignostonen er sikkert bortimot dobbelt så stiv. Den lar seg nok heller ikke komprimere særlig (mer?).

Så mot lønn og sener tror jeg lignostonen er litt for heftig. I egypteren min er det nok stort sett senene og lønna som vil jobbe. Bambus på ryggen hadde nok vært bedre rent teknisk.

Jeg dampa lignostonen i en time, men den ville nesten ikke la seg forme, så jeg tror det er vrient å få til tyrkerformen også.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Moen »

Det har du kanskje rett i, ja. Jeg har en haug El Stone her, men har ikke funnet noe godt bruksområde til den...foruten å lage rimelig holdbare fotstykker, nockforsterkninger og lekesverd til minsten :D
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Zeida »

Moen skrev:Det har du kanskje rett i, ja. Jeg har en haug El Stone her, men har ikke funnet noe godt bruksområde til den...foruten å lage rimelig holdbare fotstykker, nockforsterkninger og lekesverd til minsten :D
:D
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Hardwood, kjempe om du har noen lønnebiter til meg! :D
60-70cm lange og 6-7cm breie bør holde godt. Jeg bruker ytre årring, men avkroner (særlig etter dårlige erfaringer med konveks kjerne :( ) Tykkelse på ca 3cm etter avkronig bør holde. (du trenger ikke avkrone, det gjør jeg selv, men målet) Bortsett fra det, om du hadde en bit på ca160cm lengde å være av med, så kunne det være morsomt en gang å prøve å lage en MB-bue sånn de mener den kanskje var lagd, av et langt stykke bøyd i form.......
Vært litt lite buer i det siste, har drevet mest som spinnrokkrepratør i det siste. Trening med rasp og hudlim om ikke annet.
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar