Skinn

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Skinn

Legg inn av Hardwood »

Jeg tror eskimoene kalte sin halvmåneformete skrape for "Ulo". Det går an å lage en av et gammelt sagblad, det har jeg gjort.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

Ulo ja - stemmer :) må ha en sånn, så jeg sendte en epost til Hamarade.

Jeg har nå lagt hjorteskinnet i aske (slik det står i dokumentasjonen). Problemet mitt nå er at det plutselig har blitt kuldegrader, og et slikt asker skinn burde ha +20 grader ... Så dette kommer til å ta tid ..
Rådyrskinnet er skrapt og tørket, så der er det ingenting som haster. Jeg krysser fingrene for at det blir plussgrader om en ukes tid eller så.
En annen ting jeg kom over i dokumentasjonen fra Hardwood var viktigheten av å skrape kantene på skinnet først, så i går brukte jeg et par timer på dette før jeg strødde aske på kjøttsiden.
Christian: den turen deres på Lågen hadde vært en morsom ramme for slikt arbeid :)
C
Sist redigert av MalaWolf den 21 okt 2010, 21:57, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Skinn

Legg inn av Christian »

Den hadde nok vært tilnærmet perfekt. Vi hadde med to saueskinn for å holde varmen. Når vi padla nedover, så lå det pels på pels med et ekornskinn på toppen midt i kanoen :wink: Pelsjegerfølelsen var absolutt til stede 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

I går mottok jeg ulo'en fra Hammarade. Bare kjipt at seneskaden forhindrer meg i å gjøre noe vettugt med høyrehanda de neste 10 ukene. Hjorteskinnet ligger fremdeles i grønnsåpe for avhåring. Håper det overlever frem til jeg kan gjenoppta arbeidet..
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

duckert
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 nov 2010, 05:42
Bosted: Herefoss

Re: Skinn

Legg inn av duckert »

Fant denne adressen når jeg søkte på "skinnberedning: http://www.tranas-skinn.se/beredningavskinn.html
Mr. Dag, il norvegese
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: garving

Legg inn av MalaWolf »

demian skrev: Skanke (fot) skinn med hår er ypperlige til fottøy (samene syr skaller av disse) samt til bukser og eks votter til vinterbruk. Det er sterkt og slipper ikke hårene så lett. buksene lages gjerne med hår opp til lysken/øverst på lårene og avhåret skinn derfra og opp til livet. Det som er greit med skankeskinn er at de er lette å holde på med. synes å huske at det gikk med 5-6 stk til hver fot i ei bukse.
Dette høres ut som et mulig prosjekt. Beinklær / leggings av skankeskinn :) Hvor kan man sanke skanke?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Skinn

Legg inn av Christian »

Under senga mi... Har fortsatt en søppelsekk full av elgskanke. Fikk ikke du et par smakebiter av meg på nm?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

Christian skrev:Under senga mi... Har fortsatt en søppelsekk full av elgskanke. Fikk ikke du et par smakebiter av meg på nm?
Jo det fikk jeg :D og tusen takk for det ! Planen er å testgarve skankene når seneskaden tillater slik aktivitet. Men leggings vil kreve et betydelig antall skanker .... Jeg får opprette kontakt med et jaktlag eller liknende.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Skinn

Legg inn av Christian »

Jeg hadde nok regna 40-50 skankeskinn til et par romslige leggins. De må jo klippes til litt også, disse skinnfillene :? jeg har 10stk ihvertfall, bare å si ifra hvis du vil ha noen
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

Christian skrev:Jeg hadde nok regna 40-50 skankeskinn til et par romslige leggins. De må jo klippes til litt også, disse skinnfillene :? jeg har 10stk ihvertfall, bare å si ifra hvis du vil ha noen
Takk :) Det skal jeg huske på ! Har du forsøkt deg på å garve noen av disse fillene? Hadde vært morsomt å fått garvet de med rårand, slik at de forble vanntette ...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Eksperimentell arkeologi & skinn

Legg inn av MalaWolf »

Jeg kom over denne Mogh Roith Living History Group, og her gjennomfører de en workshop hvor de bearbeider skinn. Mange fine bilder. Hadde det ikke vært morro om vi kunne ha gjort noe lignende?

Bilde

Kanskje noe en kunne ha forsøkt under treffet på Helgøya til sommeren?
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

MalaWolf skrev: Planen er å testgarve skankene når seneskaden tillater slik aktivitet.
Da er seneskaden leget såpass at jeg kan fortsette med testgarvingen min. De to store skinna lar jeg ligge inntil videre. Første som skal til pers nå er elgskankene. Jeg har lagt en elgskanke i lutvann (av bjørkeaske). Der skal den ligge i et par dager, til hårene løsner. De er såpass små at de ikke blir noe problem å kunne skrape ferdig inne. Hadde vært aller mest morro å fått de vanntette i etterkant. Lurte på å forsøke meg på "såpegarving" - slik som han karen gjør i denne videoen på Tuben:

Del 1
Del 2'

Eller kanskje eggtanning ?
http://www.youtube.com/watch?v=y3XV6ey8wU4&translated=1
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Eksperimentell arkeologi & skinn

Legg inn av SilentG2 »

MalaWolf skrev:Jeg kom over denne Mogh Roith Living History Group, og her gjennomfører de en workshop hvor de bearbeider skinn. Mange fine bilder. Hadde det ikke vært morro om vi kunne ha gjort noe lignende?

Bilde

Kanskje noe en kunne ha forsøkt under treffet på Helgøya til sommeren?

Høres meget bra ut dette ja.

Vi har meget god plass på øya, og trenger du varme stiller vi med flere bålplasser og kasser. Trenger du noe spesielt utstyr er det greit å få litt tid til å skaffe/lage slikt
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Skinn

Legg inn av Sturlabuer »

MalaWolf skrev:Hadde vært aller mest morro å fått de vanntette i etterkant.
Der tror jeg nok du vil bli litt skuffet, så vidt jeg vet har ingen klart å lage vanntett skinn ennå.
Det beste i så måte er ugarvet skinn, kun tørket og så innsmørt med fett utenpå.
Nest best er vel barkgarvet med rårand i midten.
Det finnes noen som lager lærflasker, men da er det et lag voks som gjør de vanntette. Flaskene er helt harde.
Skinn som er fettgarvet, f.eks. med såpe, hjerne eller egg, trekker til seg vann som en Lambi tørkerull,
og hvis skinnet ikke er røykbehandlet i etterkant, blir det like stivt som råhud etter at det har tørket.

Det er lettere hvis man vet hva skinnet skal brukes til, så kan man tilpasse garvemetode til det.
Jeg har hørt at det fantes et utall måter å garve og etterbehandle skinn på i gamle dager, så man fikk akkurat det som ble best til det produktet
man skulle lage. Selvfølgelig var det et stort utvalg av skinntyper også, okse, ku, kalv, geit, kje, hjort, laks, osv.
Dette var jo egentlig en industri, på samme måte som vi har et stort utvalg av forskjellige typer kunststoff i dag.
Går man bakover i tid til f. eks. steinalder, var utvalget sikkert mindre, og det var større regionale forskjeller,
men de hadde sikkert noen triks i lua de også.
Svar