Deto's pil og buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Deto's pil og buer

Legg inn av Deto »

Her kommer jeg til å legge ut bilder av mine hjemmelagde buer , piler og div. buerelaterte ting.


Først en bue til meg selv.
Bilde

Og så enda en til meg som ble til ved. Denne har det vært problemer med hele tiden under alle stadier av arbeidet. :( :x
Bilde

Så en til min kone.
Bilde


Deretter en til min eldste datter.
Bilde

Så en grombue til far - til Jul :wink:
Bilde

Måtte ha noen piler å skyte med så da ble det pilprosjekt nr.1
Bilde

Piler til barna , Ask tåler vel sikkert litt bomskudd bra får jeg håpe. 8)
Bilde

Synes det er mest moro å lage det selv så slik ble det. Funker ok. :)
Bilde

Nyttig sak :D
Bilde
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Deto's pil og buer

Legg inn av MalaWolf »

Vakkert handtverk :)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Deto's pil og buer

Legg inn av Zeida »

Nydelige greier!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Deto's pil og buer

Legg inn av Christian »

Bue #2 = :lol: :lol:

men det ser jo bra ut det er :) merkes at du har litt erfaring med trearbeid :wink:

personlig foretrekker jeg stingene på ryggsiden av grepet istedenfor å få de inn i håndflaten, men det er sikkert bare en smakssak :)

Gleder meg til de neste buene dine :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Deto's pil og buer

Legg inn av Kviljo »

Og godt presentert!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Deto's pil og buer

Legg inn av Bowman »

Dette var staselig. Ta med den holmegårdsaktige buen neste gang vi møtes. ;-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Deto's pil og buer

Legg inn av Kviljo »

Designtrikset med bue nr. 5, er å tynne og smalne av tuppene så mye at de akkurat begynner å bøye litt. En av hovedfordelene med designet er at man kan ta bort store mengder vekt i tuppene, slik at de blir veldig lette og derav gjør buen raskere. Den andre hovedfordelen er at tuppene som bøyer lite gir fin geometri mellom strengen og buen, noe som gir et jevnere trekk enn en bue som bøyer helt ut i tuppene. Av alle strak-bue-design er nok dette det desidert raskeste.

(du er forresten klar over pilhylle-forbudet i historisk klasse?)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Re: Deto's pil og buer

Legg inn av Deto »

Takker og bukker!
Leste et innlegg i en annen post om "lag 5 askebuer først" . Det må jeg bare si meg helt enig i.
Buebyggerfaget viser seg å være mere enn jeg trodde for å få til en bra bue.
bowman skrev:Ta med den holmegårdsaktige buen neste gang vi møtes. ;-)
Ja , jeg tar med det jeg har av både buer og skyttere. Får bare håpe at vi kan fortsete å skyte på Kjelle.
Kviljo skrev:(du er forresten klar over pilhylle-forbudet i historisk klasse?)
Eh - jeg er ny... :oops:
Kan nok hende det kommer noen litt mer historiske riktige buer etterhvert som jeg tilegner meg mer kunnskap. :wink:



Fikk forresten prøvd endel skudd mer nr.5 idag , litt sliten i drafingrene må jeg inrømme.
Den er nok for sprek for meg foreløpig men det kommer seg sikkert - fint med et mål jobbe mot.
Men jeg må få laget en bracer nå fant jeg ut. Blir litt irriterende etterhvert som strengen alltid slår i jakke ermet.


Kommende prosjekter:
Reparere nr.1
Ferdigstille en barnebue til (en noe svakere og kortere enn nr.4)
Deretter skal jeg prøve å få tak i noe Ask-plank til nye buer.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Deto's pil og buer

Legg inn av Stefflus »

Veldig vakkert presentert, og vakkert arbeid også :D
Bue nr. 5, hvor langt skal den trekkes?
Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Re: Deto's pil og buer

Legg inn av Deto »

Stefflus skrev: hvor langt skal den trekkes?
Det er det at jeg hadde ikke lenger materialer når jeg begynte på den så jeg vet egentlig ikke hvor langt den kan trekkes.
Hvis jeg får 26-27" skal jeg være fornøyd.
Godt mulig det går lenger også grunnet kraftig backing.

Skyter den inn og prøver den litt etter litt på tilleren de kommende dagene så får jeg se.
Skøyt litt istad og jeg tror nok jeg likevel kan klare å trekke den opp.
Men - det er jaggu skummelt med de første lange trekkene.
Har hittils skutt rundt 100 piler på ca. 20". Min korte erfaring sier meg at dette må skje gradvis.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Deto's pil og buer

Legg inn av Jacob97 »

fantastisk fine buer :shock: :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Deto's pil og buer

Legg inn av Kviljo »

Følg med på hvor mye den følger stengen. Jeg ville ikke trukket den lengre når den har fulgt strengen 2 tommer. - altså at det blir to tommer avstand til tuppene når man legger buen ned på gulvet med ryggen ned. Det gir somregel en ganske direkte tilbakemelding på hvor stresset treet er, men det er ikke en like direkte sammenheng mellom dette og ved hvilken trekklengde den velger å knekke på... Så det er lurt å ta det forsiktig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Re: Deto's pil og buer

Legg inn av Deto »

Ok skjønner , så hvis jeg er veldig nøye å sjekker akkurat hvor langt trekket er - og når den da følger strengen 2" så er det ca. max.trekk?
Er det noe du ville slumset med ved skyting eller er dette et arbeid du ville gjord på tillerstokken? -Der kan jeg hvertfall kontrollere trekket nøyaktig.

Målte akkurat hvor langt jeg tror den ble trukket idag med tommestokk og jeg tror faktisk den har fått flere trekk på 23-24". :shock:
Akkurat nå følger den strengen med 1,5"

En annen ting - hvordan oppleves stacking?
Stacking vil vel også si noe om max trekklengde?



Edit:
På bildet av nr.5 - skulle den kansje hatt litt mer bøy helt innerst mot grepet på høyre side?
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Deto's pil og buer

Legg inn av Stefflus »

Deto skrev:Stacking vil vel også si noe om max trekklengde?
Nei null og nix, det er en konsekvens av strengvinkelen, og har ingenting med treets bruddstyrke å gjøre.
Nå skal du ikke høre så mye på meg hva tiller angår, ekspertisen kommer sikkert på banen, men jeg ville heller hatt bittelitt mere bøy i ytre halvdel av høyre lem, og hvis mulig hatt det til nedre lem.

@Kviljo:
Hvis man da finner ut at man må tynne buen for å komme til det trekket man vil ha, hvordan kompliserer den strengfølgen man allerede har fått arbeidet videre?
Ser for meg at det vil være størst problem hvis man arbeider i et av de (få?) treslagene som er svakest i strekk?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Deto's pil og buer

Legg inn av Kviljo »

Det er ingen eksakt vitenskap, men en bue som følger strengen mer enn 2 tommer er somregel det man kan kalle underbygd. Med andre ord er det for lite tre i buen til å gjøre jobben man forlanger. Jeg pleier å gjøre alt på tillerstokken mens man har kontroll på hvordan den bøyer. Jo mer tid man bruker på det jo bedre bue blir det.

En bue stacker når den på slutten av trekket legger på masse vekt, som følge av at strengevinkelen blir spissere ved pila.

Om man har overstresset en bue slik at den f.eks har fått 3 tommer strengefølge, og man ønsker å nedstresse buen har man egentlig et problem, for når treet er bøyd skal man ta av ganske mye både på ryggen og buken før lemmene retter seg ut igjen. derfor er det lurt å kontrollere hvordan buen tar permanent bøy underveis. Løsningen er nok å tynne lemmene - mest på buken - og så varme-rette de.

Bue 5 bør ganske sikkert ha mer bøy midt på lemmene, helt ut mot overgangen der de smalner av. Det gjelder nok begge sider. Sjekk hvor på lemmene den har fulgt strengen. En slik bue skal uansett ha litt eliptisk bøy - mer og mer bøy ut fra grepet mot der lemmene smalner av. Det er selvfølgelig avhengig av hva slags breddeprofil buen har.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar