Brekkasjetest: Ask med glassfiber - her skal det knekkes!

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Brekkasjetest: Ask med glassfiber - her skal det knekkes!

Legg inn av Deto »

Testen er lagt opp slik:


Utføres med lamineringsepoksy og glassfiber fra biltema.

Jeg skjærer ut fra samme stykke Ask 3 stk. 6x33x500mm staver.


Stavene settes i skrustikke og bøyes - pundstyrke og dralengde noteres på hver stav.
Èn forblir ubehandlet , èn får penslet et strøk epoksy og den siste får i tillegg et lag med glassfiber-rotting 165g/m2.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Venter på at epoksy skal herde.

Stavene skal i skrustikka igjen og bøyes til de knekker.
Dralengde , pundstyrke og bilder kommer.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Brekkasjetest: Ask med glassfiber - her skal det knekkes

Legg inn av Moen »

Har du limt glassfiberen i strekk, eller lagt den løst oppå? Du vil nemlig ikke oppnå nevneverdige store forskjeller med og uten glass, men du har selvfølgelig en sterk backing. For å utnytte glassfiberen maximalt må den legges på i form av strips. Et lite tips til senere glassfiberbackingprosjekter: Legg hele glassfiberduken utover ett glatt gulv eller et stort bord. Trekk ut tråder og bruk de i stede for hele veven. Fibre som ligger på tvers av buen har ikke annen hensikt enn å tilføre mye dødvekt.
Hvis du også legger "matfolie" oppå fibrene etter du har sølt på epoxyen, legger litt press oppå der igjen og strammer fibrene slik at de ligger rett og stramt, vil du få mere effekt, enn at du bare legger glasset oppi epoxyen og tørker. Polyesteren fra biltema blir forresten jævli sprø, og er ikke veldig godt egnet. Prøv med West System Epoxy, det er litt tynt, men funker som fy.. Ikke er det dyrt heller.. Gudd løkk:)
Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Re: Brekkasjetest: Ask med glassfiber - her skal det knekkes

Legg inn av Deto »

Resultat:


Tørketid ca.15 timer.
Ubehandlet stav____ - bøyer ved 10# ca. 25cm / brister ved 35cm(ca.70 grader)___og knakk ved 38cm (ca. 80grader).
Stav med kun epoksy - bøyer ved 10# ca. 16cm / brister ikke _______men knekker plutselig ved 30 cm (ca. 75grader).
Epoksy og glass_____ - bøyer ved 10# ca. 21 cm / brister ved (ca.110 grader)_____________knakk ved (ca.160 grader).


Konklusjon:
Med kun epoksy på virker det som staven faktisk svekkes.
Epoksy og glassfiber kan bøyes over dobbelt så langt før noe skjer.
Ingen merkbar endring i pund styrke.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Re: Brekkasjetest: Ask med glassfiber - her skal det knekkes

Legg inn av Deto »

Moen skrev:Har du limt glassfiberen i strekk, eller lagt den løst oppå? Du vil nemlig ikke oppnå nevneverdige store forskjeller med og uten glass, men du har selvfølgelig en sterk backing. For å utnytte glassfiberen maximalt må den legges på i form av strips. Et lite tips til senere glassfiberbackingprosjekter: Legg hele glassfiberduken utover ett glatt gulv eller et stort bord. Trekk ut tråder og bruk de i stede for hele veven. Fibre som ligger på tvers av buen har ikke annen hensikt enn å tilføre mye dødvekt.
Hvis du også legger "matfolie" oppå fibrene etter du har sølt på epoxyen, legger litt press oppå der igjen og strammer fibrene slik at de ligger rett og stramt, vil du få mere effekt, enn at du bare legger glasset oppi epoxyen og tørker. Polyesteren fra biltema blir forresten jævli sprø, og er ikke veldig godt egnet. Prøv med West System Epoxy, det er litt tynt, men funker som fy.. Ikke er det dyrt heller.. Gudd løkk:)
Glassfiberen er kun lagt løst oppå.

Mye dødvekt?
1 bue med snittmål 3cm x 1,7m = 0.051 m2 glassfiber pr. bue.
165 gr. x 0.051 m2 = 8.4gram / 2 (tverrgående) = 4.2 gram.

Du sparer 4.2 gram dødvekt i forhold til å dra ut alle tvergående fiber.
I mitt syn er det ikke vits i å styre med.

Bra tips med å legge i strekk.

I mitt tilfelle var ikke meningen å øke buens # men derimot å øke livslengden på i utgangspunktet noe svake emner.

Jepp , jeg skal kjøpe West System.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Brekkasjetest: Ask med glassfiber - her skal det knekkes

Legg inn av Kviljo »

Kjekt eksperiment! Sånn liker vi!

Har brukt samme teknikk på et par buer for noen år siden, med lignende resultat. Det blir veldig trygge buer, men det er noe skikkelig klin. Det kunne forsovidt vært artig å sammenlignde dette med lin- og rådhudsbacking.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Brekkasjetest: Ask med glassfiber - her skal det knekkes

Legg inn av Zeida »

Du kan jo høre etterhvert med stefflus om linbackinga hans. Jeg var med å la på noe lin på ryggen av et skrap emne i bjørk.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Brekkasjetest: Ask med glassfiber - her skal det knekkes

Legg inn av nidrinr »

-Og steinbitt.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Brekkasjetest: Ask med glassfiber - her skal det knekkes

Legg inn av Moen »

Neinei... Men for meg betyr det 4,2g mere enn nødvendig. Hvis du legger glasset på med strekkmetoden, får du bedre betalt i form av pund også. Hvis glasset ligger dønn nedtil og i strekvel og merke. Da ser du også hva tverrgående fibre gjør...foruten å legge til vekt :wink:
Jeg ble lurt inn på silkebacking for en stund siden. Jeg gjorde ingen tester men inntrykket var at det var like mye klin som alt annet :lol:
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Brekkasjetest: Ask med glassfiber - her skal det knekkes

Legg inn av Grauten »

Moen du sier polyesteren til Biltema, men for meg så ser det ut som han har kjøpt epoxyen til Biltema. Jeg har ikke merket den store forskjellen på West System sin epoxy, og Biltema sin, sånn rent bortsett fra pris. Biltema sin epoxy virker seig etter herding og hefter godt, tyntflytende er den også. At treverket røk fortere med bare epoxy, kommer av at epoxyen har lavere bristepunkt i strekk enn treverket. Derfor oppstår det en brist i det buen oppfatter som ryggen, og buen ryker. Har opplevd det samme når jeg har gulvtilleret emner hvor jeg har latt deler av barken sitte igjen. Plutselig ryker barken, og buen knekker. :evil:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Brekkasjetest: Ask med glassfiber - her skal det knekkes

Legg inn av Moen »

Grauten skrev:Moen du sier polyesteren til Biltema, men for meg så ser det ut som han har kjøpt epoxyen til Biltema. Jeg har ikke merket den store forskjellen på West System sin epoxy, og Biltema sin, sånn rent bortsett fra pris.
Hehe... Se der..beklager. Trodde en stund det var brukt poly :oops:
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Brekkasjetest: Ask med glassfiber - her skal det knekkes

Legg inn av Grauten »

Greit det Moen, setter det på kontoen din! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Svar