Vikbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Flere av pilene mine slenger i vei som en gammel amerikaner med slitte dekk. Tenkte bare jeg skulle ha noen seriøse piler denne gangen. Jeg tester ut spine 50-55 i cedar. Og så skal jeg sømfare maxbo på stokke for rundstokk. Takk for tipset Christian og Hardwood. Nidrinr,- jeg trenger veiledning på krigsbue, men det er utsatt til etter jul, Nå blir det indianerbuer. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bowmans buer

Legg inn av Hardwood »

Hehe...et godt bilde, det med amerikaneren... skjønner hva du mener ! Er stivheten helt feil, kan man glemme å få samling. Jeg har inntrykket av at det ikke er så mange som bryr seg med å finne rett spine på pilene. Det er jo gøy å skyte uansett, men jeg tror mange hadde blitt overrasket over hvor godt man plutselig kan skyte med skikkelig spinede piler til sin bue. 8) Hvis 50 - 55 ikke stemmer, så ikke gi opp. Det er mange veier til Rom :wink:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bowmans buer

Legg inn av Christian »

Indianer!! :mrgreen: Hvilken type har du planer om?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Jeg har en wampanoag sudbury 1660 og en cherokee warbow på trappene. De er halvferdige. Ikke bøyd ennå. Litt usikker på om de er tørre nok. Begge i ask. Tror at de blir bra. Jeg knakk en sudbury i lønn for noen uker siden. Svart sudbury. Den var rålekker, men jeg dreit meg ut på tre ting. Overså en liten kvist, litt uforsiktig med ryggen og litt kjapp til å sette på streng etter varmebehandlinga. Buene er basert på tegningene i "Bowyers bible 2" Litt vanskelig å få noe 100% korrekt bilde av de, men jeg fikk lyst til å prøve. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bowmans buer

Legg inn av Christian »

Tøft! Jeg liker sudbury designet, veldig stabile buer. Jeg har to små r/d hasselbuer på gang selv. Ugh ugh :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

kuult. Opplever du at sudbury er en refleks/defleksbue? Kanskje jeg skulle legge inn litt refleks. Litt usikker. Når jeg ser bilder av buen fra siden så ser den ut som en helt grei flatbue. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bowmans buer

Legg inn av Christian »

hm... oppi hodet mitt er sudbury bua en rett stav med stivt og dypt grep, jevn bøy ut til tuppene og med lemmer som er eliptiske i tverrsnitt og som lange ovaler i profil. altså mest bredde midt på lemmene. Også definert som paddleårebue eller bare paddlebue. Sansynligvis navngitt av en tass som ikke klarte å uttale Sudbury og aldri hadde sett ei paddleåre før :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik bue og gelendermakeri

Legg inn av Bowman »

Da begynner den nye sudburyen å ta form ja. Den er i hickory og burde tåle litt juling. Den er smekrere og mer riktig enn den som knakk. Bilder kommer. videre så har jeg snart ferdig to hederlige forsøk på hedebybuer. Blir laget i almeplank med stående og litt skråstilte årringer. Men den er skikkelig tørr ja. Virker som planken har tørket i årevis. Kan alm bli for tørr? Det er norsk alm. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Melsomvik bue og gelendermakeri

Legg inn av Hardwood »

Høres bra ut, Bowman ! Bilder ! Blider ! :D Alle treslag kan bli for tørre. Men Materialet blir ikke tørrere av å ligge lenge. Det tørker til likevektsfuktighet med luften omkring. Er fuktigheten i treet mellom ca. 9 og 11 %, er alt i orden. Tørrere ? Da blir treet sprøere og kan knekke. Fuktigere ? Da får du mer stringfollow og mindre kraft. Hvis luftfuktigheten i rommet er ca 50 - 55%, vil treet tørke til sånn omtrent 10 %.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik bue og gelendermakeri

Legg inn av Bowman »

Ja ja. Da får hedebybuene være eksperimentbuer. Vi får se om de holder. Almeplanken kostet 180,- og vi snakker jo ikke om all verdens utgifter. Men prosessen har jo vært lærerik. Bilder kommer. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Melsomvik bue og gelendermakeri

Legg inn av Zeida »

BILDER!!! :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik bue og gelendermakeri

Legg inn av Bowman »

:-) legger ikke ut bilder før jeg har kokt/dampet og bøyd tuppene. Kokeplate er anskaffet. Jeg har skadet venstrehånden min. så det går litt tregt om dagen.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Melsomvik bue og gelendermakeri

Legg inn av Zeida »

Ka du klart å skad hånda på? Alvorlig?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik bue og gelendermakeri

Legg inn av Bowman »

Jeg har sagd meg godt i hånda med en helt ny maxbosag. Blodet sprutet og sønnen min holdt på å svime av da han skulle hjelpe meg med å bandasjere det. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Melsomvik bue og gelendermakeri

Legg inn av Zeida »

Det va da uheldig :|
Svar