Skinn

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

Da har jeg endelig fått tak i no skinn - nesten varme var de da jeg fikk de. Dratt av dyra - kniven er nesten ikke brukt. Ett skinn av en hjortekalv, og ett av et rådyr. Så her blir det garvesøl fremover ja ... :) Og jeg er lovet en halv hjortehjerne i tillegg .. fett!

Heldigvis har kulda kommet så det er enkelt å oppbevare de ubehandla. Planen er følgende:

1) Skrape kjøttsida helt fri for slinter
2) Lage lut-bad av aske fra ovnen, la skinna ligge i dette i ca 1 uke for avhåring.
3) Skylle skinna et par dager i ferskvann
4) Skrape av hår og hårsekker (møkkajobben)
5) Skylle og vaske råhuden
6) Fryse råhuden
7) Lage hjernesuppeguffe ;)
8) Gnukke hjernemasseguffe over skinna
9) Røyke skinna

:D NÅ så jeg hvor mye jobb dette egentlig blir ....
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Skinn

Legg inn av Hardwood »

Haha ! Jeg tror nå heller det er gnukking av hjernesuppeguffe som blir møkkajobben :lol: Bra, Malawolf ! Du har lest deg opp på litteraturen ? Bare ikke glem å returnere heftet til eieren til slutt :) Lykke til ! Hva med en Garvalong ? :mrgreen:
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

Da er skinna skrapt fri for fett og slinter... Ganske koselig jobb igrunn :)
Nå henger de luftig og kaldt inntil jeg får skaffet en anretning til lutbadet.

Hardwood: du er IKKE glemt :-) tenkte jeg skulle lage en PDF av heftet jeg har lånt ... Du får si i fra om det er savnet...

Godt å komme i gang med skinn. Skal få tatt noen bilder etterhvert.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Skinn

Legg inn av Zeida »

bilder? :D
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

jaja .. skal filme litt etterhvert - men først må jeg få på plass utstyret som er nødvendig. Jeg trenger et par store (50 liter) dunker/bøtter til vasking og slikt først.

I dag brukte jeg en nedsløvet spantkniv av denne typen:

Bilde

.. som jeg fant på Jula her i Mjøndalen. Skinna la jeg over en halv askestokk som jeg satt skrått oppetter veggen. Veit braintannere benytter store plastrør istedet for halve askestokker, men det var hva jeg hadde og det fungerte godt :)

Vurderte faktisk å benytte flintavslag .. men det ville tatt myye lengre tid...

Hardwood: Du maskinbarberer skinna før avhåring ?

Uansett, har akkurat bestilt en hårklipper hos Komplett....
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Skinn

Legg inn av Zeida »

Den kniven er mye billigere på jula enn sløyd detaljer og det er samme kniv :)

Regner med hår kilpperen skal brukes på skinna og ikke deg :lol:
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

Zeida skrev:Den kniven er mye billigere på jula enn sløyd detaljer og det er samme kniv :)

Regner med hår kilpperen skal brukes på skinna og ikke deg :lol:
Hardwood benytta hårklipper på sine skinn - så jeg tenkte jeg skulle forsøke meg på det samme....
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Skinn

Legg inn av Zeida »

ok :D
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Skinn

Legg inn av Stein »

Europris og Biltema (her i Bergen rett nok)selger store svarte sementblandekar til en rimelig penge. Om de tåler kokende varmt vann når en skal lage luten, vet jeg ikke, men med den prisen er det verdt risken. Jeg har et skinn nå, jeg skal prøve å gjøre noe av det samme med. Men kanskje jeg eksperimenterer med koking av bark. Får se. Men garving blir det. Den kniven så kjekk ut. Den skal jeg skaffe meg.
Blir spennende å følge med hva du får til.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

Morsomt at du skal prøve deg på garving Stein :)

Jeg har endel dokumentasjon fra Hardwood her hjemme, fikk lånt det med meg da jeg besøkte ham i sommer. Tenkte jeg skulle lage en PDF av det hele, om scanneren på jobben orker hele bunken med ark - kan sende deg kopi om alt går etter planen. Jeg vil aller helst hatt tak i ei slags lita plasttønne med lokk - på 35-50 liter. Tror lokket øker konevennligheten betraktelig .. hehe

Witre og Noreko har slike, men de leverer bare til bedrifter :( Akkurat nå henger skinna ute under tak - rett over barnesyklene .. så ... jeg må få tak i ei tønne eller liknende rimelig raskt(!) Med lokk på kan jeg kanskje få fraktet vekk gugga i bilen etter jobben er gjort også..
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Skinn

Legg inn av Stein »

Granberg Garveri selger til alle som vil ha.
http://www.granberggarveri.no/default.a ... m=28&sm=58
Om du vil ha denslags. Hva det koster å sende, vet jeg ikke.
Men det er jo garvere dette her, så de vet hva du er ute etter. Så snakk med dem, for å finne ut om det er hva du trenger.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

Jobba en knapp time med reinsdyskinnet nå i kveld. En ting er klinkende klart - skinnberedning krever i det minste innledende MYE vann (!) Jeg tror kanskje jeg må finne meg en plass langs en bekk eller noe slikt i nærheten hvor jeg kan holde på - med skraping, vasking og liknende .. Fikk handla kar & 25 liters bøtte i dag. Det hjalp endel. Jeg vaska reinsdyrskinnet i lunka vann (20 grader) og litt grønnsåpe. Testa bortskraping av hår også - det gikk egentlig ganske greit - tungt arbeid - men det går.

Noen andre som har stalltips om skraping av skinn?

Tror jeg må sjekke dokumentasjonen her mht arbeidsmetoder...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

For verktøy se her http://www.hammarede.com/

Kanskje noen smeder på forumet som kan lage noe liknende? Jeg personlig skulle veldig gjerne hatt en slik halvmåneformet skrape:

Bilde
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Skinn

Legg inn av Stein »

Smalahove er jo blitt suksess-mat. Og alt kanaliseres ut fra www.smalahovetunet.com på Voss.
Håndterer 70.000 smalehover, som de kløyver, hvert år.
Alle smalahover som selges i Norge, kommer visstnok derfra, uansett om det står Gilde eller Fjordkjøtt på forpakningen.

Med andre ord, potensielt 70.000 sauehjerner som kastes hvert år.

Jeg har nå avtalt å få en rimi-pose med sauehjerner, for å teste ut ifm skinngarving. Det må da kunne funke?
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Skinn

Legg inn av Hardwood »

Haha ! Malawolf, jeg tror du har hjerne nok... :lol: En garveregel sier at " Dyrets hjerne er nok til å garve dets skinn". Så det er vel begrenset hvor mye brains som trengs...

Jeg benytter ikke hårklipper til avhåring av skinn før garving. Jeg har enten latt skinnet surne i vann, eller lutet med aske. Så har jeg bare skrapet bort de hele hårene. Søl nok, uten først å måtte klippe. MEN.. jeg har brukt hårklipper for å barbere sømmemon på ferdiggarvede hjorteskinn med pels, når jeg skal sy. Da er skinnet både rent og tørt også, så slipper du å grise til klipperen. Jeg hadde ikke brydd meg med klipping først, hvis du skal avhåre skinnet. Men om ikke annet så blir skinnet mer håndterlig, da.
Svar