Hornalong

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1425
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Hornalong

Legg inn av Lurz » 02 aug 2010, 21:54

Så er jeg (endelig)i gang med to nye hornbueprosjekter. Begge blir basert på buene fra Moshcheveya Balka i Kaukasus, ikke langt fra Svartehavet.(ca 700-tall) Buene er i Hermitagen i St.Petersburg.

Bilde

I motsetning til den første hornbuen min, som var ganske "snill" med alle vinkler litt "flatet ut" ( viewtopic.php?f=4&t=840&hilit=hornbue ) i et forsøk på å få en skytende bue, har jeg tenkt å følge Andrew Hall's tegninger mer nøyaktig på disse.
Emnene er grovskåret så de er ca 1,5cm tykke, 5cm breie og følger ytre årring på den ene siden.

Bilde

Bilde

Buen på det øverste bildet blir laget med kjerne av lønn. (takk Hardwood!) Lønn er anbefalt matriale til tyrkerbuer, men jeg vet jo ikke om det er riktig art her i landet. Men spesifikk vekt virka ikke helt gal. Buen blir laget i to deler, som skal skjøtes i håndtaket. Etter å ha ligget en uke i vann ble bitene dampet en drøy time før det som skal bli de stive ørene (siyahene), ble bøyd over formene.

For at treet skal tåle den ganske dramatiske bøyinga.(40 grader, med liten bøyediameter) er siden som følger årringene på yttersiden av bøyen. Kjernene blir alså laget med ytre årring i buk det som blir buk, i motsetning til i en trebue. Bøyinga gikk ganske bra, det lettet bare såvidt noen små fliser, men det skal visst ikke være er så farlig, siden buene ikke arbeider i de områdene som blir bøyd.

På buen på det nederste bildet prøver jeg med hassel som kjerne som et eksperiment. Den er egentlig tenkt å bli ganske lik den første, men denne blir lagd av et stykke som er dampet i en bøy i håndtaket. I hvertfall den ene av orginalbuene skal være lagd på denne måten. Siden skal tuppene også bøyes, og (kanskje) få "ører skjøtt på.

Men først skal kjernene tørke på formene en ukes tid. Så skal håndtakenden på lønnekjernen også dampes i bøy før de skal limes sammen. Har horn til den ene buen, men har fått bestilt flere. Og noe sener om jeg ikke får tak i noe selv.

Skal prøve å oppdatere etterhvert.
"If it breaks you get to keep both parts"

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1714
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hornalong

Legg inn av Hardwood » 02 aug 2010, 22:05

Spennende, Lurz ! Og gøy og se lønna bli brukt.

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3625
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo » 02 aug 2010, 22:24

Hornalong 8)
Wohooo! :mrgreen:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1529
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hornalong

Legg inn av Christian » 02 aug 2010, 23:12

tøft! Hvor bestilte du horna fra? Jeg bestilte horn fra highlandhorn, fikk bekreftelsesmail om at de skulle ta kontakt, og siden har jeg ikke hørt noe :? Sendte purremail tilogmed :evil:

Desverre er jeg rimelig tom for sener sjøl, ellers skulle du fått. Hvis du fortsatt trenger sener etter elgjakta, så er det bare å si ifra :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1425
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz » 02 aug 2010, 23:42

Godt å være i gang igjen Kviljo! Og takk igjen for lønn Hardwood!

Christian: Kjøpte fra Highland forrige gang, og det funka i hundre. Bestilte nå igjen i ettermiddag, og fikk bekreftelsesmail nå nettop!
Har akkurat svart at jeg har godtatt prisen, og bedt om faktura. Satser på at den kommer ganske kjapt. Men de har hatt sommerferie fram til denne uka, og nettbutikken har vært ute av drift, kan det ha noe med dine problemer å gjøre?
"If it breaks you get to keep both parts"

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3006
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av nidrinr » 03 aug 2010, 02:32

Fantastisk med hornalong! -Blir morro å se hvor mye arbeid som ligger bak ei slik bue :)

-Den norske lønna (spisslønn), er blant de beste typene lønn du finner. Tipper den klarer seg bra.

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1425
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz » 08 aug 2010, 20:38

I dag ble kjernene tatt av formene igjen, de retta seg litt, men det så ikke ut til å være så alt for mye. Mulig jeg burde lagd bøyeformene en 5 grader ekstra eller noe? Får se hvordan det går.

Så ble det ny koking for å få mørna treet :twisted: . Hadde raspa litt tynnere der det skulle bøye, så nå gikk det uten å løfte fliser, enda det ikke hadde ligget i bløt siden sist. Nå skal kjernene tørke ei ukes tid igjen, så skal lemmene på lønnekjernen, den som er i to deler, limes sammen i håndtaket. Og så skal begge få limt på håndtaksklosser.

Bilde
Hasselkjernen med ferdig håndtaksbøy på midten. Den ene siyahen ferdig bøyd på form t.v, den andre til dampig under alufolie.

Faktura fra Highland dagen etter at jeg hadde svart, ble betalt, så nå er det bare å vente. Men norsk post og toll kan vel ta sin tid, haster heldigvis ikke. Tror du må purre igjen Christian.

Er det forresten noen som har erfaring med de ferdigbanka senene fra Tradbow? Tror kanskje jeg føler meg litt lat....... :wink:
"If it breaks you get to keep both parts"

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Hornalong

Legg inn av Zeida » 18 sep 2010, 21:47

Ka det går med buen?

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1425
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz » 17 okt 2010, 13:53

... det går nu fremmover....
Om ikke så raskt, har hatt litt ting i veien, og vært litt i tvil om hvordan gjøre ting. Først et bilde av bøyen på lønnebuen. Dette var den bøyen som reiste mest fiber. Sausa godt inn med varmt hudlim og pussa ned etterpå. Og som sagt, det skal være stivt her, så jeg regner med det går greit.
Bilde

Lagde ørene av lønn, tykkere og breiere enn de skal bli. Var lenge i tvil om hvordan jeg skulle gjøre konstruksjonen, det var to muligheter. Den øverste buen på bildet under er den med hasselkjernen. Her er siyahene lagt på utsiden, det skal være den mest historisk riktige måten. V-spleis var antagelig ikke oppfunnet på den tida disse buene er fra. (Skjønner godt at de fant den opp forresten, mye enklere å lage :o ) Hasselbuen har kjernen i et stykke, dampbøyd i håndtaket.

På den nederste, lønnebuen, er ørene lagt på innsiden. Trodde til å begynne med at det måtte være tryggere, men jo mer jeg ser på konstruksjonene jo mer heller jeg mot å ha dem på utsiden. Nederste enden vil bli overlappa av hornet, og øverst tenker jeg å legge en senesurring. (det er tvil om de tjukke tausurringene på moderne hornbuer er historisk riktige) Det var faktisk enda mer klønete å få tilpassa øret på innsida også. Men erfaringsgrunnlaget er jo tynt..... Lønnebuen har historisk type spleis i håndtaket, den også dampbøyd. Her hadde sikkert også v-spleis vært bedre, og lettere å få til. Limingen ble gjort med hudlim (perlelim) På bildet er håndtakområdene rensa opp så det går an å se konstruksjonen.

Bilde

Før de ble limt fikk både buearmene og siyahene skrapt parallele, langsgående spor for å få en sterkere limfuge. De er ikke laget for å passe i hverandre, de gamle buene var visst heller ikke det. Verktøyet er baksiden av et sagblad, som har fått filt nye "tenner" i passe avstand.
Bilde

Etter liminga ble buene blir støtta opp på en helt plan flate, sånn at viktige punkter kommer like høyt. Så tegner jeg senterlinje hele veien langs buen med en blyant festa til en kloss. (Tips fra boka til Karpowicz, må-ha sak om en skal lage noen slags hornbue, selv om han skriver mest om tyrkere. Ellers er det mest her fra atarn-nettsidene)Etter at bildene ble tatt er siyahene også renska opp.

Det som skal skje videre er at profilen forfra skal tegnes opp fra midtstreken, men fortsatt med litt ekstra bredde. Den siste smalningen til endelig bredde blir ikke gjort før seinere, etter at midtlinja er kontrollert, sånn at skjevheter kan rettes opp. Buken skal formes til for og gjøres klar for horn. Tenker å gjøre dem svakt konvekse istedenfor flate, for å få bedre trykk når jeg limer med taumetoden. Men ikke for mye for ikke å risikre sprekker i hornplatene. Noen tanker om det? For lønnebuen sin del vil det si at den må dekrones litt. Så kommer tida for å sage hornplater.....

Har forresten etter mye tvil kommet til at jeg vil prøve å få lønnebuen til å bli rundt 60 pund, så jeg kan bruke den. Hasselbuen kunne jeg tenke meg å få rundt 80-100 et sted. For å få testa siyah-konstruksjonen, og også teste hassel i hornbue litt realistisk. Noen tanker om det? Mulig noen andre må skyte den i tilfelle.... Men det er litt gjettverk å beregne styrken på disse greiene uten særlig erfaring, så..... :oops:
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3625
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo » 17 okt 2010, 15:46

Gjettverk ja :lol:

Det høres lurt ut å lage kjernen svakt konveks. Hornet bør tåle det. Adam selv opplevde visst at hornet fikk tørkesprekker langsetter. Det er sikkert lurt å tørke de sakte om man har konvekst tverrsnitt på kjernen.

Ellers ser jo dette upåklagelig ut 8) Det er bare å glede seg til neste steg!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri

Brukeravatar
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1297
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Furuset, Oslo
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av MalaWolf » 17 okt 2010, 20:34

Fantastisk morsomt Lurz! En fryd for øyet. Fortsett med bilder og info - liker det - gleder meg til å se fortsettelsen. Følger med ;-)

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3006
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av nidrinr » 17 okt 2010, 21:18

Fantastisk morro å følge dette her. Kommer til å kikke innom denne tråden ofte når jeg en gang får somla meg til å lage no slikt jeg også. -Jeg stiller gjerne som prøvekanin til å teste tyngre varianter :)

SilentG2
Mester
Innlegg: 374
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Hornalong

Legg inn av SilentG2 » 17 okt 2010, 22:35

nidrinr skrev:Fantastisk morro å følge dette her. Kommer til å kikke innom denne tråden ofte når jeg en gang får somla meg til å lage no slikt jeg også. -Jeg stiller gjerne som prøvekanin til å teste tyngre varianter :)
Husk å vente til håndleddet ditt er grodd denne gangen da :)

Det er nok av oss rundt mjøsa som stiller for å være prøvekanin på tyngre redskap.. :)

Brukeravatar
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Moen » 18 okt 2010, 09:35

SilentG2 skrev:Det er nok av oss rundt mjøsa som stiller for å være prøvekanin på tyngre redskap.. :)
Oi... Har skjeggveksten endelig startet og 25#`ern byttet ut med no tyngre??

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1425
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz » 18 okt 2010, 10:57

Kviljo skrev:Det høres lurt ut å lage kjernen svakt konveks. Hornet bør tåle det. Adam selv opplevde visst at hornet fikk tørkesprekker langsetter. Det er sikkert lurt å tørke de sakte om man har konvekst tverrsnitt på kjernen.
Derfor jeg ikke vil gjøre den veldig konveks.Bare litt, kanskje litt mer enn ikke å jobbe så voldsomt for å få den helt paddeflat, sånn som jeg trodde var viktig på den første buen :? Flatt laminat mot flatt laminat lissom. Ellers så kommer jeg ikke til å gjøre noe spesieelt med tørkinga, det tar den tida det tar i den luftfuktigheten som er :mrgreen:

Ellers så er det fint med mange frivillige! Så kan jeg ta dekning et sted. Takk alle sammen :twisted:
"If it breaks you get to keep both parts"

Svar