Studie i riktig krigsbueteknikk

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Kviljo »

Konseptet med norsk bue som setter rekord i England er jo forholdsvis kult 8)

Det ser jo ikke akkurat ut til at de har problemer med å trekke den heller :lol:

Men teknikken med å holde buen på fullt trekk et helt sekund og så vippe fremover har jeg ikke noe tro på. For mye hollywood for min smak :roll:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av SilentG2 »

viser til tidligere tråd, og regner med at det kommer til å bli skutt vanvittig langt på dette treffet.. håper Eirik får låne lasermåleren så vi får nøyaktige målinger, men regner med at alle teknikker kommer til å bli prøvd...

Håper min kjære blir bra i skulderen og skal prøve seg på hasselstammen som jeg skøyt med på NM... Det blir uansett en barsk dame til neste års ute NM når hun trekker opp hasselen allerede nå...



viewtopic.php?f=8&t=1421&p=15652&hilit= ... ing#p15652
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

Det er ikke nødvendigvis det å holde bua oppe lenge jeg tenker på, men hvordan de bruker kroppen for å komme dit. Enig i at de holder litt lenge.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Christian »

Artig å se hvordan han Joe Gibbs gir seg i kast med stokken, også kommer Mark etterpå og bare draaar den opp :roll:

Hvis du tar tida fra pilspissen slutter å nærme seg bua til han slipper, så er det rett under 2 sekunder. Det kan jo strengt talt kalles 2 sekunder for mye, men så er det jo norsk alm de holder i da... Trenger vel å styres litt :wink:

Hva mener du med å hoppe framover Ivar? Det blir jo litt mye forstyrrelser i slippet, vridninger i grepet/torque osv. Husker det gikk en diskusjon på paleo sin lengdeskytingstråd for ei stund siden angående det å skyve bua fram når du slipper, kontra det å holde den stille.
Selv mener jeg at det helt klart gir lengde ved å skyve bua fram, hva mener du?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Kviljo »

Jeg mener at det tar buen en brøkdel av et sekund å skyve fra seg pila, og at man iløpet av den brøkdelen ikke får flyttet buen mer enn maksimalt et par centimeter forover. Det vil si ca. null gevinst, men mye å tape på å gjøre skuddet vanskeligere med rulling, hopping og variabel vinkling.

Det er bedre å konsentrere seg om riktig vinkel og å trekke og slippe i én bevegelse.

Det er jo ganske forståelig hvorfor denne "show-off"-teknikken har slått rot i akkurat krigsbue-miljøet. Å stå stille og trekke opp buen uten noen voldsomme bevegelser gir kanskje inntrykk av at buen ikke er så tung som den er, men det gir unektelig lengre skudd.

Klart, om man klarer å kombinere hoppinga med rent og raskt trekk-slipp og god vinkel, er jo det det beste, men akkurat det har jeg ikke sett noen gjøre til nå, hehe...
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Hardwood »

Enig med deg, Ivar. Det er jo imponerende hvor lett de spenner buen. Men mitt førsteinntrykk var at det hele så litt fjollete ut; først peker de bratt ned med pila, drar opp, så peker de langt opp, så ned igjen til ca 45 grader, så slipp og dytt fram, så fjollete ballett på en fot... :lol:
Men altså: jeg er ikke dreven på dette, men.. er det noe poeng i å peke så bratt nedover når man trekker opp ? Jeg synes det er lettere å trekke opp krigsbuen min når jeg holder bua høyt opp, og har høy albu med pilhånden. I tilegg løfter jeg skulderen på pilarmen nærmere bua. Så trekker jeg meg "Inn i bua". Er dette helt feil, eller ? :roll:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Christian »

hm.. Selv synes jeg det er enklere å trekke med pila pekende ned :roll: men det med å rulle skuldra opp og bakover i trekket er nok veldig riktig. Det gav meg ihvertfall nesten 20# ekstra i trekkstyrke 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

Det hele er nok litt personlig hva folk liker mtp opp eller ned med pila i trekk. Det som er viktig er hvordan skuldre og rygg jobber for å få opp bua. Jeg gikk fra å krangle så tårer trilla og svetten spruta med 130#, til å føle at det bare glei opp av seg sjølv med et par tips når jeg var i Batsford i vår.

-Må ikke glemme lydeffekten noen legger inn i trekket heller :lol:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Are »

Engelskmennene hevder hardnakket at det dansende trekkt og slippet gir en del ekstra yards. Får meg ikke helt til å tro det. Selv har jeg skutt litt med et lite fraspark rett før jeg slipper. Om den lille ekstra hastigheten oppveier faren for upresist skudd er jeg ikke sikker på.

Slik jeg har lært er det i hovedsak to hovedtrekkstiler: V-trekk og T-trekk. T-trekk er den vanligste innen moderne bueskyting. Hld buen rett ut fra siden trekk med andre armen. Buearmen gjør ikke noe jobb bortsett fra å holdes stille. Krever mye armmuskulatur. Krigsbueskyting krever at skuldermuskulatur involveres så raskt som mulig og V-trekket anbefales derfor. Da bil man med begge armer og skuldermuskulatur "åpne" buen og komme "inn i" trekket/buen. Et V-trekk kan gjøres ovenfra og nedenfra som beskrevet tidligere i tråden. Nedenfra gjør at bueskulderen lett blir klemt opp mot hodet med kraftige buer. Trekker man ovenfra presses bueskulderen på plass. Selv lar jeg armene mine danne en firkant i begynnelesen av trekket. Bueoverarm horisontal med underarmen rett opp. Trekkoverarmen rett opp med underarmen horisontal. Trekket skjer ved at trekkalbuen trekkes bakover og nedover. Samtidig retter jeg nesten ut buealbuen. Brystkassa presses fram for å involvere skuldrene raskest mulig.

Den som klarer å skjønne denne beskrivelsen er dyktig :lol: Det er litt vanskelig å beskrive kroppsbevegelser nøyaktig.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Christian »

hehe, et bilde sier mer en tusen ord og noen ganger sier ikke tusen ord nok til å tegne et bilde engang :wink:

Men jeg tror jeg skjønner hva du mener. Jeg synes den stiliserte kyudostilen miner veldig om det du skriver. Der begynner trekket med begge hender over hodet også trekker man bua ned over seg selv.

En liten filmsnutt kan sikkert forklare det bedre http://www.youtube.com/watch?v=cedl57qWdS4

Jeg prøvde å finne noe litt mer spennende, men det holder vel. Det første hele trekket er på 2.24 hvis du føler for å spole litt :wink: Det at det plutselig sitter en mann oppa en trehest og skriker for være en annen sak :roll: En annen detalj er ved 6.00 der en eldre kar strever litt med trekket og får hjelp av en annen eldre kar. (mange gamle folk i japan tydligvis..) Men det spennende er at han som hjelper kun fokuserer på ryggmuskelaturen.

Nå påstår jeg ikke at alle kyudo-ka skyter yumi med krigsbuevekt, men de gjorde det jo engang :wink: Og de fleste yumi forhandlerne i japan leverer yumi med vekt opp mot 45kg / 100# . men de koster jo riktignok like mye som en liten bil...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Are »

Noen likhetstrekk er det ja. Tok en gang et introkurs i kyudo. Konklusjonen var at det hadde litt med krigsbueskyting å gjøre, bare det at positur, buegrep, trekk, slipp, bue, pil, språk mm er forskjellig. For meg var det bare å gi opp å drive med begge stiler.

Hadde jeg klart, skulle jeg lagt ut en filmsnutt. Et trtekk er en bevegelse som er vanskelig å forklare med et bilde.

Hvis noen vil er det bare å legge ut filmsnutter av seg selv som trekker, så kan vi andre prøve å komme med innspill.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

Det der er vel en fin oppfordring. Film trekket deres og legg ut! -Men kun for de som er åpne for konstruktiv kritikk :)

-Jeg er sikker på at det er mange som klarerr å trekke ganske mye tyngre buer med noen små tips på teknikken 8)
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av bueeirik »

Skaut litt med 90# 32" bua som Daniel har laga, å da prøvde jeg litt forskjellig teknikker. Mern den pila som kom lengst brukte jeg den engelske teknikken (Etter mange skudd med bua). Det var med den pila jeg holdt lengst oppe med ingen tvil om det! Syns det er litt rart fordi jeg drog fort opp å skaut mange ganger, men læll så var det den pila som jeg holdt lengst oppe som kom lengst! Kanskje bare tilfeldighet?

Får det heller ikke til å stemme at dem i england bruker den teknikken vis den ikke skulle være den beste teknikken å bruke :|
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av bueeirik »

http://www.youtube.com/watch?v=QRznOOTY7pY Her er hvertfall en film av min teknikk.
Svar