Griffins bue & pilmakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Hardwood »

Phuh... :? :lol: Jeg begynte virkelig å lure ! Og så "en liten del"... hehe. Så grepet fungerer bra ja ? Jeg er på jakt etter et bedre grep på presisjinsbuene mine; jeg synes håndleddet blir litt anstrengt over tid, med vanlig , flatt grep. Derfor tror jeg det kan bli bedre med et anatomisk grep, da man kan skyte med håndleddet mer rett ut. Howard Hill - grep er sikkert nok, men nå lager jeg ett med mye brattere vinkel. Recurveskyttere har jo et veldig bratt grep på sine buer, hånden peker nesten rett frem !
Ble ikke Iruns bue over 30 pund, da ? Må vel gå fint å finne rett spine ? Hun kan jo prøve de mykeste 11/32" - skaftene, for da kan hun gå helt opp i 190 grain spiss. I innendørs - NM skjøt jeg med 26 punds bue :mrgreen: Pilene var gran spine 34 -35 og med 125 grain spiss. Ola selger 25 - 30 spine også. Jaja, Hun finner nok ut av det !
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Christian »

Bare en liten apropo angående grep:

Disse asymetriske yumiene på over 2 meter er jo alltid en kilde til forundring. Hvorfor i alle dager har japan så enorme buer mens korea har så bittesmå?? (kanskje de måtte kompansere for noe, men det får være en annen sak... :wink: ) Og hvorfor har de grepet på 1/3 av buelengda istedenfor 1/2 som resten av verden?? Av alle de ulike forklaringene jeg har fått er det en som jeg virkelig har sansen for og det er måten bua ligger i grepet. Hvis man ser på håndleddet til han her http://www.kyudo.oslo.no/forside.html så er det veldig likt hvordan håndleddet ligger på moderne buer med diverse anatomiske grep.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Hardwood »

Godt poeng, Christian ! Jeg har ikke sett det før. En annen ting som er interessant med denne teknikken er det lange trekket. Det ser for meg ut som om pilhånden kanskje får en ekstra uanstrengt vinkel. Bare en tanke. Det ser også ut til at de fokuserer på sinnet, at man søker en tilstand når man skyter. Og DER er det nok mye bra å hente ! Cool
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Zeida »

Det at grepet er så langt ned er vel fordi de da kan sitte og skyte ellers så ser det bare ut som det blir tungt for buehånden?
Brukeravatar
Kyujin
Bueskytter
Innlegg: 67
Registrert: 09 apr 2006, 15:20
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Kyujin »

Artikkelen med det anatomiske eller biomekaniske forklaringsforsøket ligger her http://eclay.netwiz.net/translat/kyudo.htm

Hesteteorien som nevnes der (altså at den nedre lemmen er kortere for å kunne skyte til hest) er også påviselig historisk feilaktig, fordi det asymmetriske buedesignet er eldre en bruk av hester i Japan.

Problemet med alle teorier (det finnes flere) er bare at de i beste tilfellet kan forklare aspekter av hvorfor det kan være fordelaktig å bruke asymmetriske buer og hvorvor man altså fortsatte med å bruke dem, men ikke virkelig hvorfor man forsøkte denne konstruksjon i første omgang.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Jag antar att det ligger en del i genetiken. Dom är ju kända för att lägga ner ganska mycket tid på det mesta. Ett svärd är inte bara en stålbit som är vass (vikingsvärd) utan det är vikt massa gånger och upphettad och nedkylt med massor med traditioner och prestige bakom.

Det är bara inte i deras natur att yxa ut ett kvastskaft och sätta sträng på som vi gör :mrgreen:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Kviljo »

Tsja, det er nok mye tradisjonsskryt rundt de sverdene. Mange av sverdene vi har fra vikingtid++ er minst like forseggjorte.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Christian »

Forskjellen er vel at japanerne fortsatt lager sverd og buer av ekstremt god kvalitet, mens vikingsverdene er historie...

Kjempefin artikkel du kom med Johannes, det var akkurat den jeg sikta til :)

Zeida: Det er absolutt ikke tungt for buehånda, faktisk stikk motsatt :wink: For min del ihvertfall.. Jeg mener du kan se det ganske tydelig på de snuttene jeg la ut på youtube der jeg skyter med den lille kortbua. Hver gang jeg slipper, skyver jeg øvre tupp framover fordi håndleddet mitt bare VIL rette seg ut :roll: Hvis håndleddet mitt var retta ut på fullt trekk også, så ville det jo ikke ha noen bue å "slåss" med :wink:

Jeg synes Yumier er utrolig fasinerende buer, bakdelen er at de gjør seg dårlig til stubbejakt i tett skog :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Hade ingen kamera idag heller, men har jobbat på bågen.

Greppet är stort sätt klart och hela bågen är rundad och golvtillrad.
Den är också tillrad på lång sträng och det behövdes lite justering men den ser väldigt fin ut.
Jag hade ingen sträng med mig :!: så jag får stränga den nästa gång.

Det är en stor kvist på buken där den böjjer ganska mycket och den har fått en spricka.
Jag hoppas den håller.
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av bueeirik »

Tøft :) gleder meg til å se bildet! Så nå er den helt tørr? :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av nidrinr »

Legg i epoxy i sprekken så tipper jeg den holder. Gleder meg til å se bilder!
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Jag väntar på en sträng från sträng-mästar gurun, men här är en teaser:

Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Kviljo »

Shiny 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Vi är lite sjuka hemma så det blir inget gjort förrän vi är friskare. Feber och sånt...
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Zeida »

huff :(
Svar