Vikbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Engelsk langbue. Ask fra Mjøsregionen. 188 lang. 178 nokk til nokk. 52#-28". Liberon spritbeis, finishing oil og sidenocker av reinsdyrhorn. Skyter bra. Trenger noen nye piler til denne. Noen som matcher, :-)
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av Bowman den 12 sep 2010, 23:42, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bowmans buer

Legg inn av Christian »

Badass!! :twisted: :twisted: Den var rett og slett tøff! Åssen tre er det?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Ask. Det er en modifisert bue som det er bilder av tidligere på siden min. Jeg var ikke fornøyd med den, men nå synes jeg det begynner å ligne noe, Veldig kul med hvite nocker mot den sorte spritbeisen. Trenger noen spinede piler i sort med hvite fjør. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bowmans buer

Legg inn av Kviljo »

Ser veldig bra ut 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Takk. Føler at det begynner å sitte. Den drar jevnt og fint. Er ferdig innskutt. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Bowmans buer

Legg inn av bueeirik »

Nydelig bue :) Svart og barsk 8)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bowmans buer

Legg inn av nidrinr »

Sederja! Det er godt å se det blir no bra av aska fra traktene her. Det er noe med svarte buer som blir veldig tøft :twisted:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bowmans buer

Legg inn av nidrinr »

-Det ser forresten ut som både bua og du tåler minst 30" trekk, sikkert 32 også. Bare "legg ned" armen, så er du der, den delen er egentlig enkel når du først har dratt dit du er på bildet.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Skal prøve. :D Skal skyte litt sammen med Tjarand imorgen. Tror jeg skal lage et sett med spinede 11/32 skaft til denne. Svarte de også. :-) :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bowmans buer

Legg inn av Hardwood »

Tøff bue ! Men da vil jeg komme med et råd også: Hvis du skal ha spine - testede piler, bør du ikke trekke lenger enn det som er riktig for deg når du skal få god ankring under øyet. Hvis målet er presisjon, altså. Da bør pilarmen, bakover til albuen, danne en rett linje sammen med pila. Se deg i speilet når du trekker buen, det er god trening. Jeg er enig i at du kan trekke litt lenger enn det ser ut til på bildet, men 30 - 32" er nok for langt i den sammenheng. Men til lengdeskyting, derimot...... Lykke til !
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Tror nok jeg får nok glede av denne på 28". Men jeg føler at 11/32 piler er riktig. Buen er på 52#. Tenkte jeg skulle måle den på nytt etter endel skudd. Tenkte at spinede piler på 50-55 burde være bra. Tenkte at dette skulle være blinkskytingsbuen en stund fremover. Men dette vet du Hardwood mer om enn meg. Hva synes du? :-) Meningen med spinede piler er vel at pilene skal være like stive og matche pundstyrken på buen, slik at de oppfører seg sånn noenlunde likt i skuddøyeblikket og vandringen mot målet. Hva er best? cedar, gran eller furu+


:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Bowmans buer

Legg inn av Zeida »

Cedar er så klart best :wink:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bowmans buer

Legg inn av Hardwood »

Hvilken som helst funker, så lenge du finner riktig stivhet. Gran og ceder gir lettere og raskere piler, furu litt tyngre men også sterke piler. Skyt med skaft uten fjær og med spiss. Står de med spissen mot høyre er de for myke, mot venstre så er de for stive. Du kan gjøre pilene stivere ved å kappe dem kortere. Litt og litt til de står rett i blinken. Er spine riktig, går pilene rett frem. Pass på å ha 90 grader på pila når du skyter barskaft ! Du skal bare finne sideveis forskjeller.
Spine 50 - 55 er kanskje i nærheten. Du kan endre stivheten også med å bytte til lettere spisser (pila blir i effekt stivere) eller tyngre (mykere).
Prøv dette ! Du kommer til å treffe MYE bedre med spinede piler !!!!!!! Test ALLE skaft som skal bli pil 8)
Gleder meg til å høre resultatet !
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bowmans buer

Legg inn av Christian »

Cedar er helt klart i toppklasse, når det gjelder pris.... Jeg har fått snorrette pilskaft som går som en drøm til 6kr stk fra byggmaker. Det er bare en pinne! Bruk litt tid i trelasten, da slipper du å vente på dyre pinner i posten som du ikke veit hvordan fungerer...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bowmans buer

Legg inn av nidrinr »

-Om du går for presisjon er hardwood rette mann å spørre. Der bør jeg ikke gi noen råd i det hele tatt... (Jeg har unngått jumboplassen en gang! :) )
Svar