Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Are : hva mener du med sylformet: spissere, eller runde i tverrsnitt ? Jeg har ikke greie på brynjebrytere, bare feltspisser :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

:lol:

Are mener at disse spissene egentlig burde kalles "platebrytere". Brynjebrytere ment for ringbrynje er lengre men likevel firkantede i tverrsnittet. Slike stikker ganske enkelt igjennom ringene uten å måtte ødelegge en ring for å stikke igjennom. Bruker man slike lange tynne brynjebrytere mot stålplater bøyer spissene seg normalt. Derfor utviklet brynjebryterne seg til å bli kortere for å ikke bøye seg.

Og der tror jeg man har et argument som sier at de tidlige lange spissene er den samme gjenstandstypen som de senere kortere spissene, selv om de jo er i forskjellige utviklingsstadier.

Man sier jo "needle-bodkin" og "bodkin", men utover det har jeg ikke kommet over noe skille mellom de to?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Aha ! Takk for den innsikten. Virker ganske logisk ! Den som Tradbow selger (nr.2 ) er vel bodkin, da ? jeg klarte å få felt den inn i et 10 mm skaft, så den holder målene :D Og så tiurfjær i pilene 8) Dette blir gøy, lurer på hvor langt dette kan gå med ELB på 70 # 32". 150 - 200 m ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Jepp!

Har ikke testskutt ennå jeg heller. Tror ikke det blir gjort før NM. 288 meter er visst rekorden i England, skutt med en 137 punds Mary Rose barlindbue.

Tror vi skal være godt fornøyde om noen kommer over 200 meter 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nilstor »

Are skrev:Fine piler Ivar. Men skal jeg være pirkete som jeg liker å være vil jeg gjerne kverrulere litt med tanke på "brynjebryterne" dine :wink: Jeg påstår at skikkelige brynjebrytere skal være langt mer sylformet.
Jeg har litt blandet erfaring med disse spissene som platebrytere. De har lett for å stoppe akkurat der "pyramiden" er bredest (1,2 mm stålplate, 10 m hold, 120# bue). Tror de hadde vært mer efektive om de skjærende eggene hadde vært litt lengre og en smule konvekse. Men du store verden, med et rent slipp og ditto treff, går de gjennom plata med hundreogtjuepunderen også. Men altså, jeg synes formen på dem later noe tilbake å ønske, også med tanke på at de stopper i falen når de har brutt gjenom panseret. Men de er nå artige, da!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Tenkte krigsbuen fortjente noen bilder, men jeg gidder ikke poste alt på norsk, så jeg linker heller til to andre forum med bilder og tekst på engelsk.

http://www.primitivearcher.com/smf/inde ... 543.0.html

http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/37706?page=1


Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av bueeirik »

Nydelig bue Ivar! Det sa jeg nok også på NMn. Men er dette kopi fra den minste av MR buene? og hvor langt trekker du på bildet? Utrolig at denne buen ble 100# på 32" og den broren bare 70# på 34"! Noen formening om dette? Kanskje broren er mindre og lengre? og hvor er barlinda ifra?

Jeg må innrømme at jeg egynner å bli forelsket i barlind altså :) Du veit vel ikke om hvor man kan kjøpe rette fine emner?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

-Du lager almebuer over 150#, og bytter dem mot Italienske krembiter av barlind med Engelskmenn..

Ellers morro å se at denne ble mer eller mindre lik den jeg laga etter de samma målene fra den samma bua i den samma boka. Tenkte ikke over det på NM, men noe av grunnen til at vi fikk noen lengre skudd med min, eller dvs. nå Eirik sin ettersom vi gjorde et lite bytte, er nok at den bua jeg laga er det FF streng på mens jeg mener å huske du hadde B50.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Griffin »

Väldigt fin, den fick min röst :)

Är det någon som har lust att lägga ut mått för MR bågen till oss fattiga studenter som inte har råd med böcker :mrgreen:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Fantastisk. Har akkurat fullført en elb med sidenocker. Sliter litt med å få strengen til å sitte på nockene. Mulig jeg har gjort det feil. Kunne du beskrive hvordan hakket skal gå? Er det halveis rundt? Litt frient kanskje. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

Nyydelig bue! Rett og slett barsk! :twisted:

Bowman: Bruk rennelokker.. De sitter!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Visst rakkern. De er brukendes til mer enn å henge seg i. Takk for tipset. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Takk, folkens :)

Det er nok ikke den minste blant de 236 (om jeg husker rett) MR-buene, men det er den minste av de to buene som Hugh Soar har publisert mål av i boka "Secrets of the English war bow". Tipper den er ganske gjennomsnittlig størrelsesmessig.

Jeg trekker i alle fall ikke 32" på bildet, for pila er ikke mer enn 31,5 tommer. Tipper 29", kanskje? Lengre klarer jeg i alle fall ikke uten fingertab 8)

Årsaken til den store vektforskjellen mellom denne og søster-buen (pene buer er jente-buer :wink: ) er stort sett dimensjonene. Denne er 4-5 tommer kortere og noe tykkere, og begynte med reflex, mens den lette buen begynte med deflex. Tilleren på den lette buen er også med på å gjøre den slappere, til tross for at tykkelsen på grepet er omtrent den samme på de to buene.

Rette fine barlinder står gjerne på kirkegårder, parker, eller i hager. Det er ikke verre enn å spørre, om man ser ei fin ei. Stående der. Helt alene...og bare venter på å bli bøyd :lol:


Som jeg skrev på de engelske forumene testa jeg buen med en 15-tråders FF-streng, men klarte ikke å skyte merkbart lengre med den. Buen hørtes ut som om den skulle eksplodere for hvert skudd med FF-strengen, så jeg kommer ikke til å bruke noe annet enn dacron på denne. Syntes det er litt artig med autentisk-tykk streng. Den oppfører seg ganske elastisk, dog... Må strenge den med 6-7" høyde for at den skal lande på en mer fornuftig ~5" strengehøyde.

Griffin, gi meg en lyd 18. eller 19. oktober, så kan du få målene.

Strammeløkker er definitivt løsningen på sidenokkene, men om løkka ikke er for stor og hakket er forholdsvis dypt går det med vanlige løkker også. Har ikke prøvd på tyngre buer ennå, men det har Alan Blackham i England og han sier at det funker helt fint.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av bueeirik »

Okei, da får jeg ta meg en tur til kirkegården :lol: Jeg har sidenocker på den barlindbuen min som er 100# på 26/27" og det funker kjempefint, men det er et "#¤%&/() å få av strengen til tider :lol:

Sliter litt med å få den opp enda men det skal den iløpet av litt over en månede :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Det kan nok tenkes at man ikke har brukt strammeløkker på de originale buene, for det kan være et herk å få av strengen når løkka har satt seg skikkelig.

Bare pass på skuldre og fingre, så trekker du den nok helt ut om ikke lenge til 8) Helst bør man stoppe litt før det gjør vondt, sies det :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar