Diserud`s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Zeida »

Fin jeg fikk ikke se bildene først men nydelig bue litt skjeiv tiller men har ikke akkurat noe bedre selv. Hvor er barlinden hentet? :D
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av bueeirik »

Tilleren er ganske riktig, grunnen til at den ser litt rar ut er som jeg nevnet at den ene lemmen hadde naturlig 2" stringfollow.. Barlinden er fra er fra Drammen tror jeg (Ingar?)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Christian »

Er det den du spikka på på nm? Artig bøy da, setter du grepet 30cm lenger mot venstre så har du en barlindyumi :mrgreen:

men artig at du la ut skeivtillerbilde akkurat når jeg skulle stille spørsmål i den kategorien :wink:

Altså: Hvis et emne har medbøy i den ene lemmen, er det bedre å bøye den til slik at den blir symmetrisk på fullt trekk (men belaster treet forskjellig) eller bøye den til slik at man belaster treet likt (men får en bøy som på bildet)

Den lønnebua jeg skøyt bortetter med på nm har nesten sirkulær bøy på fullt trekk, men ustrengt har den nesten 2" medbøy på den ene sida (den andre lemmen er dønn rett) altså stikk motsatt av barlindbua over :roll:

noen tanker rundt det?

Skummel kvist forresten :shock:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av bueeirik »

Ja den jeg spikka på NM ja, nei dætta ække no Yumi... Engelsk krigsbue! :lol: Men denne buen bøyer se riktig selv om det ikke ser sånn ut.. Men har en lem stringfollow så vil den automatisk bøye seg mer enn en uten stringfollow.. For å finne ut om den bøyer seg riktig så kan du sette den på tilleren uten streng å treke etter bua.. så strenger du bua opp åsså måler du hvor langt det er ifra vær nock.. om det er like mange cm eller tommer imellom strekene og nockene så har du riktig tiller :) Jeg gjorde det her på barlindbuen min å jeg ble kjempe fornøyd! Men du kan jo varmebehandle buen så du får en symetrisk tiller ( Jeg turte ikke det med barlinda ).

Den er mye tykkere der kvisten er så den skal ikke ha noen betydning :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Moen »

Flink du, Eirik. Døkk naturkara får respekt fra meg, altså 8)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Artig bue og vanskelig emne!

Jeg forstod ikke helt hvordan du kontrollerte tilleren? Streker du opp hvordan buen bøye på veggen, både ustrenget og på fullt trekk? Eller måler du fra midten av grepet og ut til nokkene, og sammenligner tallene fra mens den er ustrenget og oppstrenget?

Det hadde vært interessant å se buen på fullt trekk. Det ser veldig ut som om den bøyer litt lite på venstre side, men det er lett å la seg lure. Det at den har tålt å bli trukket til 32" vil jo si at den er riktig nok, i alle fall. Grom bue! Tror også du gjorde lurt i å ikke damp-rette den.

På slike vanskelige emner pleier jeg å tegne opp rette streker langs sidene på buen, også bøyer jeg buen ut fra strekene og glemmer hvordan buen ser ut ellers. Så kan man lage maler av tre/papp/etc med forskjellig bøy og sammenligne de med strekene på buen. Så svaret på Christian sitt spørsmål er at man kan velge å stresse alt treet i buen likt og se bort fra hvordan buen ser ut på fult trekk. Da vil den følge strengen mindre og vil ikke vippe i hånda mens man trekker den. Ellers er det jo alltids mulig å bøye den slik at den ser riktig ut på fullt trekk, men da er den rent bueteknisk ikke riktig. Det ser kanskje finere ut med en helt symmetrisk tiller på fullt trekk, men jeg velger vanligvis å prioritere at buen fungerer bra.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

-Der svarte vel Ivar omtrent det jeg hadde i tankene ang ujamne lemmer :)
HERLIG bue, og helt utrolig mye krutt i forhold til dimensjonene på bua. Jeg vil tippe den er 130# omtrent ved 32", kanskje mot 135# ut fra målene på 26-27". Denne kommer til å være ugrei å slå med standardpiler!

Ta den med nerover en tur snart, så får vi testa noen krigspiler på fotballbana her. :twisted:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Christian »

hm... jaja, da lærte jeg det :roll: Er jo veldig enig i at man må stresse treet likt. Ellers har man jo bare masse unødvendig trevirke hengende fast på bua... men det ser jo litt ... uortedoks ut :wink: Lønna mi skyter egentlig veldig fint, og er god å trekke. Den har ikke fulgt strengen noe særlig mer heller, men den er jo bare 55# på 28" (buevekt i posten i dag :mrgreen: F/D kurver er morro!) Det kan jo hende den hadde oppført seg litt mer uoppdragent hvis den lå på 130#...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Griffin »

Skikkelig cool bue.
Som sagt, ugrei o slå på många sätt :mrgreen:

Jag är dock lite osäker på ditt tilvägagångsätt för att beräkna tillern.
Som jag förstod det så ser du endast på att nockarna har bevegt sig lika långt. Det är bra, men säger inte något om hur lemmen böjjer i sig.
Även om en bue kun böjjer på 1 punkt så vill ju nocken ha bevegt sig.

Jag skulle också vilja se tillern på lite mer trekk innan jag säger något konkret om buen i sig,
men enligt de bilderna som ligger här så kan man ju se var sida av buen för sig.
Om vi bara koncentrerar oss på vänster sida och ser den från nedsträngad till trekk
så ser den inte ut att böjja mycket.
MEN bilder säger inte allt, och ofta böjjer deflexat trä mer än vanligt och detta känner man själv när man
trekker buen om den är stabil, samt det ser man när man tillrar på ett helt annat sätt.

Jag skulle inte vilja kalla det för stringfollow, utan naturlig deflex.

String follow = buen böjjer sig efter strängen, den rätar oftast ut sig lite grand efter nedsträngning.
Set = buen böjjer permanent på grund av kompression
Naturlig deflex = emnet/buen/lemmen/tuppen böjjer mot skytteren utan att ha blivigt stressat eller ens böjd en enaste gång

Man ska också ta det mesta av det jag säger med en nypa salt eftersom jag nog knäckt de flesta buer jag prövat att laga och jag har aldrig fått till en 100# bue, jag tänker mest på att det kan vara nykomlingar som läser här och vill bara ge korrekt teori. Eirik är ju en grym buemaker vilket han visar gång på gång så han har rätten att ta sig konstnärlig frihet och gå på en hel del känsla, som nybegynner måste man förstå varför ting sker, och vad som kan gå galt.
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av bueeirik »

Jeg har brukt skyvelære så jeg fått den helt jevn på begge lemmene så da bør den bøye seg riktig. Jeg syns den har fin tiller og den har ikke fått noen tegn på at den ikke skulle ha det. Jeg legger ut noen flere bilder av buen på 28" ( jeg får ikke dratt den lengre ned :lol: ) Så er det et bilde av meg som (prøver) drar den opp.

Men vis man streker langs buen når den er nedstrengt å trekker den ned på tilleren så kan man jo måle ikke bare på tuppene men overalt for å skjekke om den bøyer seg riktig eller ei, men jeg tenkte liksom ikke noe over det siden jeg hadde brukt skyvelær for å få den helt jevn.

Ja på det nederste bildet holdt jeg på å drite på meg :lol:

Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Griffin »

:lol: :lol: riktigt fina bilder, vill du låna en bleie :mrgreen:


Nu ser man bättre att det ser korrekt ut.
Skikkelig båge.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Man kan ikke stole 100% på skyvelær. Treet i lemmene kan ha forskjellig stivhet, slik at f.eks det ene lemmet bør være noen millimeter tykkere enn det andre. På grunn av deflexen er det forholdsvis sannsynlig at det er tilfellet med denne buen.

På det midterste bildet ser den riktig ut, men ikke like riktig på det nederste igjen. Vanskelig å si, rett og slett :) Siden det nederste lemmet er rett, bør det på fullt trekk bøye like mye som rette langbuer vanligvis bøyer, minus en tomme bøy (pga. 2" total deflex).

Når du trekker den, kjennes det da ut som om grepet vipper fremover? Det tyder i så fall på at øvre lem bøyer for mye. Ut fra de to første tiller-bildene ser det slik ut. Om lemmene bøyer like mye, så skal vinkelen mellom grepet og ei pil på strengen være den samme når buen er oppstrenget og når buen er på fullt trekk.

Jeg har inntrykk av at barlindbuer ikke liker å gi for mange advarsler før de tar kvelden. Kompresjonsmerker har jeg aldri sett på barlind, og de to armbrøstbuene av barlind som jeg har knukket fulgte ikke strengen nevneverdig før de sa takk for seg.

Når det er sagt, så sier jeg som Griffin og min tidligere arkeologi-veileder: les kommentarene, også er det opp til deg å vurdere hvorvidt du vil være enig eller ikke. Uten å ha sett buen direkte skal jeg ikke være påståelig.


Utover at jeg ikke er overbevist om at tilleren er riktig, er jo arbeidet og trekkinga upåklagelig 8) Særs gromt, rett og slett! Det blir interessant å se hvor langt du skyter med denne!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Ta den med hit så får vi testa 32" trekk, og evt en film som viser hele trekket. Mye enklere enn å se på bilder. Må jo måle den på 32" også, det er ikke vits i å trekke denne kun til 26-27". Med tanke på at bua er 2 meter lang og du ikke trekker den lenger enn 28" på bildet er det ikke lett å se. Jeg syns de nederste bildene får det til å se ut som at bua har perfekt tiller om man sammenligner bildene av bua ustrengt, oppstrengt og på 28".
Ang. skyvelær er det til stor hjelp når man spikker krigsbuer, helt til første gang man strenger opp bua. Derfra foregår all justering kun etter øyet. Jeg veit det er omtrent slik Eirik bruker det.

-Jeg har en tendens til å bli litt lurt til å la det rette lemmet bøye for mye på emner som dette, der tillern ser riktig ut på fullt trekk uten å egentlig være det.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Griffin »

Ja det är lättare att se hur lemmarna böjjer sig hela vägen, och det är ofta det sker saker när man kommer till fullt trekk som inte syns lika bra innan.

Jag gleder mig att se filmen och få veta hur många # buen är på.

Personligen hade jag nog fuckat upp det och låtit undre lemmen böjja mer eller mindre normalt och så den övre för mycket.
Det man inte tänker på (kanske) är ju att undre lem mår bra av att vara lite styv så det blir ju dubbelt upp här.
Riktigt bra jobbat Eirik säger jag hur som helst fram till nu, så hoppas vi på att den är närmare 200 på 32" :mrgreen:


och om den exploderar så har vi det på film woho
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av bueeirik »

Den føles veldig jevn når jeg drar den opp! Prøvde den på et jorde idag, da skaut den lenger en barlindbuen som daniel har lagd + at da klarte jeg bare å trekke 26/27" mens på barlindbuen til Daniel så trakk jeg 32" så den går nok langt! Må bare øve til jeg får den opp å 32". :)

Justerte litt på tilleren idag å jeg må si at den ble bedre! Kan legge ut noen bilder imorgen av den på 30" og tusen takk for tips, skryt og veiledning folkens! Man lærer bare mer og mer :)
Griffin skrev::lol: :lol: riktigt fina bilder, vill du låna en bleie :mrgreen:


Nu ser man bättre att det ser korrekt ut.
Skikkelig båge.


Ja sku hatt noen bleier sånn i tillfelle det går galt! :lol:
Svar