Lengdeskyting og energi?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Lengdeskyting og energi?

Legg inn av Are »

Dete er lenge siden jeg unnlot å stille opp til min fysikkeksamen. Det sitter noen der ute som er mer oppegående på fysikk enn meg. Jeg stiller derfor noen spørsmål.

Så vidt jeg har skjønt vil to piler med samme utgangshastighet, vekt og luftmotstand i prinsippet gå like langt. Dette er selvsagt avhengig av en del andre ting som skytter, vind, vinkel m.m. Men de faktorene regner vi som irrelevant i denne sammenhengen.

Hvis den ene pila i avsnittet over er tyngre, men ellers er alle de andre faktorene de samme, vil den tyngste pila gå lengst fordi den har mer energi.

Men hvis den tyngre pila går litt saktere, men fremdeles har mer energi, vil den da gå lenger? Eller har hastigheten mer å si enn energien?

Jeg lurer fordi jeg har akkurat målt min ELB på 47,5 kg (105#/31,5") min med to forskjellige vektklasser på pilene.

pil 46 gram, hastighet 50,3 m/s gir E = 58,4 joule
pil 32,5 gram, hastighet 54 m/s gir E = 47,4 joule

Kan noen fortelle meg om jeg skal gå over til askskaft på lengdepilene mine :?

Takk for askeskaftene forresten Oddbjørn. De har nå fått innfelte hornkiler i nokken og messingspisser, og går pent.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Du får finne deg en ingeniør som viser interesse for problemet, Are!

På den annen side, hvorfor ikke hengi seg litt til empirisk vitenskap? Kort sagt: Ut og prøv! Kom til vår vennligsinnede bondes jorde, så skal vi vel finne ut av det!

Mine egne erfaringer tyder på at en viss vekt på pilene er nødvendig, for av mine to gjenlevende piler etter sommerens utskeielser, er det den tyngste (ca. 20 gram, "dråpe"-formet) som går desidert lengst. "Tyrkerpilen" på 12,5 går betydelig (30-50 m) kortere, men dette kan ha sammenheng med at buen ikke greier å aksellerere den lettere pilen opp i den hastighet den må ha for å oppnå tilstrekkelig energi for å gå langt. Det er iallfall den teorien jeg heller til, inntil noen greier å ovebevise meg om noe annet. Men jeg får samme resultater selv om jeg skyter med recurve, så jeg vet sannelig ikke ...

Men altså, jeg er vel mest tilhenger av å fine det ut ved praktiske forsøk. Og det er i alle fall det artigste!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

I helga fikk jeg prøvd de tunge askeskaftene (se tidligere innlegg) med min kraftige langbue. Jeg nappet av de gamle fjærene og monterte på noen 6 mm høye og 32 mm lange parabolformete fjær. Den lengste gikk bare 200. Jeg hadde desverre ingen lettere piler med riktig stivhet, så jeg fikk ikke sammenliknet. Men jeg regner med de ville gått lenger.

SÅ inntil videre får jeg holde en knapp på teorien om at pila ikke skal være tung eller lett, men akkurat passe :D
Så gjelder det bare å finne ut hva "passe" er :roll:

Jeg prøvde også en stridspil med samme bue. Den som gikk lengst var en 57 gram tung pil av ask ca 9,5 mm tykt. Styrefjærene var triangulære og 15,5 cm lange og 2,5 cm høye og surret med lintråd.. Spissen var smidd type 16. Den gikk 160 meter, altså ingen lengdepil men artig likevel.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dette var med 105-punderen?

Jeg ville heller blitt truffet av den som gikk 200 meter, enn den som gikk 160, for å si det slik, hehe 8)

Du har nok rett i at akkurat passe er bedre enn for lett og for tung. Kanskje man kunne skutt 4-5 like piler, dog med forskjellig vekt, målt avstanden, plotta inn lengdene i en tabell, og lagd en graf som kunne si noe om hvilken vekt som er optimal? :D

Sånn forøvrig sier en viss Simon Stanley at hans bue skyter ei pil på 85 gram 193 fps. :D Men den buen er - ifølge ryktene - på 160 pund. Muligens er det samme buen som skaut 379 yards i engeland.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar