Vikbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bowmans buer

Legg inn av Hardwood »

Det var synd med hasselstokken. Jeg har både tørket og hurtigtørket hassel mange ganger uten å få noe særlig med sprekker. Men det er nok fordi jeg har kløyvet stokkene. Jeg har grovformet fersk hassel og fjernet barken, og det har tørket greit. Men da får man av og til deformering av emnet. Som kan rettes med varme osv... :D Prøv igjen ! Nå vet du hvor grensen går 8)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bowmans buer

Legg inn av Christian »

hmf, hassel :evil: møkk lei hassel!! bare propeller og lettvektere alt sammen!! Driver og gjør ferdig et hassel"monster" nå. Den er en halv gang tjukkere en et lønneemne som eller har lik lengde og bredde. Lønna kan jeg nesten bøye tre tommer når jeg legger meg på stokken, men hasselbua er knapt 35# på 28" :evil: :evil: men den ser jo ut som en 100# da :wink: Vi får se om den ikke kvikner til litt etter en omgang grilling.

Hassel er jo veldig lett da og det er uten tvil den stilleste og snilleste bua jeg har laga, hm kanskje det kommer noen bilder av den snart...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bowmans buer

Legg inn av nidrinr »

varme og hassel har nok litt magisk kjemi sammen.. Du kan nesten legge på 1/3 av hva du i utg. pkt har i #.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Bowmans buer

Legg inn av Zeida »

Stilig :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bowmans buer

Legg inn av Hardwood »

Ja, det stemmer nok ! Jeg har ikke grillet så mange hasselbuer, men jeg testet hassel i "Standard bend test" i vinter. Hassel er fantastisk sterkt i strekk ! Og dermed skal det noe til for at buken står i mot uten grilling. Men DA 8)
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Bowmans buer

Legg inn av Grauten »

En annen ting med hassel, den kan lure deg med hensyn til fuktighet. Noen prosent for høy fuktighet, og hassel er blaut som pokker. De hasselbuene jeg har lagd, har hatt god bøyemotstand i forhold til tykkelse, men litt for høy fuktighet og den virker helt død!
Men som gjengen sier, litt grilling og den skifter karakter. I tidligere tider, benyttet jeg varme for å stive av "hengsler" på bla hasselbuer. Funket som bare det! :lol:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Jeg har to litt tynnere hasselstokker som foreløpig er sprekkefrie. Jeg prøver igjen. :-) den kuleste bivirkningen av buebygging og bueskyting er ikke vondt i armene, men økende kunnskaper om div. løvtre og hvordan treet ter seg når det tørkes og bearbeides. Lønn er ikke så enkelt det heller. Det sprekker lett. Ask er definitivt den beste erfaringen til nå. En fantastisk tresort å jobbe med. Og så har vi alm da. Stokken jeg fikk av nidrinr er grovbearbeidet og blir en slags "holmalong" Jeg har en bøkestokk og en askestokk som ligner svært, så det blir tre "holmalonger" som likner på hverandre. Bøk, ask og alm. :D Veldig kult, ikke sant? Almestokken har en fin klang. låter som et ordentlig balltre. Den er gul i veden. Visste ikke at alm er gulaktig. Ser ut som sitronfromasj, men kjennes ut som et dreisent balltre. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bowmans buer

Legg inn av nidrinr »

At alma har litt gulaktig farge er ofte et godt tegn, mange av de beste emnene i alm har litt gulskjær i veden.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bowmans buer

Legg inn av Hardwood »

Ja, en kompis i klubben har laga 70 - 80 punds flatbuer av alm med fete årringer. Og den er gul også. spesielt i de ytterste årringene. Fantastisk treslag!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Veldig spent på alma. Den trenger å tørke litt til tror jeg. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

ASK. 45#-28" ca 175 cm mellom nockene. En liten tanke reflex/deflex. Lå lenge i press og er varmebehandlet i buken. Den har mine obligatoriske hampesurringer. Var litt kvister og litt tjafs i dette meget rette emnet, men det ble en ok flatbue. Følger strengen litt i meste laget, men er god å skyte med. Det er denne buen jeg skyter mest med nå. Den varer nok ikke i årevis.
Bilde
Bilde
Bilde

Min yngste datter følger nøye med på stilen. Hun blir nok en habil skytter med åreene. :D
:D

Babylong:

Liten rogneholmalong med masse karakter, fine svingninger og veldig fin kjerneved. Ca 140 cm mellom nockene. Landet på 37# - 28". Veldig fint emne med fantastisk flotte farger og sjatteringer i buken. Dessverre så har den noen få kompresjonsmerker i buken. Før eller siden så knekker den. Akkurat i overgangen ved innsnevringen. Blir nok en skulptur. Den er så pen at jeg henger den på veggen.
Bilde
Bilde
Bilde

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bowmans buer

Legg inn av Kviljo »

Fine buer :)

Det fine med å bruke tresorter som ikke nøler med å danne kompresjonsmerker, er at man får veldig klar beskjed om hvor buen er mest stresset. Du har ikke noe å tape på ved å justere tilleren selv etter at merkene har kommet. Merkene har ikke noe å si så lenge man roer dem ned litt ved å justere bøyen. Ellers må man regne med at de vokser og gjør buen daffere og daffere.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Hei

Jeg tror jeg gulvtillet den litt brutalt i prosessen. Nøler ikke med å gå løs på rogn igjen. Har du noe erfaring med lønn? Har et lønneemne med en ekstrem motbøy. Kan legge ut bilde. Lurer på om det kan bli en fin reflex/deflex bue eller om den mest sannsynlig vil knekke. Motbøyen kom etter at jeg splitta emnet i 3 biter.

:)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bowmans buer

Legg inn av Kviljo »

Lønn er fint. Motbøy er gøy men vanskelig. Noe mer enn 3" gjør det veldig veldig vanskelig å fordele kreftene. Det kan bli veldig raske buer, men det forutsetter at man fordeler stresset i hele lengden av buen.

Er det mer enn 3" motbøy, ville jeg varmet inn noe deflex ved grepet, slik at den totalt sett har 1-2 tommer motbøy før du begynner å justere tilleren.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Bowmans buer

Legg inn av Griffin »

Väldigt smart.

Jag rekommenderar också den omvända metoden.
Att man finner trä med deflex, och sedan värmeböjjer topparna uppåt.

Att värmeböjja är något man måste lära sig, i början spricker det lätt.
Svar