MJØDOPPSKRIFTER

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

MJØDOPPSKRIFTER

Legg inn av SilentG2 »

JA jeg veit at dette egentlig er opptil hver enkelt brygger og mye med smak og behag, men jeg tenkte å legge ut en form for grunnoppskrift som Nidrinr har kommet fram til og undertegnede har vidreutviklet

Alt utstyr burde kokes før bruk, eller bruk litt kaustisk soda for å få dunken ren. husk å skylle godt

Utstyr:

Hevert
Gjærlås
2x 30 liters dunker
Masse tålmodighet


Ingredienser
1 pk hetvinsgjær (eller vanlig vingjær), og ja den fra europris til 20 kr er helt ok
3 kg Honning
1 liter lønnesirup
2 kg sukker
1-2 kg gulrot
5 poser (sånne små) pepermyntete
en neve mynte (krydderurt kjøpt på nærbutikken)


Hvordan;

Om man ikke er så heldig som meg å ha en skikkelig brønn der man får helt rent vann, må alt vann kokes

Ha lønnesirupen i dunken
Hell honning på en gryte, fyll opp med vann, og varmes til over 80 grader (dreper ulumskheter i vannet) men helst ikke la den koke, la den avkjøles noe og ha i dunken
ta sukkeret i en gryte, ha i vann og la sukkeret løse seg opp, ha så i dunken.
Lag te, skikkelig sterk for å få med alt i posene, og ha i dunken
Ta en neve mynte å riv dette i småbiter med nevene rett i dunken
Gulroten vaskes og rives på råkostjern, og deretter i dunken (Gulroten lager fin farge og demper eventuelle bitre bismaker)
Fyll opp med vann til 26 litersmerke, og la det få temperere seg (kanskje over natta)
Vingjær/hetvinsgjær blandes i et glass med temperert vann, og helles så i dunken

VIKTIG VIKTIG VIKTIG VIKTIG

NÅ SKAL DET BRØLES I DUNKEN for å skremme bort alle husnissene som har villet smake på brygget mens den sto å ble temperert, gjerne alle som bor i husstanden bør være med på dette. (blir du ikke kvitt nissene så kan det være at brygget slår feil)

VIKTIG VIKTIG VIKTIG VIKTIG


Lokket med gjærlås settes på og det er bare å vente.. spikke på en bue eller noe slikt

Personlig så har jeg dunken på kjøkkenet, men det er viktig å ha den et sted med jevn temperatur, og helst ikke på et bad med aktive varmekabler. Om det skulle være for kaldt der du setter den tar gjæringsprosessen ekstra lang tid. NB: Om det gjærer for fort eller for sakte så risikerer man oftere å oppleve at brygget er blitt til eddik, og 30 liter eddik av honning kan ikke brukes til så mye


Dunken skal ristes opp 2-4 ganger om dagen den første uka, eller når du går forbi den, etterpå kan det gjøres morgen og kveld

Om det ikke plopper etter 2 dager er det mulig at dunken står for kaldt, du hadde på gjæren når dunken var for varm og dermed har drept gjæren eller rett og slett at gjæren var dau før du begynte



Etter en 3-6 uker vil ploppingen stoppe. Jeg tar da i gjærstopp, for å sørge for at all gjær dør og rister i 3-5 dager til. Deretter lar jeg den stå noen dager og stikker om i ny beholder, for å bli kvitt bunnfall og annet som ligger på bunnen. Det er også muligheter å sile brygget.


Jeg ønsker lykke til



Egil
Svar