Langbue i rogn

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Langbue i rogn

Legg inn av Zeida »

Hei,

Jeg tengte jeg skulle lage en langbue i rogn er det et ok tre? Og i såfall har jeg skaffet meg en emne som jeg tror jeg kan bruke jeg er ikke så høy så det er sirka 150cm eller ca 60 tommer.
Har noen noe erfaring med rogn hadde det vært fint om dere kunne dele den. Vis noen vil at jeg skal ta noen bilder kan jeg sikker gjøre det, bare si i fra.
TAKK

Mvh Arild :D
Sist redigert av Zeida den 10 jun 2010, 16:12, redigert 3 ganger totalt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Langbue i rogn

Legg inn av Zeida »

Jeg fant kameraet så jeg tok noen bilder :roll:

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av Zeida den 10 jun 2010, 16:09, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Langbue i rogn

Legg inn av torkis »

Hei Zeida

Så vidt jeg vet er Rogn et seigt og godt materiale til bue.
Jeg er også nybegynner og har akkurat begynt på min andre :?: bue.

Det skal også bli en langbue. Vi får ønske hverandre lykke til :!:

Jeg skal også legge inn bilder etterhvert på min egen Bue-tråd.

Hilsen
Torkis
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Langbue i rogn

Legg inn av Zeida »

Ah tusen takk jeg har drevet og lest på din tråd ganske lenge før jeg oprettet egen bruker. Jeg tror dessuten du er mye bedre i bue laging enn jeg er uansett lykke til jeg skal følge med i bue laginga di.
Se gjerene min andre tråd og kommenter mere en gjerne om så du kommenterer:"Det der va nån stygge kjedelige bua som ikke kan brukes til noe :evil:" så kommenter :D

Mvh Arild
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Langbue i rogn

Legg inn av SilentG2 »

Hei

Hyggelig at det kommer flere med billedtråder i dette forumet

Rogn er et bra emne å spikke seg en bue i, og det er seigt og godt. Tror nok ikke det egner seg så mye om du skal lage skikkelig tunge buer, men som blinkbue er det er glimrende materiale. Jeg vil hvertfall anbefale å varmebehandle det i buken, slik at det bli enda litt tøffere.


Nidrinr har god erfaring med rogn, og ei bue han lagde til meg lever i beste velgående fortsatt, og frua har god glede av den
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Langbue i rogn

Legg inn av Zeida »

ok det hørtes akkurat ut det jeg trengte
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Langbue i rogn

Legg inn av Moen »

Rogna duger til tunge langbuer, også. Bare den er lang nok. Jeg lagde ei i forfjor på 90-100# Den holdt lenge... helt til jeg var noldus og strenget den som ei amøbe... Lagde også ei til naboen i fjor. 75#@30" 76" lang. Funker fortsatt...
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Langbue i rogn

Legg inn av Zeida »

ok da så takk :lol:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Langbue i rogn

Legg inn av nidrinr »

..Rogn er bra. Bare husk at det ikke tåler like mye juling som god ask, alm, barlind ++. Med det mener jeg at du må lage bua lengre eller breiere pr #. Om du vil lage ei krigsbue i rogn går det fint, bare lag den litt lengre enn du ville med et mer "krigsbuevennlig" emne. Og varmebehandling av buken er ikke bare tøft reint visuelt, det øker kompresjonsenskapene betraktelig. Ellers har jeg god erfaring med steinalderform på rogn (flatbuer), gjerne med varmebehandling i buken. Rogn har meget lett egenvekt, så man får et kjapt kast på pila.

Om du finner rogn som vokser i myrlendt terreng er sjangsene store for at du kan finne noe med kjerneved. Den er veldig mørk og fin, og estetisk sett er den verdt å leite etter. Om den har noen tekniske egenskaper som overgår den hvite ytterveden veit jeg ikke.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Langbue i rogn

Legg inn av Zeida »

Da så det var jo noe jeg visste og noe jeg ikke visste skal legge ut noen bilder så dere kan få se fremskirttet på langbuen min.

Hilsen Arild 8)
Svar