Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Legg inn av Loke »

Da var almebua klar etter mye dramatikk... Sitter med hjernerystelse og kjempekul i panna. Det som skjedde var at den nedre trinsa på tillermekanismesaken min rett og slett ble revet ut av veggen med det resultat at bua skvatt av og traff meg midt i panna. Vekta viste ca #190 da den glapp.... Husker ikke så mye av det som skjedde etterpå, men mye blod og gørr ble det :)

Uansett - senere på kvelden gikk jeg ned i kjelleren igjen og fullførte bua (skulle nok ikke gjort det, for jeg ble skikkelig dårlig etterpå....). Lot den for sikkerhets skyld være litt slappere denne gangen.

Bua er som nevnt ei almebue laget i Ballinderry/Hedeby-stil. Den har stående årringer og er 185 cm fra nock til nock. Bredden er 43 mm og tykkelsen 35 mm. Fikk den ned til #170@30". Bare å begynne å trene :) Har satt den inn med en blanding av bivoks, kvae og talg.
vikingbue.jpg
(151.11 kiB) Lastet ned 5803 ganger
Thomas
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Legg inn av nidrinr »

Første obligatoriske spørsmål: Klarer du å trekke den til 30"..?

Når det er unnagjort: :shock: KONGEBUE!!, nei forresten, den er for veik.. TAMBARBUE!!
Blir nok nødt til å saumfare kjeller og garasje for mer alm nå, inspirert.

Så til neste obligatoriske spørsmål: Bilder av bua på 30" trekk..? (Trenger ikke være av deg som trekker, like gjerne et bilde av bua i tillern)

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Legg inn av Grauten »

Og jeg som la ut bilder av praktblåveisen min, i håp om at ingen skulle oppleve det samme. :lol: Men det er vel slik med oss mennesker, man lærer ikke av historien! :twisted:
Hiver meg på ønsket om bue på fullt trekk, og bilde av skamslått fjes, så vi kan sammenligne! :D Svineriet kommer uhyggelig fort når det løsner!
Meget pen bue forresten! Hadde vært artig om noen klarte å trekke den opp.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Legg inn av Loke »

Ja, de fleste lærer vel av egne erfaringer, ikke hva de burde har lært av andre. Bildet er tatt i dag. Bulet skikkelig på søndag. Nå vet jeg hvordag en Botoxbehandling føles :lol:
kul.jpg
(153.08 kiB) Lastet ned 5731 ganger
Ettersom jeg har fått forbud mot å gjøre noe så særlig med buegreiene en tid fremover nå, legger jeg ut det siste bildet som ble tatt av buen før jeg fikk den perfekt. Tar bilder underveis og bruker Paint til å få formen riktig. På bildet her er den fortsatt litt stiv ytterst i lemmene. Den ble til slutt nesten helt "compass".
bue.jpg
(134.33 kiB) Lastet ned 5731 ganger
Om jeg klarer å trekke den 30"? Nei... Der må jeg gi tapt. Skal lage noen flere buer i løpet av sommeren med lavere vekt. Så får vi se om jeg noen gang når dit... Uansett- jeg kjører rundt i en liten Almera (konebil) og skryter av at jeg ikke trenger å forsterke manndommen, men denne bua gir et skikkelig boost! Den dagen jeg trekker den opp er jeg MANN! 8)

Thomas
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Legg inn av nidrinr »

Om du har justert den til å bøye mer i tuppene tipper jeg den er som den skal være.
En ting til jeg bare er nødt til å spørre om.. Er bua fra plank, eller har du laga til stående årringer sjøl..?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Legg inn av Christian »

også MIDT i panna da :mrgreen: den smalt nok litt den der ja :wink:

men den bua bøyer jo veldig da! Trodde virkelig ikke at alm skulle klare å bøye så mye med så mye# uten å xplodere...

ut å høgge ved :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Legg inn av nidrinr »

..De var litt overraska over hva den norske alma klarte i England også.. :)
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Legg inn av Loke »

Bua er laget av en 4"X8" stokk kjøpt fra Haugestad i Stokke. Den var ikke gått i tørken ennå. Denne bua er lagd av det beste emnet jeg fikk skjært ut. Har noen emner til som jeg skal bruke til et par svakere buer... Oppvarmingsbuer :lol:

Thomas
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Legg inn av GreenMan »

Nydelig - dog litt for kraftig for de fleste av oss vanlige dødelige normale mennesker.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Legg inn av bueeirik »

Awesome! Jeg ville ha tatt ned litt i tuppene.

Nå må du være med til england å få Joseph Gibbs til å dra den opp.. Han klarer det garantert, dro opp Daniels 150 noe alma til 32 med knukket knoke som den skulle vært 20 pund. :)
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Legg inn av Loke »

He, he, ja... Eller trene noe sinnsykt det neste året;)

Tar jeg av tuppene mister jeg vel noe av vikingpreget?

Thomas
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Legg inn av nidrinr »

Godeste Gibbs drar den nok opp, alma han fikk av meg var på omtrent 150#@30", og han dro den som nevnt til 32" med gips på handa. (Hadde visst sloss med en murvegg.. Glad jeg ikke var murveggen. :lol: )

-Skal se litt nærmere i noen bøker på det med de tuppene. Interessant å lese om hvorfor de gjorde det. Om jeg ikke husker feil fra noe jeg har hørt eller lest, har det visst en stor betydning for barlindbuer med de bakoverbøyde tuppene når bua brukes i kaldt vær. Skal lese litt om det, har endel litteratur der det står litt om det.

Men aller morsomst av alt er det at alm tåler dette her! -Har du sett noe til kompresjonsmerker forresten?
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Legg inn av Loke »

Ja, det hadde det vært artig å vite hvorfor disse tuppene er brukt. Og kom gjerne med kilder. Vil lese alt jeg kommer over...

Ser ingen tegn til kompresjonsmerker. Blir nok en stund til den trekkes så langt igjen at det blir noen fare;)

Thomas
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Legg inn av bueeirik »

Vis du ser her så er det en bue som man har lagd deflex i tuppene så den kan bli brukt i kaldt vær
http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/ ... lands.html

Du vil ikke miste vikingpreget vis du tar av litt ytterst på begge lemmene (vis du ikke alt har gjort det) bare la tuppene være sånn som de er fordi di er råkule :D Åssen gåre med huggu btw? :oops:
Sist redigert av bueeirik den 09 jun 2010, 09:48, redigert 1 gang totalt.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Lokes buemakeri (for veik, for veik er kongens bue)

Legg inn av Grauten »

Jøss, med den fulltrefferen, så kan du ende opp med 2 blåveiser. Blir jo reine solbrillene i så fall! :twisted: Buen ser bra ut, og dersom du har gjort det du sa du gjorde, så bør dette bli meget bra! 8) Imponert over at en almeplank kan tåle så mye. :shock:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Svar