Hvordan lage en fakkel?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Hvordan lage en fakkel?

Legg inn av MalaWolf »

Har vi noen historiske føring på hvordan man lagde fakler her oppe i gamleandet?

Jeg har funnet en og annen bushcraft side som beskriver litt, men ingen som tar hensyn til våre nordiske forhold & materialer...
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Hvordan lage en fakkel?

Legg inn av Jacob97 »

jeg var på speidertur for noen uker siden, og der lagde jeg og en kamerat fakler til leirbål vi skulle ha på kveldene.

det vi gjorde var å skjære løs bjørkenever, helst så tynne og lange som mulig, før vi svidde dem over bålet til de krøllet seg. så lot vi dem ligge et par timer. når vi skulle bruke faklene var det bare å tre noen pinner gjennom neveren (helst de man har brukt til å krølle dem for at de skal passe godt) og tenne på. brenner veldig fint, men varer i maks 10-12 minutter. det holder da med to ruller med never til hver fakkel. man kan bruke en lang, bred en. de funker også fint.



ps: hvis man legger på for mange lag med never per fakkel vil ilden slukne før den kommer til de indre lagene.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hvordan lage en fakkel?

Legg inn av Christian »

olje og fett brenner også staslig! Surr ei skikkelig feit fille rundt en stokk og tenn på :twisted: Jeg har laga mange små nusselige oljelamper med et skjell, matolje og en liten taustump av no tørt gras eller lignende. Hyssingen suger opp olja og det brenner som det fineste stearinlys :wink:

stoff + fett/olje og en pinne til å holde det på tror jeg burde funke.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Hvordan lage en fakkel?

Legg inn av MalaWolf »

Hva med slike grankvae/harpiks pinner? Noen som har testa de som fakler?

Bilde
kilde:http://naturallore.wordpress.com/2009/0 ... uce-pitch/
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hvordan lage en fakkel?

Legg inn av Christian »

bare ufrivillig :roll: det brant som F, men det ryker ganske mye og brenner fort. Jeg tror oljefakler brenner reinere og lengre, men det er bare gjetting egentlig...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Hvordan lage en fakkel?

Legg inn av jamar »

Må innrømme at jeg heller ikke vet om noen historiske beskrivelser av konstruksjonen. Imidlertid har jeg vanskelig for å tenke meg at ikke trekulltjære var en del av resepten. Bruker man en kjepp av typen som fx Jakob beskriver, dypper i tjære og lar trekke/feste seg, så vil jeg tro at dette holder til man har fått fyr på selve fakkelstokken også.
mvh jamar
Svar