Andre treslag. Bøk og bjerk.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Andre treslag. Bøk og bjerk.

Legg inn av Bowman »

Hei og takk for bra respons på mine forespørsler ang. tørking av ask. Jeg følger opp med noen spørsmål angående andre tresorter. Hva med bok og bjerk og rogn? Hvor egnet er de treslagene til buebygging. Jeg ser så mye rett og fin bok og bjørk at det er fristende å prøve. Noen som kunne tenke seg å komme med noen innspill ang tørking og bearbeiding av disse treslag. Det samme som for ask, eller er det noe man må være spesielt obs på?



:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Andre treslag. Bøk og bjerk.

Legg inn av Hardwood »

Alle de nevnte treslag krymper mye ved tørking, så selv om de også er mulig å tørke hurtig, må du være påpasselig. Som buemateriale er bøk og rogn supert, mens bjørk gjerne med hell kan varmebehandles i buken p.g.a dårligere egenskaper i kompresjon og særdeles gode egenskaper i strekk. Lager du bue av bjørk, tror jeg du bør gi buen varmebehandling i buken. Da har du god bue. Bare spør Nidrinr, han har lært meg opp der 8)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Andre treslag. Bøk og bjerk.

Legg inn av nidrinr »

Jeg har kun brukt bøk som midtre del i en trilaminatsbue, noe som ga godt resultat. Jeg har lenge hatt lyst til å brøve heltre-bøkebue fra emne jeg har henta i skog, men det vokser ikke bøk oppi her...

Rogn og bjørk fungerer som nevnt bra. Rogn bør varmebehandles i buken, bjørk MÅ varmebehandles i buken. :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Andre treslag. Bøk og bjerk.

Legg inn av Moen »

Bøk er dessuten fin å jobbe med. HAr bare laget noen flightbue fra plank, men ser ut til å funke bra. Kviljo har laget noen bøkebuer..tror jeg..
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Andre treslag. Bøk og bjerk.

Legg inn av Hardwood »

Jeg har laget heltrebue av både vanlig bøk og blodbøk. Jeg synes begge er utmerkete materialer, blodbøka var best men det kan like godt være tilfeldig. Det er som kjent store forskjeller fra tre til tre innen samme treslag !
Jeg har også laget heltrebuer av rogn. Jeg har ikke varmebehandlet dem, men så har det heller ikke vært høyprestasjonsbuer. Flere har laget rognebue med grillet buk, og det skal jeg også gjøre neste gang. Har et par fine Holmegårdemner klare.
Nidrinr har som vanlig rett i at bjørka MÅ varmebehandles i buken. Jeg fikk store kompresjonsskader i buken på begge de to flatbuene jeg har laget av bjørk. Men så klart; TRAPPING er mulig ! Da lager du tverrsnittet i buelemmene smalere på ryggsiden enn på buksiden. Dermed blir kompresjonen fordelt på større flate i buken. Hvorfor ikke prøve ? Prøv på noen teststykker først.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Andre treslag. Bøk og bjerk.

Legg inn av Bowman »

Hei

Har sikret meg noen veldig gode bøkeemner, så det blir nok noe utav det ja. Har hørt at den tørker raskere enn ask, så det er ikke sikkert jeg behøver å vente så lenge. Det vokser mye flott bøk i mine hjemtrakter. Spør man pent, så får man lov å ta ut litt.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Andre treslag. Bøk og bjerk.

Legg inn av Hardwood »

Fine greier ! Lykke til ! Heromkring finner jeg bøk kun som tuntre eller i parker
Svar