Regler for artilleri til NM ute.

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Moen »

Ser flott ut. Men jeg synes 200m er noe drøyt. Det er totalt 10-15 stk som har oppnådd dette eller lengre. Men klart...man kan ikke ta hensyn til alle buer, men jeg tenker mest på antall deltagere.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av nidrinr »

jo.. Men tanken er jo også at den lengst unna er for de som vil satse på denne formen for skyting, og 200 meter er ikke så drøyt at man ikke når det om man vil. Om 10-15 stk når den i år, kanskje 20-30 når fram neste år. Tanken med de pålene som står nærmere er jo ment for nettop de som ikke når den lengst unna.
-det er ikke meninga at de som stiller med 30# blinkbue og samma piler som i presisjon skal nå det lengste målet. Derfor mener jeg 170 blir for nærme. (Aller helst ville jeg hatt den siste på 210 meter...) :)

200 meter er det mulig å nå med buer ned i 40-50# om man tilpasser pilene og har ei tålelig bra bue. (ikke med stridspil, men stridspiler ble heller ikke skutt med så lette buer).
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Moen »

Joda, kjøper den. Men det er jo egentlig bare å prøve. Hadde ikke gjort vondt å arrangere noen prøvederby`s heller... :wink:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av nidrinr »

Mulig vi kan teste ut dette før våronna på et eller anna passende jorde.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Moen »

Her borte er det ikke lenge før det kan skytes. Ulempen er at det er noe bløtt. Fordelen er at nabo`n ikke kommer ned på jordet før det er blitt tørt...noe som tar en god stund :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av nidrinr »

Vi kunne testa litt til helga. Meldt finvær. Litt bløtt gjør ikke noe, det er ikke værre enn å dra på seg støvler.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Kviljo »

Så lenge intensjonen om å fremme ordentlig artilleriskyting får styre, samtidig som alle kan delta, har vi nådd målet tror jeg. Ellers tror jeg det er veldig viktig å gjøre regelverket så enkelt som overhodet mulig. At avstandene er regnet ut og testet kan også sikre at vi holder på standarden over tid, slik at vi slipper å forkaste resultater på grunn av regelendringer. Jeg syntes ideen om adelskalenderen er veldig grei, siden den fremmer det å konkurrere mot seg selv.



Vi kan gjerne ha en stolpe på 210 meter, så lenge det er fritt valg å sikte på den eller de to andre på f.eks 70 og 140 meter.

Selv om diameteren på ringene er progressivt større på lengre avstand, aner det meg at ringene må være veldig mye større på de lengste avstandene for å gi fordel. Avstandsbedømming er vel betydelig verre på 210 meter enn på 70 meter? Kanskje man bare må kjøre opplegget noen år, og justere underveis?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av nidrinr »

Regner i grunn med at det vil bli nødvendig å prøve ut dette før man henter hammer og spiker.

Avstandene og hovedtrekkene i reglene er vel det første man må bli enige om. Når de sitter, vil litt prøving og feiling på ringstørrelse bli fastsatt etter hvert.

Om husets lovgivende instans (frua) gir meg noen timer fri til helga kan avstander, forskjellige buer og piler prøves ut litt i helga. Før utprøving mener jeg 90, 140 og 200 (210) meter vil gi både muligheter og utfordringer for alle, samtidig som autensitetsfaktor kan forsvares. (Jeg er åpen for en evt. juniorstolpe på 60-70 meter...)

Frode har allerede bevist i fjor at det er fullt mulig å skyte over 210 meter med krigspil. (Gikk ikke den nesten lenger enn lengdepilene..?)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Moen »

Hehe... Manglet ikke mer en 35m. Kunne sikkert hentet ut noen meter til hvis fjærene var limt rett, og ikke propell.
Jeg får nok ikke skutt noe på en stund. Jeg sliter med en stygg betennelse i nakken som nekter plent å slippe taket. Har nok med å pusse tenna mine, egentlig :?
Men jeg kan jo sitte å glo på... :lol:
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Truls med bogen »

Vet det er en pågående debatt mht regelverket for artilleri, snakket med Ingar, Daniel og Kristen i går på telefonen i går. E-mailet Ivar. Siden det er jeg som gjenn-innførte artilleri her tilands, vil jeg i all beskjedenhet ha noen meninger om dette. Under NM på Ås i sommer skjøt dessverre mange, flate skudd mot 100 meteren. Dette er ikke artilleriskyting. 100 meter er altså for kort. Vi må øke til 150 meter. De som har buer under 30 pund kan stå 50 meter lengre frem, dette bør være fritt valg. ”Målringene” er historiske, fra Henrik8 tid, de bør man ikke kødde med. (En morsom kuriositet er at NATO bruker de samme målene for øvelsesbombing fra fly) Tanken bak det å øke avstanden er å ”tvinge” folk til ”drops shots”. Artilleri er krigs-simulering, får du er hær inn på deg nærmere enn 100 meter, så er det bare å slippe buen å løpe. :oops: I England skyter vi på omtrentlige 100 til 350 meters ukjente avstander. Og… disse pålen (e) skal ha et fint skilt på toppen ca 60 cm diameter er å foretrekke. Jeg laget dem nok litt for store til NL…vi har en 4-5 stykker. Ikke gjør som FITA som alltid "forbedrer" regelverket til det vanskeligere, gjør det heller enklere og lettere..please



….og en meget viktig ting til : SIKKERHET! :!: : Det grøsser i meg når jeg tenker på noen episoder (bl. a Hamar)…på Ås setter godt voksne menn i gang med ”tulleskyting” blandt publikum på egenhånd… IKKE BRA!! :twisted: På slike stevner skal aldri et skudd løsnes uten en utnevnt ansvarlig skyteleder. Dette må alle være klar over som kommer til et NL stevne..En eneste ulykke vil være ekstemt ødeleggene for oss historiske bueskyttere....
Bilde
Brukeravatar
Rmoen
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 19 apr 2009, 21:01
Sted: Tangen City

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Rmoen »

Moen skrev:Hehe... Manglet ikke mer en 35m. Kunne sikkert hentet ut noen meter til hvis fjærene var limt rett, og ikke propell.
Jeg får nok ikke skutt noe på en stund. Jeg sliter med en stygg betennelse i nakken som nekter plent å slippe taket. Har nok med å pusse tenna mine, egentlig :?
Men jeg kan jo sitte å glo på... :lol:
Om du ikke får skutt selv så kan du vel låne bort en bue og piler til din bror.. ? Skal prestere å komme lengre enn skotuppen min :lol: :lol: :lol:

Det jeg skal frem til er at jeg har lyst til og være med å skyte litt, og da tror jeg jammen at jeg må låne ei bue av deg.. Rytterbua mi blir litt slakk om jeg har tenkt til å komme frem til 200/210 meter kanskje.. ?..
Take you kids hunting or you will end up hunting for your kids.:)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Moen »

Tja... Du kan jo låne askebua. Den rekker da ut til 210m.. Men da tror jeg du må spise litt grøt først... :lol:
Brukeravatar
Rmoen
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 19 apr 2009, 21:01
Sted: Tangen City

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Rmoen »

Lenge siden du har sett skuldermusklene og overarma til bror din skjønner jeg... :lol:

Har du ingen buer på 70-80# ?
Take you kids hunting or you will end up hunting for your kids.:)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Moen »

Lenge siden du har sett skuldermusklene og overarma til bror din skjønner jeg... :lol:
Bilde

Har du ingen buer på 70-80# ?
Nope, har ikke dèt.. Eneste som ligner er ei langbue på ca 90#, men den tror jeg er døden nær..
Men rytterbua di når ut til 200m med vettuge piler. Har 23/64" skaft her som er rimelig stive. Kan jo prøve de...
Brukeravatar
Rmoen
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 19 apr 2009, 21:01
Sted: Tangen City

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Rmoen »

Moen skrev:
Lenge siden du har sett skuldermusklene og overarma til bror din skjønner jeg... :lol:
Bilde

Har du ingen buer på 70-80# ?
Nope, har ikke dèt.. Eneste som ligner er ei langbue på ca 90#, men den tror jeg er døden nær..
Men rytterbua di når ut til 200m med vettuge piler. Har 23/64" skaft her som er rimelig stive. Kan jo prøve de...

Allright..!
Take you kids hunting or you will end up hunting for your kids.:)
Svar