Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

Legg inn av propitpopit »

Lekkert skinnhåndtak :D
Hva er det du har surret med?
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Den hvite tråden er dacron :oops:
Resten er hamp 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg fortsetter å stille abstinensen. Denne gangen med mitt første bestillingsverk. En engelsk langbue av rød eik. 69 tommer fra nokk til nokk, og 26 pund ved 28" trekk. Nokker av elg-gevir, som forøvrig har hatt et tidligere liv som flintknakke-redskap 8)

Bildene ble tatt før jeg olja buen, så den er en del mørkere nå. Ble skikkelig lekkert 8)

Bilde
Nederste nokk, med en bowyers knot (bueknute? :D)

Bilde
Og øverste. Glemte å borre hull i tuppen for å feste strengeholder-tråd :roll:

Bilde
ca 22" trekk.

Bilde
28 tommers trekk. Sjekk den tilleren 8) 8) Gjorde den nederste lemmen såvidt litt stivere enn den øverste, for å unngå at den nedre vil bøye for mye etterhvert. Skaut et par skudd. Null handshock (oversettelse?), så jeg tror den skal få være uten påsurret grep.


Fant et tiløksa emne i stabelen. Lurer på om det er alm? Treverket var veldig hvitt og rimelig hardt og kompakt. Dere klarer kanskje å se hva slags treslag det er ut fra bildene?

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Snasent med kontrast mellom treverrk og nokkene. Men RØD eik i en langbue :shock: Du er tøff. Håper du gir buen med garanti. Jeg har selv laget langbue i hvit eik, det fungerte det, men rød eil skal visstnok være betydelig dårligere. Bra du beviser at det går.

Det er mange buemakere som ikke lager hull i øvre nokk. Hvis man lager strengen med trang nok løkke hindrer det at den sklir for langt ned på buen når man strenger den av.

Archer's knot = tømmerstikk. Knuten har et navn på norsk.

Handshock: Jeg pleier å si at buen slår i hånda. En liten omskriving.

Litt dårlig bilde av treverket. Jeg syns det ser ut som lønn. Er det ringporøst eller spredtporøst? Bilde av barken kan også gi noen hint.

Stå på Ivar, loggen her er et godt initiativ
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Da var buen overlevert, med garanti :) Tre dagers leveringstid er vel ikke så galt? :wink:

Tror ikke det er noe i veien for å lage buer av rød eik. 3rivers selger linforsterkede helvedslangbuer av rød eik. Men det er mulig at vanlig eik er hakket sterkere, for den røde var iallefall billigere som planke.

Jeg lagde løkka så trang som mulig, men nokkene måtte vært rimelig små om det skulle fungert på denne tynne buen. Kunne jo satt en spiker i den som strengeholder også, hehe :D


Sjekka ikke om emnet var ring eller spredt-porøst, men jeg tipper det er spredtporøst. Det har en 5-10 cm reflex, så jeg krysser fingrene for at det ikke er f.eks osp, hehe.


Dacronstreng lar seg fint farge av narvsverte forresten.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

Legg inn av propitpopit »

Smak og lukt på emnet, det gjør jeg hvis jeg er i tvil. :oops:
Kan være farlig å smake på all verdens trær, men, men.
Almebark smaker godt, det ble visst brukt som ingrediens i barkebrød.

He he :!:
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg synes det ser ut til å være Hegg. Hegg er veldig seigt og gir en bra
bue, men tar en del etter strengen. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Emnet lukter litt uvanlig. Har ikke så mye å sammenlikne med, så jeg vet ikke helt.
Seigt beskriver igrunnen treet godt, så da er det nok mye mulig at det er Hegg. Får fortsette på den, og se om det funker.



Nå har jeg fått kronografen :D - til både glede og frustrasjon, hehe 8)
Med lysriggen funka den fint innendørs. Så nå har jeg akkurat testa en haug buer.

Jeg begynte med de letteste buene. Brukte ei 11/32 granpil med 125 grain spiss og normale fjører. De to rødbeisede langbuene skaut rundt 120 fps, og faktisk var den korteste og letteste med hamphåndtak 5-6 fps raskere over seks målinger!

Ellers scora den buen jeg bruker mest ganske lavt. 76" lang ask elb på rundt 45 pund. 135 fps :roll:

Testa også den rekurverte flatbuen min av ask med stående årringer. Har retilla den, og nå er den på rundt 55 pund ved 28 tommer. Den skaut omkring 155 fps med den normale pila. Så prøvde jeg med ei lengdepil. Vet ikke helt hvor mange gram den er på, men jeg tipper en plass mellom 20 og 30g. Fire målinger ga et gjennomsnitt på 179 fps.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Bilde


Preparering av noen emner, og en langbue av ask jeg gulvtillet i kveld. Spente den opp med 15cm refleks og satte den til tørking.

Ser dere hvor mange forskjellige treslag det er på gulvet? :mrgreen:

Det dukket også opp noe bambus i posten, så da mangler bare massarandubaen. Det kan se ut til at den lokale tresjappa ikke har den tresorten, hehe :roll: Hvor får man kjøpt slikt?


Har også gulvtillet en motsatt bue av ask. Såkalt double edge-ringed. Men jeg er litt redd for å begynne å tille den :oops: Tror kanskje de porøse lagene i asken vil bidra til løftende fibre.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Bilde

Gulvtillet denne spaserstokken i kveld.



Planen var å dampe refleksen og rekurvene inn, men primusen var tom for parafin, så det ble varmluftspistoler. Litt mer risky med tanke på oppsprekking, men aska har bare fått tørke ei uke siden den ble hugd, så jeg tok sjansen. Noen fibre løfta seg litt på buken, men det gikk bedre enn jeg hadde trodd. Skal varme opp noe blå aralditt til å fylle sprekkene med.

Bilde


Bilde


Bilde

Buen burde absolutt vært backet med sener, men det hadde vært spennende* å prøve uten 8)


Bilde

Sånn skal den få tørke ei uke.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Hvor lang er den? Her blir det skikkelig stress på, får håpe den holder. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

58" nokk til nokk :lol:

Går aldri bra vettu :wink: Burde sikkert lagd deflex istedet for reflex om den skulle holdt som helvedsbue.

Men jeg har bare fire sener liggende her, så det spørs om det blir en kjempeknekk på programmet her, hehe.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Syke syke mann :lol:

Hvis den der overlever blir jeg imponert. Sats på flat bu for å fordele påkjenningen.
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Du e ikke rætt på ein flækk :lol:
på den andre siden ...miracles happen from time to time.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, det kan nok være at jeg lager en deflex på den likevel. Synd å kaste bort arbeidet, og jeg tror nok FD-kurva vil bli ganske feit uansett 8)

Men når jeg ser på den ene rekurven av rogn jeg har hengende her på veggen, blir jeg nesten overbevist om at det skal kunne gå. Vil nok miste all reflexen og mer til, men det burde være mulig om man brukte noen ekstra timer på tilleringa. Må helt klart gå for rektangulært tverrsnitt i lemmene ja.

Eller kanskje jeg bare skulle la den vente til jeg får tak i flere sener. Da hadde det jo ikke vært noe problem, og den kunne blitt rimelig kjapp aner jeg :lol:

Velvel, den lå på radiatoren og tørka mens jeg gjorde ferdig denne i kveld:

Bilde

Double edge-ringed av ask, eller motsatt bue, med ytterste årring som buk. Fra en stamme med 5cm diameter.


Bilde

Så derfor kom fortykningen av grepet på ryggsiden.


Bilde

Svidde den litt, helst bare for å jåle den til.

Jeg hadde gulvtillet buen den vanlige veien, med andre ord bøyd den i reflex under gulvtillinga. Tydeligvis skulle jeg droppa det, for tilleren ble ikke lik da jeg bøyde den andre veien igjen, så det måtte en del justering til, og plutselig var det ikke mange pundene igjen :roll: 18 for å være eksakt :oops: Men den tok lite etter strengen, og den viser ikke tegn til svakheter på ryggen, selv om den ikke er 100% gjevn.


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar