Jaktspisser

Leter du etter noen eller noe?

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Cherox
Nybegynner
Innlegg: 17
Registrert: 08 sep 2009, 19:51
Sted: Trondheim, Persaunet
Kontakt:

Jaktspisser

Legg inn av Cherox »

Er det noen av dere som vet om Norske eller Skandinaviske håndverkere eller firma som lager/har laget jaktspisser?
Om det er jaktspisser i stein eller metall spiller ingen rolle, bare de er Skandinavisk.
Spør på vegne av en samler fra USA. Takk for eventuelle svar :)

-SveinD-
'The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on.' - Robert Bloch
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Jaktspisser

Legg inn av Kviljo »

Kjenner ikke til noe slikt som er standardisert, i alle fall.

Det finnes jo enkelte flintknakkere, men jeg vet ikke om noen som har brukt de til annet enn utstillingsformål.
Anders Helseth Nilsson smir svært pene kopier av jaktspisser fra jernalder/middelalder. Are her på forumet har formidlet salg av slike tidligere. De er kanskje det nærmeste man kan komme skandinaviske jaktspisser, foruten de forskjellige flintspissene vi har fra steinalder.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Cherox
Nybegynner
Innlegg: 17
Registrert: 08 sep 2009, 19:51
Sted: Trondheim, Persaunet
Kontakt:

Re: Jaktspisser

Legg inn av Cherox »

Var nesten det jeg regna med!

Skal ringe Herr Klåpbakken i morgen bare for å høre i den retningen også.
Tror han fyren mer ønsker de utstilt en til faktisk å jakte med, men replica
blir litt drøyt så framst de ikke er "battleready". Lite vits i en jaktspissamling :P

Takk uansett for hurtig svar, Kviljo! :)
'The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on.' - Robert Bloch
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Jaktspisser

Legg inn av GreenMan »

Jeg kan også formidle kontakt med Anders Helseth, og hans spisser er så nærme det "real deal" det er mulig å komme.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Cherox
Nybegynner
Innlegg: 17
Registrert: 08 sep 2009, 19:51
Sted: Trondheim, Persaunet
Kontakt:

Re: Jaktspisser

Legg inn av Cherox »

GreenMan skrev:Jeg kan også formidle kontakt med Anders Helseth, og hans spisser er så nærme det "real deal" det er mulig å komme.
Takk for tilbudet, men han gubben sa det måtte være metallhoder.. Hvis han ombestemmer seg sender jeg en melding :)
'The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on.' - Robert Bloch
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Jaktspisser

Legg inn av GreenMan »

Cherox skrev: Takk for tilbudet, men han gubben sa det måtte være metallhoder.. Hvis han ombestemmer seg sender jeg en melding :)
Anders sine er metallhoder. Så nærme originalene det går ann å komme også skulle jeg tro. Han Anders er rå til å smi og spissene er basert på førstehåndserfaring med funnene.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: Jaktspisser

Legg inn av Lien »

Jeg smir replicaer av gamle spisser. ( lagd 12 av den enkle brynjebryteren du viste meg Ivar) lager både med fal og med tange og prøver å komme så nær orginalen som mulig. Noe av arbeidet mitt kommer snart til tradbow.(ligger noe der allerede)
Brukeravatar
Cherox
Nybegynner
Innlegg: 17
Registrert: 08 sep 2009, 19:51
Sted: Trondheim, Persaunet
Kontakt:

Re: Jaktspisser

Legg inn av Cherox »

Er de brukbare til jakt? Isåfall skal jeg fortelle ham de gode ord ^^
'The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on.' - Robert Bloch
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: Jaktspisser

Legg inn av Lien »

Om den skal brukes til jakt er det vel en lov om hvor brede de skal vere, og da kan gamle norske spisser kanskje bli litt smale

Legger til en link til bilde av noe jeg har lagd i det siste

http://i391.photobucket.com/albums/oo36 ... AN0006.jpg
Brukeravatar
Cherox
Nybegynner
Innlegg: 17
Registrert: 08 sep 2009, 19:51
Sted: Trondheim, Persaunet
Kontakt:

Re: Jaktspisser

Legg inn av Cherox »

De skulle ikke brukes, bare samles, men være brukbare :P

Han sa uansett han var bare ute etter firmaproduserte 'broadheads', men takk for infoen uansett :)
'The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on.' - Robert Bloch
Svar