Snurralong!

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Snurralong!

Legg inn av Christian »

Da prøver vi oss på en liten snurralong av senestreng :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Snurralong!

Legg inn av Christian »

Tekst er oppskrytt tydeligvis... Men mye kommer fram av bildene (synes jeg da) Du begynner som om du skulle laga en flamsk streng, med to jevntjukke kordeller. Når du legger de sammen for å låse løkka kan du trimme de litt for å gjøre overgangen litt mindre klumpete. Når det er tid for det (du kjenner det fort i finga at en av kordellene er mindre en den andre) legger du til noen sener. Hvis senene er tynne og fine i enden kan du bøye enden ned over den motstående kordellen og tvinne den "bort". Hvis den derimot er klumpete, hard eller generelt stygg og upassende lar du bare enden stikke ut og klipper den av etterpå. En streng som er ferdig tvinna ser skikkelig hårete ut! Det viktigste er at strengen er jevn og at kordellene "passer" sammen. Hvis en er sterkere en den andre vil det se ut som om den vikler seg rundt den andre istedenfor å være tvinna sammen.

Etter at strengen er ferdig frisert legger jeg den til bløt før jeg hekter løkka i en krok, tvinner den så stramt jeg kan og strekker den litt. Ikke strekk den for mye når den er våt, dette er bare for å presse kordellene sammen. Så får den henge i spenn å tørke.

På det siste bildet er den hviteste strengen ikke lagt i bløt.

Husk at strenger at strenger av sener og råhud strekker seg ganske mye til og begynne med, men når de for strekt ifra seg er de ganske så faste. Ifølge Jim Ham strekker de seg mindre en dacron :twisted:

happy twisting!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Snurralong!

Legg inn av Kviljo »

Veldig kult! Takk for innsatsen! Det er tråder som dette som gjør forumet bra.

Har du prøvd å dyppe strengen i hudlim? Det blir kanskje bare unødvendig vekt?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Snurralong!

Legg inn av nidrinr »

8)
Sederja... :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Snurralong!

Legg inn av Christian »

Har ikke dyppa de i hudlim nei, tror heller ikke det har så mye å si for strenger som er tvinna sammen. Fiberene er såpass lange at de vil bli mer en nok sikra av friksjonen inne i tvinninga. Så lenge du har tvinna den jevn og fin da selvfølgelig:P For strenger som er spinni derimot, som Ishi gjorde det, tror jeg at det kan være en fordel. Men som sagt så bløtlegger jeg strengene etter at de er tvinna og frisert, og sener blir jo naturlig klissete når de er våte. En "tørka" streng kjennes mye mer "satt" en en som bare er tvinna sammen.

Jeg brukte ca 4 meter på å lære fingerne mine å tvinne en jevn streng. Som jeg sa i en tidligere tråd er det viktig å få den så jevntykk som mulig. Hvis 149cm er 3mm tjukk, men 1cm er 2mm så har du 1mm x 149cm for mye masse på strengen din. ganske så bortkasta... :?

Nå har jeg foresten vært en tur på fiskehallen i oslo på jakt etter steinbitskinn. Stod der med en hundrings i handa og tenkte at det må nå gå an å få et par skinn for det her.... Jeg betalte null og nix for så mange skinn jeg klarte å bære med meg :shock: Så nå henger det 24 skinn til tørk på jobben, til sjefens undring og barnas fryd :mrgreen: Bare de får tørka nå så skal jeg se om jeg ikke kan få laga en streng av det også :D

stay tuned,som man sier på nynorsk :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Snurralong!

Legg inn av Kviljo »

Skjønner :)

Steinbitskinnstreng kan jo ikke bli annnet enn moro :mrgreen:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Snurralong!

Legg inn av Hardwood »

Stilig ! Jeg gjorde det samme i Bergen, og tok med meg 10 flekksteinbitskinn. Tørka 7 og garvet 3. Betalte en femtilapp. Har du forslag til hvordan man kan avfette skinnene på kjøttsiden ? Jeg synes de er litt fettete og er litt skeptisk til om det holder seg på som backing. Men fytterakkern så sterkt skinn :shock:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Snurralong!

Legg inn av nidrinr »

Til alt som skal avfettes: Bland 50/50 zalo og cola. (forøvrig det eneste cola duger til, ikke sant Frode..? :P )

P.S: Ikke la denne blandinga være på for lenge. Har ikke forsøkt den på steinbitt, men regner med at det er nok å smøre på, så skylle og tørke....
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Snurralong!

Legg inn av Grauten »

Tech7 universal avfetter. Etterlater ingen rester i det du måtte spraye det på.
Bruker det til alt mellom himmel og jord, og har aldri fått noen uventede reaksjoner.
Oppfører seg som vann, men fordamper temmelig kjapt.
Dette er alternativet, dersom du går for high tech utgaven.
:oops: Også legge ut et sånt svar på en side som dette, jeg lærer
aldri! :roll:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Snurralong!

Legg inn av nidrinr »

hehe, det er ikke ofte brus i hus her heller, så det blir jif baderomsrens ganske ofte om det er noe som trenger å avfettes....
:oops:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Snurralong!

Legg inn av Christian »

Pleier bare å vaske med såpe jeg :oops: Det grevlingskinnet jeg laga kogger av var så fett at du kunne brukt det til å smøre kakeformer med :| men gnei det inn med et såpestykke og skumma det skikkelig opp. funfact: Barberkoster lages med grevlinghår :P
men det funka ihvertfall. Veit ikke hva jeg skal gjøre med fiskeskinna enda, de henger på loftet å tørker. Har dessverre ikke plass til å spenne de opp til tørk så de får bli som de blir. Men je he trua på dom 8) hvis de blir no tess kan det jo hende jeg får noen til overs :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Snurralong!

Legg inn av Moen »

forøvrig det eneste cola duger til, ikke sant Frode..?
Jah....særlig! Cola`n har vært med å bygget denne perfekte kroppen, så hele avfettingen står i fare hvis Cola`n var eneste mulighet. (Må forresten kutte ut de greiene der. Jeg sveller jo som en brød-deig etter jeg ble skolegutt igjen! Flat ræv, tynne armer og diger maga :? )
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Snurralong!

Legg inn av Kviljo »

Har du testa hvor mye senestrengene tåler? Hvor tykk må den være for å tåle så og så mye, f.eks?

Kunne vært staselig å lage en ordentlig holmegård på 50-60 pund, med senestreng.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Snurralong!

Legg inn av Christian »

Tenker på det. Ville bare klare å lage litt bedre strenger først så resultatene ikke blir så prega av dårlig håndtverk :oops: Men jeg tror ikke det skal bli noe problem å få de til å holde 50-60# uten å bli alt for tjukke. over det tror jeg det må bli råhudstrenger for ikke å måtte ha giganokker på pilene... men vi får se :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Snurralong!

Legg inn av Kviljo »

Ok. Du har ikke en kjapp foreløpig indikasjon på forholdet mellom tykkelse og styrke?

Tror du råhudstrenger vil være sterkere enn senestrenger? På grunn av at råhudstrengene kan lages i ett stykke? Med tanke på seneforsterkede buer kontra råhudsbackede, skulle man vel tro at sener er sterkere enn hud?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar