Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Imponert. jepp, jeg er imponert :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Tror ikke jeg tør sette streng på den ennå. Den bør vel helst få en måned tørketid, i alle fall 8)

Skal justere senelaget og hornlaget litt i dag, og smalne inn tuppene litt, så får den få litt ekstra sener noen steder til uka håper jeg. Ja, så skal jeg sette inn denne lille beinbiten mellom hornlaminatene. Det spørs om den skal få streng før jul likevel. Tror den er såpass lite stressa at jeg kan tillate meg det. Vi får se.

Holder på med nr.2 nå. Moro dette!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

det ser fint ut... veldig fint :D
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Håper det blir det også. Har så alt for lyst til å strenge tyrkeren allerede nå. For den er tørr - den har ikke gått ned i vekt på i alle fall ei uke. Burde jo vente, men sytten klybe så vanskelig det skal bli, hehe. Den blir nok uansett ikke noen rekordsetter, så sånn sett er det ikke så mye å risikere.

Er spent på om grepet på den andre vil holde. Liminga gikk opp da jeg surra på hornene. Tror nok den kommer til å få noen surringer ved grepet, just in case.

Har bøyd litt på tyrkeren, og jeg blir bare mer og mer skeptisk til hvor kraftig den blir. Blir ikke overrasket om den havner over 100... - uten at jeg egentlig har noe referansepunkt med tanke på at denne buen bare er rett over meteren lang. Blir "spennende" å fyre den opp de første gangene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

kjenner at jeg blir ivrig bare av å se på bildene jeg, så jeg skjønner godt at det må være fristende :twisted: Men den bøyer jo fint da! så bøyebildene av tyrkern inne på paleo, blei nesten svett bare av å se på :shock: hva med å teplikere den over natta for å se hvor stabil den er, eller har ikke det så mye å si?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Den er sikkert tørr ..... men den er ikke ferdig! Lås den inn og la deg ikke lede ut i fristelse :mrgreen:
Senene skal ikke bare tørke, det er en prosess som fortsetter i senelaget.
Folk på atarn snakker om både et år, 6mnd, 3mnd tørketid. Jeg klarte å vente 3mnd, men det er klart, eksprimenter er spennende :shock:

Vet ikke helt om du trenger være redd for at den blir 100#, det trekker jo du med litt ekstra trening, og da ryker kanskje 400 meteren 8)
Men min kjentes også veldig kraftig, sånn på følelsen, da den var på det stadiet der, og den endte jo opp på 42..........
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av KEn »

Tipper Kviljo sin blir 43#, Kommer dere innom? MED hornbuer.

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Må igrunnen si jeg er godt fornøyd med hvordan den bøyer ja. den ser ut til å trenge noen småjusteringer, men jeg tror jeg tar det med å file senelaget og litt på hornet. Må lage meg noen tepeliker, så får den sikkert stå i spenn noen timer før jeg våger å strenge den. Kommer nok ikke til å klare å vente så lenge, Lars. :oops: Bare den blir skytbar, så kan den heller godgjøre seg etterhvert.

Jeg kommer, med horn :twisted: Veldig bra tiltak, KEn!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Are »

Fikk ta "sykkelstyrebuen" i nærmere øyesyn i dag. Det er virkelig en snerten liten rakker. Gleder meg stort til å se det ferdige produktet og håper den går bra. Den yter kraftig motstand når den bare bøyes litt. Blir spennende å se hvor kraftig den blir på fullt trekk.

Fortsett som du stevner Ivar :D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Det blir artig å se hvordan den blir ja. Skal forme tuppene på den i morra, så blir det sikkert oppspenning om ikke jeg finner noe annet som må gjøres.


Ellers fikk jeg surra av tauet fra den andre buen, og gjort den klar for sener. Tror dette blir jækla bra :lol: Trekjernen og hornet er nå 9 til 8 mm tykt der den skal bøye. Pluss 3mm sener, så burde den bli passe tung. Det gøyeste blir å se hvor mye motbøy den vil få av senelaget 8)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Har du fulgt Moshcheveya Balka målene på den nye? Ser veldig bra ut!
Har hogd noe lønn, regner med så smått å starte en ny bue som skal ligge tettere opp til den orginale Moshcheveya Balka buen snart. Bare noen ørten andre prosjekter først :oops:
ps: skøyt stevne pluss finaler i helga. Resultater var bedretne, men byggenr1 holdt 60 piler pluss, det var det viktigste. Nå skal den stort sett hvile i fred.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Den generelle formen har jeg henta fra A. Hall sin tegning, jepp, men de sier at konstruksjonsmåten ikke er som på M. Balka-buen. Sammenføyningene er visst ikke like, men ellers tror jeg den generelle formen er omtrentlig som originalen. Mengden motbøy og rekurveringa er i alle fall lik som originalen.

Ser etter noe fersk lønn jeg også. Artig å tilstrebe å gjøre det ordentlig.

Koolt at hornbuen holdt såpass! Det skulle jo egentlig bare mangle, men dog :) Den har fortsatt ingen lyder og virker frisk?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Om dere vil ha mye lønn til disse prosjektene kan jeg godt ta en tur ut å hogge ned noe. Herover er det MYE lønn.
Svar