Japansk pil-bambus

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Japansk pil-bambus

Legg inn av Kviljo »

Eller Pseudosasa japonica, heter visstnok den bambustypen som er best egnet til å lage piler av, ifølge en på Paleoplanets lengdeskytingsforum.

Det er kanskje noen her som har noen formening om hvor man kan få tak på slikt? Enten i hel form eller som frø/planter? Det kunne vært artig å prøve og lage noen splitcane piler, og eventuelt også dyrke disse selv.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av KEn »

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av Moen »

Samme type bambus får du hos Jarle & Bjørnars Fluefiske på lillestrøm. (De hadde i alle fall før) Vær forberedt på å hoste opp en god porsjon daler. Ett slik rør som vises på PP koster godt over 1000 kr. God Tonkin er uhyre sjelden vare. Jeg har laget noen fluestenger av slikt, og det er nesten så du griner når du høvler av en tusendels mm... Og dytt gjerne innpå noe valium i tilfelle ett emne skulle knekke. Men jeg skjønner ikke helt at dette skal gi så fryktelig gode skaft??? De blir jo blytunge. Det er som avcase skriver..det synker som en stein. Men om det funker, får vi vel svar på tenker jeg:)
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av KEn »

Splitcane, som i fiskestenger er helst Pseudosasa amabilis/Arundaria Amabilis (McLure).
Pil-bambus, Yadake som du beskriver er visstnok lett å dyrke her. Har sett "Japonica" i hagesentre. Tror nok pilene fra 3R er Yadake/Japonica.
Frø av bambus fins vel knapt. Det går i stiklinger. Den vanligste hagebambusen, Fargesia, blomstret visstnok på 90tallet (og døde..) de som evt fins nå er ikke ventet å blomstre i dette århundret :roll:

Madake, Phyllostcahus bambusiodes er yumi-bambus, og generelt konstruksjonsmateriale der den vokser dvs. Japan, Moso-bambus er Phyllostachus pubescens og er konstruksjonsbambus der den vokser - fastlandet og Indonesia, akkurat som Tonkion er det der den vokser.
Moso er vanlig i salg overalt og min ringe erfaring klarer ikke å skille dem i buesammenheng. Dog er min beste bambus-bue av Tonkin, men det er noe med design og "flaks" når håndverket ikke er 100%, den raskeste er av Moso.

Dicks selger Madake, og jeg er med på å kjøpe noen derfra, og barlind fra Raptor, hvem vil ha?

Moen, de kan være så tunge de vil, sålenge de er tynne og stive.. Karbonfiber er mer enn 3ggr så tungt per volumenhet som tre, men duverden for noen piler - "it used to be wood".
En halvparten så tjukk pil har halvparten av luftmotstanden. Det er mange meter

K
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av Moen »

En halvparten så tjukk pil har halvparten av luftmotstanden. Det er mange meter
Greit nok, men blir det like mange bonusmeter når skaftet er tyngre??? Får ikke det til å henge helt i hop. Trodde en stund at tyngden på pila også spiller en vesentlig rolle.

Kanskje vi snart kan lese om Bambusbonden fra Kviljo? 8)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av Kviljo »

Alright, dette høres ikke galt ut. Det spørs om jeg må innom noen hagesentre nå. Det blåser nok for mye til at det er mulig å få til noe ordentlig bra til splitcane-mekking, men noen enkle pilskaft burde det jo være mulig å få til innendørs.

Barlind fra Raptor? Hva, fra hvor, hvor mye, osv.? Fortell :D

Så lenge man er under 4-5 grain pr. pund er vel tyngde greit nok. Siden tyrkerne brukte slike piler, er det vel best. ...og da er det ingen vei utenom :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av Stein »

Her er en norsk mulighet: http://www.aabergeplanteskule.no/Plante ... spx?ID=628

Så det finnes sikkert rundtom.

I parken ved Naturhistorisk Museum i Bergen står det en stor klase med noe som ser helt likt ut som denne bambusen. Men jeg har ikke sett på lappen ved siden av. Skal sjekkes. Kan jo være hva som helst selvsagt.

Hvordan tar man stiklinger fra bambus og får dem til å reprodusere seg på best mulig måte mon tro?
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av KEn »

Barlind fra Raptor? Hva, fra hvor, hvor mye, osv.
Venter på en pris. LAget jo en bue der borte i sommer, han hadde mange fine emner. "Pacific Yew".

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av Kviljo »

Stein: Se det! Sender en mail til dem.

KEn: Åja! Gi en lyd når du vet noe mer. Det kan nok tenkes at jeg henger meg på :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av Stein »

Det har jeg selvfølgelig allerede gjort Ivar...:-)

Og fått negativt svar tilbake. Hadde ikke inne av den nå. Men han har henvist til Ødegårds plantesalg ved Haugesund.
Jeg har sendt deg en mail på det.

Jeg har sjekket bambusen ved Natur-historisk. Den ene typen var ikke den du vil ha. Den andre hadde ikke navn på seg, men så ut til å være en tynnbladet sak, så da kan det ikke være den.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av Kviljo »

Hehe, du også ja :)

Lurer på hvor fort disse vokser, egentlig?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av jamar »

Under optimale forhold kan bambus visstnok vokse sykt fort, men utendørs i Norge blir vel noe annet. Kan godt hende du får pillengde på én varm sesong, men den er grønn når du kapper. Tørketid vet jeg nada om.
mvh jamar
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av Moen »

Jeg har limt ferdig 2 skaft av Tonkin :wink:
Bilde
I mens jeg satt og surra disse kom jeg til å tenke på noe. Hvis Tyrkerne brukte slike skaft. Brukte de også samme teknikk som "oss"? I så tilfelle er den teknikken en god del eldre enn det jeg trodde.
Mine skaft ble ca 6-8 mm tykke (Tapert hele lengden 26", og fortsatt 6-kantet), og er en god del stivere enn de 110# cederskaftene mine. Når det gjelder tyngden, så tipper jeg det doble av ceder+ litt til :?
En viktig ting når det gjelder å preparere spilene før høvling. Jeg ser at avcase på PP bruker slipemaskinen FØR de er rettet opp. På denne måten svekkes spilene ganske mye fordi mange av de sterke fibrene ytterst blir brutt. Så å rette de opp før sliping gir bedre utgangspunkt når det gjelder stivhet og styrke. Samtidig må jeg nok si at jeg tviler veeeeldig sterkt på at det fungerer å bruke båndsag til kløvingen. Hvis du ikke treffer 60 grader prikk, så blir jo limfugene ganske tykke her og der. Time will show. Og jo "hardere" lim en bruker, jo mindre flex fra limet og jo stivere blir skaftet :wink:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av nidrinr »

Skal du skyte langt nå..? :)
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av woodstick »

Moen: kan du lage de spilcane skaftene hule for å spare vekt?
Svar