Hornbueseminar - rapport

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Kviljo »

Hva har skjedd...?

Såvidt jeg kan forstå kan ikke tillerering med varme gjøre annet enn å justere selve formen på buen. Med varme vil jo limet bli plastisk slik at trekjernen kan bevege seg uavhengig av senelaget og hornet. Det er mulig måten buen bøyer på kan justeres via hvilke vinkler man gir buen. Det er jo alltid tykkelsen og bredden som bestemmer hvor stiv hver seksjon av buen skal være. Så før man går igang med justering via varme er det nok lurt å passe på at dimensjonene er riktige. Har ikke helt kommet dit i boka til Adam ennå. Tror kanskje varme-justeringa helst går på det med stabilitet for å passe på at lemmene ikke vrir seg og at strengen legger seg der den skal.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Grauten »

Trodde en tilleret composittbuer ved å skrape på sene siden jeg. Siden det er den eneste faktor som inneholder en stor X . Kjernen er jamntykt, hornet er jamntykt det eneste som ikke er likt på begge sider er senelaget. Mener jeg har lest et sted at det å røre hornsiden er fy fy. :?
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Kviljo »

Njaa, hornlaget skal også være av varierende tykkelse. Det samme for senelaget, forsovidt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

Virker som det er litt forskjellige meninger på atarn. Noen sier plent nei til å skrape på hornet etter at buen er ferdig, andre sier de gamle tyrkerne gjorde det (til og med med adze :twisted: ) Mener å huske at jeg har lest om en gammel bue som var skrapt så langt ned at treet kom fram der hornet var skrapt helt inn i limrillene, men kan ikke finne det i farta. (dårlig forklart dette) Uansett, tror jeg er ferdig med skrapinga, og det var ikke nødvendig med mer enn sikling og sandpapir/stålull. Lemmene så jevnere ut i går, tar buen med på trening i mårra, ser det greit ut da også prøver jeg et skudd :shock:

Tillre med å skrape på senelaget syns jeg høres litt tvilsomt ut i teorien. Må da kutte de ytre fibrene som helst skal være så lange og hele som mulig for å ta den største belastninga. Tillre med sener tror jeg heller må gjøres med å lime mer sener der det bøyer for mye. Begge deler vansklig å gjøre etter at skinnet er limt ytterst :( Men det bestemte jeg meg for å gjøre for å få surringer på plass over det svake punktet.

Og så må jeg se til å få kjøpt boka til Adam K
"If it breaks you get to keep both parts"
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Grauten »

Det er tydelig flere måter å flå en katt på. :D Kjøper argumentene!
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

Men nå skyter havkatten!

Bilde
Strenga opp, tok mot til meg, trakk nok til å nå fram til skiva på 18m - smack! Deilig lyd!
Tilleren ble litt bedre etter skrapinga, men det ble ikke de helt store forandringane. Nederbeinet fortsatt en del (kanskje litt for mye) stivere enn det øvre, men den skøyt. :D :D :D :D :D :D

Tok noen flere skudd, trakk til munnvika, for meg betyr nok det i underkant av 27", og den holdt, det er det viktgste! Skitt å fornøyd jeg blei :D :D :D :D :D :D :D

Bilde

Syns i grunnen den ser ut til å bøye ganske greit, eller?

Bilde

Og så var det på tide å få svar på det store spørsmålet. Vi hekta på vekt og dro.

Svaret er: 42 :!:
(komma ni ni null, @28, men hvor nøye skal en være i en sånn sammenheng :lol:
"If it breaks you get to keep both parts"
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av jamar »

Da kan vel vår kjære moderator Green se frem til en pakke i posten fra Oddbjørn. Nå har jeg ingen prosjekter i kjelleren som kan sies å være verdig en senebacking, så jeg slipper å være misunnelig. Gratulerer :!: :D
mvh jamar
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av KEn »

Svaret er: 42
Selvfølgelig er det det :?

Jeg snek meg rundt med en sikling for å skrape den ned til 35#, men ble bare ferdig med det ene lemmet :wink: før jeg fikk overrakt en murstein av et kamera.

Det er et imponerende stykke arbeid. Buen altså..

K
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Oddbjørn »

Gratulerer med buen.
Da trenger jeg GreenMans post adresse for å sende en pakke. oddbjørn.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Sturlabuer »

Gratulerer Lurz (Lars)!!! Jeg er imponert!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Kviljo »

Gratulerer!! Veldig veldig kult! Dette må jo være en av de aller første norskproduserte hånd-hornbuer?

Tilleren ser igrunnen veldig bra ut. Tror ikke jeg ville gjort noe med den, ut fra bildet på fullt trekk.

Hvor mye av motbøyen forsvant etter første skyting?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av GreenMan »

Gratulerer, nydelig bue det der. Fint å se at Douglas Adams hadde rett og at svaret var 42 ;)
Oddbjørn - sjekk PM ;) Hm lukter det hornbue til låsbue fra denne kanten etterhvert tro?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

Takk alle sammen! Dette har vært grusomt spennende!
Ivar, det ble igrunnen mindre forandring enn jeg var redd for. Buen hadde jo fått såvidt litt motbøy når senene tørka, etter et drøyt døgn på tepeliker, veiing @28" og 6-8 skudd så er det vel blitt til ørlite medbøy. Kanskje ikke så lett å sammenligne med bildet av hele buen fra før oppstrenging. (begge beina mot høyre)

Bilde

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Kviljo »

Heftig! Jeg hadde begynt å forestille meg at de fulgte stengen ganske mye, og at man derfor la inn masse motbøy fra begynnelsen av. Men dette lover bra!

Det er igrunnen ikke annet å gjøre enn å bøye seg i støvet for den buespikkinga der! (definitivt toxofil-materiale ;) )
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Griffin »

Jag måste säga att när jag såg bågen under inne NM så blev jag lite skeptisk eftersom den hade ett stort HÅL mitt i ena böjjande lemmen. (et hål av frånvaron av horn altså)

Men detta är ju bara helt makalöst tufft!

Jag tycket bågen ser ut att ha en perfekt tiller :!:
(om man ser på båda lemmarna gentemot pilen på fullt trekk)

Gratulerar det här är bara så coolt. :o

42 också. Nydelig vikt att skjuta med på blink ju. Kose-buen till Lurz 8)
Svar