Armbrøst

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Armbrøst

Legg inn av GreenMan »

Jeg sletter ingenting i denne tråden, da prosjektet ennå ikke er noe annet enn en bue med tillerstokk. Avtrekkermekanismen er ennå ikke installert så våpenet er vel så vidt jeg har forstått denne bakvendtloven ennå ikke å klassifisere som et skytevåpen. Men jeg tror ikke du skal legge ut så veldig mye mer.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Armbrøst

Legg inn av Moen »

Loven er ganske grei den. Ken refererer til den i tråden til Kviljo, tror jeg det er. Å få lisens på armbrøst er fult ut mulig. Problemet er at hvert enkelt politikammer praktiserer loven forskjellig. Men hvor mange har virkelig prøvd å anskaffe seg lisens? Og lager du armbrøst med ei pundstyrke på 1000#, så har du fortsatt ikke gjort noe ulovlig.. bare du setter på en strikk i stedet for streng, eller holder deg under ett par pund. Så dra av strengen du, Dag. Og sett på en buksestrikk så er du på rette siden av loven. Og for å strekke strikken enda lengre...hvem kan vel bevise at en replika ble produsert FØR 1993???
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Armbrøst

Legg inn av Jadda »

Moen skrev:.. bare du setter på en strikk i stedet for streng, eller holder deg under ett par pund. Så dra av strengen du, Dag. Og sett på en buksestrikk så er du på rette siden av loven. Og for å strekke strikken enda lengre...hvem kan vel bevise at en replika ble produsert FØR 1993???
Loven om skytevåpen sier
§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:

a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,


Drivmiddel eller mekanisk inrettning er i dette tilfellet buen eller strikket. Så i så måte er vanlige buer og ett skytevåpen, da buelemmer er mekaniske drivmiddel. Det med å lage en armbrøst for å si at "men den ble laget før 1993" tror jeg du sliter med for det er du som sitter med bevisbyrden. Har du kvttering fra den tiden på ting du har brukt i armbrøsten kan det nok gå, men ellers tro jeg du sliter.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Armbrøst

Legg inn av Moen »

Så leketøybutikker begår lovbrudd når de selger strikkladet armbrøst? Tull!
Og...det har vel ikke skjedd at jeg har fått kvittering på ting jeg har laget til meg selv..
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Armbrøst

Legg inn av GreenMan »

Jadda skrev:
Loven om skytevåpen sier
§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:

a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,


Drivmiddel eller mekanisk inrettning er i dette tilfellet buen eller strikket.
I såfall burde enhver bue også falle innenfor denne betegnelsen, slik jeg har forstått det hele så er det avtrekkermekanismen som er det kritiske punktet sammen med lemmene som drivmiddel. Strikkarmbrøster selges jo i de fleste lekebutikker.
Våpenforskriftens §4 skrev: "Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha slikt våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993."
Problemet er politimesterne - vi burde få en politimester som driver med reenactment/levende hsitorie.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Armbrøst

Legg inn av Kviljo »

Det har jo også skjedd at man har søkt om dispensasjon, men ikke fått svar.

Leketøysarmbrøstene overstiger nok ikke grensen for lagret energi. Den er veldig lav, og tilsvarer kanskje noe slikt som 2 pund trekkraft. Jeg har vel nevnt det før, men jeg ringte Bergen politikammer, og fikk høre at det var greit å lage armbrøst så lenge den ikke kunne låses i oppspent posisjon, og at det ikke skulle være enkelt å gjøre den om til en funksjonell armbrøst. Så da blir det nesten opp til hver enkelt å vurdere hvor nær en funksjonell armbrøst man kan lage den.

Jeg skal purre på min søknad etterhvert - Jadda, hva skjer med din/deres?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Armbrøst

Legg inn av Jadda »

Kviljo skrev:
Jeg skal purre på min søknad etterhvert - Jadda, hva skjer med din/deres?
For tiden holder jeg på med info sanking. Jeg har sendt en mail til de svenske armbust unionen, som har ett lovlig skyteprogram. De er en underavdeling av world crossbow asosciation som har en regelbok lik FITA sin.
Jeg leter også etter en egnet plass å skyte med armbrøster, og har nylig tatt kontakt med en lokal hoppklubb om de kan tenke seg å låne ut bakken sin i sommerhalvåret til vårt formål.
Når dette er på plass pluss ett skytterprogram via Håndbuelaget vil jeg ta kontakt med øvrighete for å høre om mulighet for dispansasjon.

Det burde være like mye "behov" for skyting med arbrøst som det er "Behov" for skyting med musketter ala Nordenfieldske grenadercompagni.

Om ikke dette fører frem vil jeg ta kontakt med enten vitenskapsmuseumet eller Erkebispegården museum forå høre om de er interresert i ett aktivt låsbuelag i deres regi. Museumer kan få fritak for historiske våpen.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Armbrøst

Legg inn av nidrinr »

Så lenge du ikke plager andre med den, og er grei og snill, går det bra her i kardemommelovland :)
Sikker på at om du har en hjemmesnekra sak kommer ingen til å ta fra deg den her, men heller si "tøff!, hvor mye skal du ha for å laga en slik til meg?"

Lenge leve bygda :wink:
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Armbrøst

Legg inn av KEn »

Kviljo, Christian, whoever..

LEs nå den delen av våpenloven som jeg linket til, med forskrift, OG rundskriv...
Nå er det kommet NY våpenforskrift, og allerede er et 100siders rundskriv på plass :roll: for å presisere. VåpenLOVEN er uendret. Den omfatter ikke leketøy. Sprettert er spesifikt beskrevet i et av rundskrivene, som LOVLIG om det er sk. "husflidsprettert"?

"Aktverdig grunn" er nøkkelordet, og politimesteren KAN gi tillatelse om han synes du har en aktverdig grunn, POD er ankeinstans. Og kan overprøve en feilaktig gitt tillatelse. Hverken Bergen PK eller andre som snakker om type strikk eller dravektgrenser eller låsbarhet har rot i noen lov eller virkelighet eller forskrift, det ER og blir synsing. Politiet er ikke orakler, og de gjør stadig feil (basert på synsing og mangel på spesialkompetanse) når de behandler søknader om vanlige skytevåpen.

For å ikke gå i synsefella, la oss si at jeg har "grunn til å tro" at tilllatelse kan gis på grunnlaget "historisk gjenskaping" - under enten arkeologi/museum, eller "våpnesamling" (krever medlemskap i norsk våpenhistorisk forening) men da må det være det.
Dersom et prosjekt dokumenteres god tnok på forhånd skulle det være mulig.



K
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Armbrøst

Legg inn av Christian »

Takk for den Ken :wink: Ellers kom det jo mye fin diskusjon ut av tråden din Dagsunde, så takk for den!

jaja, keep it secret, keep it safe som man sier :twisted:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Armbrøst

Legg inn av Moen »

Fyll ut en søknad, lever den og vent på svar. Det blir enten ja eller nei. Stort vanskeligere er det ikke. Jeg pratet senest i dag med en kar herfra MED godkjendt armbrøst (m/støttehjul)...kjøpt hos Uncle Sam for 2 år siden. Han har aldri noen sinne skutt eller jaktet med noe annet enn hagle, er medlem i Stange Jeger & Fisk og betaler jegeravgifta. Ca 3 uker etterpå var søknaden kommet i retur med godkjendtstempel på...
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Armbrøst

Legg inn av jamar »

Fin story, Moen. Det bekrefter likevel ikke noe vi ikke visste fra før. Politimesterens humør og din egen vandel er det som teller. Hvis noen presenterer en tilstrekkelig uegnet låsbue til dreping :?: :!: (og historisk begrunnelse) burde det ikke være så vanskelig å få den registrert i husflids-kategorien. Å få dept til å ta i på prosjektet er nok et annet kapittel. Bedre å holde seg inne med lensmannen hvis man kan.
mvh jamar
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Armbrøst

Legg inn av Moen »

Det er det jeg mener. Sheriffen er viktig å ha på lag. Jo snillere gutt du har vært, og jo mindre bygda di er, jo større sjans for å få leke :D Men samtidig mener nå jeg at i stedet for å sitte å tolke våpenloven både gul og blå, så er det bare å prøve.
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Armbrøst

Legg inn av jamar »

Sant nok. Den som intet våger...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Armbrøst

Legg inn av nidrinr »

Kan ikke alle bare lage en hver, møte opp på et eller anna poltikammer samtidig, og si: "Her, arrester oss. Vi er noen fæle kjeltringer som liker å spikke, skyte på blink og slå av en prat med en øl rundt et bål... Det hender til og med at noen av oss banner, så vi er årntli' skumle.."

Det er en grunn til at jeg har gitt opp å holde meg oppdatert med den store røde boka, og gikk til innkjøp av den lille med en skjeggete mann i et tårn uttapå... :|
Svar