Hornbueseminar - rapport

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Jorarn »

Mulig denne har vært kommentert før, men i tilfelle ikke, her er en alternativ måte å sage ut lange hornlaminater. Hentet fra denne tråden på Primitive archer forumet

Bilde

Bilde

Dette er Amerikansk bison, men det må da kunne funke med andre hule horn og? Men kanskje ikke til reproduksjoner av asiatiske hornbuer.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Kviljo »

Artig måte å gjøre det på! Men jeg tror ikke det er helt optimalt. Vannbøffel har i alle fall horn med struktur nesten som tre. Dvs. hornene har fibre som ligger i lengderetningen. Til en viss grad er det mulig å kløyve hornene. - i alle fall mindre biter. Om det er tilfellet for Bison også, vet jeg ikke, men med vannbøffel ville da fibrene ligge 90 grader feil vei i laminatene. Det ville jo vært helt krise om de ble utsatt for strekk, men jeg tror ikke det er helt optimalt for trykkegenskapene heller.

Likevel - kult!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Jorarn »

Dette er angivelig noe Lakota-indianerne har drevet med, men ikkevetjeg hvor lurt det er. Det er visst en artikkel om det i siste utgave av Primitive Archer, ...som jeg ikke har, fordi jeg har sluttet å abonere :roll:
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Kviljo »

Hmm, akkurat. Rare greier. Skulle vært interessant å se om de faktisk gjorde det slik, eller om ikke laminatene ble lagt langsetter som på asiatiske hornbuer. På skikkelig krølla horn må de jo rulles ut en del uansett, men det virker ikke fornuftig å legge laminatene på tvers av fiberretningen. Men jeg slutta å abonere jeg også, så, hehe :roll:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Moen »

Hmmm... Nabo`n har en flokk kuer...med horn... :wink: Skulle ikke tro at dette ikke ga noe annet enn "horn-look". Moro uansett.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

Ok da var den nesten ferdig:
Har fått steinbitskinn (de minst fine stykkene fra kanten av skinnet), surringer av lintråd og et strøk båtlakk for å prøve å få den til å tåle fukt. (testprosjekt dette) Noen på atarn anbefalte noe de kalte "spar varnish", eller "marine varnish", dette var det nærmeste jeg fant.

Vet ikke helt hvor historisk riktig der er, men det ble ihvertfall vanntett. Hang den til tørk ute, og merka ikke at det begynet å regne. Virka ikke som den tok skade i limingene.

Ser også at den har tatt noe mer refleks på buebeina under seneherdinga. Nå mangler det bare streng. Skal prøve å få tatt video, eller i hvertfall bilder når den blir stenga opp. Skylder deg såpass Moen, etter eksplosonsbidet. Griffin også forsåvidt :shock: Om to uker kanskje, jobber kveld neste trening. Det skumle punktet er under surringen midt på øvre buebein, til venstre på bildene.

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av nidrinr »

den vakke direkte dum :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Moen »

Den er flott... Det er buen din også, forresten. Du skal vel en tur til Moss igjen, så vi får beundre mesterverket live?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Kviljo »

Temmelig gromt ja! Tipper du har bøyd litt på den allerede, og fått noen indikasjoner? Det hele lemmet burde jo holde fint uten problemer, og denne Redhorse på de andre forumene har jo lagd flere buer med samme løsning som du har på det andre lemmet, sååå...!

Krysser fingre og tær!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Jorarn »

Flott bue! og ikke minst, spennende prosjekt.
Tøft med steinbitskinnet, litt sånn Lofoten møter Itsanbul, Ilike :)
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Oddbjørn »

Fint arbeide og dette blir spennende. Jeg gjetter på 85 pund. Oddbjørn.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av KEn »

Ah, gjettekonkurranse - 35pund.

K
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av SilentG2 »

47 pund
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Oddbjørn »

Åkay, den som kommer nærmest får elgsener, nok til en bue, Lurz får kåre vinneren. Oddbjørn.
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av bueeirik »

Kjempe fin bue, jeg tipper på 70 ib :roll:
Svar