Kort "take anywhere"-bue?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Kort "take anywhere"-bue?

Legg inn av KEn »

For å kunne ha buen i nærheten alltid - "skal ikkje legga våpna fra seg på vollen, en veit aldri når det spørjast etter spjut" - så har jeg tenkt å lage en kort bue. Her er noen ideer:
- kortest mulig, men må greie min +30" dralengde, ønsker meg ned mot 60"
- smalest mulig, iallefall ingen 3" "skibue
- ~50# @30"
- rettest mulig når avstrenget

Tanken er at den i futteral skal passere som f.eks. fiskestang, eller iallefall ikke vekke oppsikt. At den skal tåle å henge på sekken, slenge i bagasjerommet. Være kjapp å strenge opp, Kort sagt buen som en kan ha på plass når som helst, uten at en "drar på en diger bue".

Har bambus, hickori, lignostone, eik, bjerk, hassel, osage(tror jeg, et sted), hva med en "bøye i håndtaket" hick/lignostone? hvor smal kan jeg slippe unna med?, og hvor kort, 60"?
Holmegård? Trekant? vil helst slippe å bale med recurver og den skal jo uansett helst være snorrett uten streng.

Tips til design, materialer, etc. mottas med takk. Erfaringer med "Lignostone" mottas også med takk.

K
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kort "take anywhere"-bue?

Legg inn av Lurz »

Hva med å gå ut fra noen "Western Indian Bows" design fra tbb 1? Flatbue, bøye såvidt i håndtaket design. Mange av de var rundt 40" lange og 1,5 - 2" breie, De ble vel neppe dratt mer enn noenogtyve tommer, men om du gikk ut fra desigen, og øke målene til du tror den tåler dralengden din? Var vel mye barlind eller (amrikansk)einer, men senebacka. Om du bruker sener bør du vel gå etter ved som er sterkt i kompresjon? De var recurva også, og tåler kanskje mer når du lar den være rett? Og de var vel rundt den dravekta du er inne på også.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kort "take anywhere"-bue?

Legg inn av Christian »

Jeg tenkte også på en sånn buetype. Ishi trakk 26" mener jeg og hadde ei bue på 47". Litt + og - så ser det ut til at 30" trekk under 60"bue går greit.. Men de var jo rundt 2"på det bredeste og reflexa. også var det disse senene da... Hvis godeste Ken bare vil ha seg ei slengerundtomkringutenåværereddfor bue er det kanskje litt mye stress med senebakking + at fuktig vær osv....

Men det er klart at hvis man vil ha ei KORT bue med langt trekk er sener ganske så greit å ha på :wink: Men bøye i grepet bør den jo ihvertfall gjøre..
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Kort "take anywhere"-bue?

Legg inn av jamar »

Burde ikke "take-down" innfri kravene du stiller til en "take anywhere"? Da har du en full 180 cm bue som er under meteren i fiskestangfutteralet sitt. En hvilken som helst bue som er rett i nedstrenget tilstand burde da kunne brukes som utgangspunkt.
mvh jamar
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Kort "take anywhere"-bue?

Legg inn av Moen »

2-delt Hill type, m/hjemmesnekra bow-bolt.. Sett sammen...vri 1/4 omdr...strenge buen...skyt... Stort raskere kan det ikke gjøres.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Kort "take anywhere"-bue?

Legg inn av KEn »

Mmmm... Take-Down?

Har jo en, nei 3, med glassfibergreiene, karbonfiber var det visst? Trebuen skyter jo uten videre 250m også, så det er jo en OK bue. Men, flere deler, fikling, streng som ikke er på nockene... En hylse-takedown er forbausende tung å ta ifra hverandre, sette sammen, og bow-bolt/ skrudd m brutte gjenger er mulignes noe, men må ikke midtstykket være overordentlig solid da? Får spekulere over det
Tror jeg er ute etter en bue som bare skal strenges, ikke pusles sammen.
Mange gode svar her uansett, en konklusjon er tydeligvis at den SKAL bøye i håndtaket, og være så bred som praktisk mulig.. Jeg trodde jeg skulle kunne slippe unna bøyelig håndtak, men OK, den BLIR kortere da.
Sener har jeg tenkt på, men senebuer er ikke veldig "vedlikeholdsfrie" og mye jobb er det. Mulig det hele konvergerer mot en "Ishi" type bue av Hickori og Lignostone.


K
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Kort "take anywhere"-bue?

Legg inn av Moen »

Hvis du bruker en form for Actionwood i grepet, og passer på at bolten er tight og limt godt, klarer det seg med bare noen mm gods. Jeg har montert bare èn slik, på en 58# R/D, og der ble det ca 4 mm igjen på sidene. Har ikke fått noen klage...enda :wink:
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Kort "take anywhere"-bue?

Legg inn av Grauten »

Tror jeg ville gått for "sleeve" på en takedown. Vet at feks. Dryad har hatt problemer med
den typen med brutte gjenger. Det blir for lite gods igjen i riser delen, og hele greia flyr i filler.
En kompis av meg, opplevde akkurat dette med en bue fra Dryad(ca 3/4 år siden), og han ble ikke forskrekket da det skjedde, han hadde sterke mistanker om at det kom til å skje. :(
Men det står jo i TBB om disse korte einerbuene(tror jeg det er), men de er jo temmelig breie da. :roll:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kort "take anywhere"-bue?

Legg inn av nidrinr »

Har laga ei slik kort, brei einerbue.. Den tåler ganske mye i forhold til lengden.
Svar