Nybegynner, treng litt hjelp..

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Mauser68
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 23 sep 2009, 11:54
Sted: Voss

Nybegynner, treng litt hjelp..

Legg inn av Mauser68 »

Heisan

Er ny her inne og tenkte eg skulle bygge min første bue. Eg har ein del materialer liggende til primært tredreiing, men også litt møbelsnekker material som kirsebær og bøk i heile lengder. Det er stort sett kvistfri material.
Eg har deriblandt ein fin 1" plank av bøk, som er skåret på langs av stokken, og den er komplett uten kvister. Den har eg primært ikkje bruk for til andre ting, så eg lurte på om bøk er fint å begynne med. Har allerede fått tips av ein bruker her inne, derav min innmelding på dette forumet også. Han anbefalte at eg begynte med ein furuplank, og det er nok eit sikkert stalltips. Men eg tenkte eg skulle bruke et emne eg allerede hadde og eg finner ingen furuplank i riktig lengde.
Er det fordel å utnytte den naturlige benden det er ei treverket ? Har ein bjørkeplank som er allerede bueforma, kunne den brukes, eller blir dette feil med tanke på spenn og energien i buen ?

Har nokon ein oversikt over anbefalte tresorter til buer ?
Er det ein fordel å lage seg ein jigg til å sette opp buene med, på recurve buer ? Ei 30 mm MDF plate med nedsenka 16 mm treplugger i, fukte og varme opp treverket å la ligge i den, for å tørke og få den forma den skal ha ?

Er takknemlig for alle tips, for å unngå å gå i nybegynner fella.... 8)
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Nybegynner, treng litt hjelp..

Legg inn av KEn »

Velkommen her.

Dette har vi sagt før:
- start enkelt, du vil tidsnok bli bitt og begynne å gjøre det mer komplisert, bruk tørt tre - bruk tørt tre! For %, søk!
- etter 10 buer tar en enkel bue en kveld så ikke bruk 3 uker på kompliserter ting som ikke funker
- kjøp TBB - om du lover å sende de tilbake kan du låne minekan de vel utenat snart, TBB 1 og 2 er uvurderlige! , søk!
- har du flere emner, vent til bue nr. 3 før du tar et "unikt" - noe kirsebær er.
(Er kirsebærplanken fin, send den så lager jeg en bue til deg- bambusbacket, og en til meg for arbeidet)

- Alle vanlige tresorter er brukbare, or, selje, gran, osp, er "stay aways" for begynnere,
- Gode begynnersorter er eik og ask, enkle å få tak i og blir bra buer uten for mye tull
- Furu er billig og lager OK buer. Demonstrerer prinsippet bra. Så gir du den til kjerringa.
- Arbeid sakte, særlig om du tror du kan arbeide fort - ingen knekker så mange buer som snekkere som begynner å lage buer.
- du kan ikke tvinge treet, du må arbeide med det, ikke mot
- Hvor bor du ? KAnskje rett ved en "ekspert"

Spør, og lykke til - "straight shooting"!

K
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Nybegynner, treng litt hjelp..

Legg inn av jamar »

Bøk er under ellers like omstendigheter bedre enn furu. Det viktigste er at årringene ikke løper på skrå ut av emnet i for stor grad, men går langsetter staven i full lengde. Den "naturlige benden i treverket" som du nevner skal du utnytte motsatt vei, dvs når du holder opp emnet og tenker deg at det er en ferdig bue, skal endene gå fremover - bort fra deg. Gjør du det motsatt får du en bue som følger strengen (se ordlista under diverse på forumoversikten), noe som medfører at du mister endel effektivitet i kastet. Legger du ut bilde av emnet, er det mange kompetente her på forumet som kan kommentere bedre enn jeg kan.
Buesorter?
Av de du kan få tak i her i Norge: Barlind regnes som det ypperste, dernest ask, alm og lønn (skulle jeg tro). Andre godt dugelige treslag er kirsebær, bøk, eik, einer, rogn osv. Andre kan fortsette på lista - jeg ramser bare opp det jeg kommer på i farta. Sjekk en nybegynnerguide, f.eks. denne http://www.handbue.org/kompend/LageEnBue.pdf
Tvi-tvi. La oss høre hvordan det går, og hvorfor den knakk :wink: Aller anfang ist schwer.
mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Nybegynner, treng litt hjelp..

Legg inn av Kviljo »

Prøv søkefunksjonen, så finner du svar på det meste og litt til. :)

Furuplank er ingen god idé, men bøk fungerer veldig fint. Lett å jobbe med er det også. Bare sjekk planken grundig for fibersvingninger, og la det bli en litt bred og tynn flatbue.

Velkommen, forresten!


KEn, om du trenger kirsebærbuk er det bare å si ifra.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Mauser68
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 23 sep 2009, 11:54
Sted: Voss

Re: Nybegynner, treng litt hjelp..

Legg inn av Mauser68 »

jamar skrev:Tvi-tvi. La oss høre hvordan det går, og hvorfor den knakk :wink:
He, he, det siste skal du ikkje sjå bortifrå.. :mrgreen:
Takker for gode tips, eg reknar vel med at det blir eit par buer, før eg får dreisen på dette. Om eg ikkje skulle miste gløden.. :)

Eg skal ta ein del bilder av emner eg har liggende, ein dag eg får ånden over meg. Trur eg skulle ha liggende ein del som kan bli brukandes til buer. :)
Eg kjem frå Voss, nærmaste blir vel Bergen ca 1.5 time kjøing unna.
Ellers så skal eg tenke på det du sa med kirsebær planken, eventuelt kor mykje trend du for å lage 2 buer ? Den planken eg har er vel 6x2" og er vel kanskje 2.5 meter lang meinar eg å huske. Den har vært ferdig tørka til møbelsnekker, men har dei siste 3-4 åra lagt på ein låve så den har vel litt meir fuktigheit i dag enn den hadde opprinneleg. :)

Takk for det Kviljo, eg har pløyd litt gjennom enkelte tråder her, og det er absolutt utrulig med info her. Fantastiske buer du også lager, mektig imponert over enkelte her inne, kva som er mulig å få til. :)
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Nybegynner, treng litt hjelp..

Legg inn av KEn »

Mulig furubuene mine er/har vært sære, men ingen har knekt, og de skyter like fort per pund som alt annet, på denne siden av bambus/hickori.
Men bøk er nok uansett bedre. Kviljo har helt sikkert prøvd flere sorter enn meg.

Buen bør være omtrent 1mm bred for hvert pund trekkstyrke du vil ha, som en grov regel. Dog bredere for furu, og smalere for barlind.



K
Mauser68
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 23 sep 2009, 11:54
Sted: Voss

Re: Nybegynner, treng litt hjelp..

Legg inn av Mauser68 »

Og der har me han som har skylda for at eg rota meg inn her, god aften KEn... :mrgreen:

Nei eg har lit til at det skulle fint gå an å bruke furu, men som eg skreiv så har eg ikkje funne eit skikklig furuemne i blandt treverket mitt her.. Så eg får ta litt bilder av det som eg skulle ha liggende av bue materialer og legge det ut her, så får dommer bøddel og jury avgjere kva som eg bør luke ut.. :D

Det du snakka om med bredden på buen, då meiner du den tjukkeste delen, ikkje sant ? Har forma ellers lite innvirkning på dravekta ? Eg tenkjer at dersom eg lager ein bue som er 40 mm brei på det breieste, og ca 5 mm tjukkelse på samme punktet som den er breiest, vil den då ha ca 40 pund dravekt ?
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Nybegynner, treng litt hjelp..

Legg inn av GreenMan »

Mauser68 skrev: Eg tenkjer at dersom eg lager ein bue som er 40 mm brei på det breieste, og ca 5 mm tjukkelse på samme punktet som den er breiest, vil den då ha ca 40 pund dravekt ?
Kanskje, men det veit du ikke før du har testa. Det er så utrolig mange faktorer som spiller inn på styrken på en bue, bare spør Ivar (Kviljo) og hans erfaring med f.eks barlind. Det som man tror skal bli den megakraftige djevelen ender opp som en pingle bue. En annen av samme tresort, men med annen tetthet eller noe annet som du plutselig ikke forstår noe av ender som noe kraftige greier som det minst må en Nilstor til for å trekke halveis. Men det er jo uforutsigbarheten ved treverk som gjør det så gøy å jobbe med.

Velkommen skal du være.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Mauser68
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 23 sep 2009, 11:54
Sted: Voss

Re: Nybegynner, treng litt hjelp..

Legg inn av Mauser68 »

Her er eit par bilder av den bøkeplanken som eg hadde i tankene angåande den buen.. Dette er ein planke som er ca 1" tjukk, 8" brei og ca 3 meter lang.
Det er samme emnet alle bildet er tatt av, så ser dere på trestrukturen om det er mulig å lage et eller anna av den, og kanskje ein bue ?

Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Nybegynner, treng litt hjelp..

Legg inn av KEn »

En eikebue som har lemmer omtrent 70cm lange (hele buen 175cm) 50mm brede innerst og 12 ytterst er omtrent 100 pund når de er 50mm tykke, og omtrent 30 når de er 12mm tykke. OMTRENT!, i praksis aner du lite om hvor tykke lemmene blir, før etterpå. Det er det som er så vanskelig å akseptere for mange. Og derfor du må jobbe sakte, skrape av - prøve bøyen - skrape mer- .. og bare litt bøy sålenge den ikke er helt perfekt.
Du kan jo eksperimentere med en hvilken som helst planke, så kan du høvle av og måle trekkstyrke osv...

Styrken endres (for de fleste) uventet mye med endring i tykkelse(dramatisk) og lengde. Men er proporsjonal med bredden. I tillegg kommer geometri faktorer når den dras, en skal være nokså stødig i fysikk for at det skal være enklere å gruble på det enn å prøve seg fram.

Få se planken fra sida? Den ser ikke lovende ut.

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Nybegynner, treng litt hjelp..

Legg inn av KEn »

Slik
Bilde
Bilde

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Nybegynner, treng litt hjelp..

Legg inn av Kviljo »

KEn, side-bilde er ikke nødvendig, siden det er en 1" planke. :wink: Den er for smal til å lage flatbue av sidekanten. - for det er nok kun svake og breie flatbuer som kan lages av den planken der. Fiberretningen er såpass drøy at jeg tror nok ikke jeg ville prøvd ei gang. Men det skal jo sies at bøk tollererer ganske mye rart. Hadde planken vært ask eller eik ville det ikke gått på grunn av de porøse lagene, men siden det er bøk... ...kunne det nok være mulig å få til en stor brei tynn svak flatbue.

...nei stikk heller ut i veikanten og hogg ei ask eller noe slikt :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Mauser68
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 23 sep 2009, 11:54
Sted: Voss

Re: Nybegynner, treng litt hjelp..

Legg inn av Mauser68 »

Så ask er fortrinnsvis eit bra slag å lage buer av altså ?
Finst det tabeller som viser bruddstyrke og seigheit på forskjellige treslag, for å sortere ut kva som kan være dugande til buer ?

Eg har vel neppe ask i plank liggende, men trær finst det jo eit bra knippe av rundtom. :mrgreen:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Nybegynner, treng litt hjelp..

Legg inn av Kviljo »

Ask er veldig bra. Det er ekstremt bra i strekk, så det er veldig fint materiale å lage sine første buer av. Det gir temmelig knekk-sikre buer.

Det finnes styrke-tabeller for de fleste trærne, men det er vanligvis mer forskjell fra tre til tre enn det er mellom artene. Men søk på forumet, så finner du linker til slike tabeller.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Nybegynner, treng litt hjelp..

Legg inn av KEn »

Alt Kviljo sier her stemmer. Ask er fine greier, Lønn likeså, det er nok de tresortene som er best og vanligst. God ask og god lønn er vanskelig å overgå, kun hickori, barlind og osage som er "hands down" bedre, og knapt nok det. Men det fins god furu som er bedre enn dårlig ask...

Skjær ned et tre, søk her på tørking. Arco hadde en spm. tråd om dette for en tid siden, alle svarene står der.

Det er både enklere og bedre å lage bue av et tre enn en planke. Men du må vente til det tørker, kan være hardt for sjelen.

K
Svar