Tjære og..?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Tjære og..?

Legg inn av Moen »

Hva er det dere blander i tjæren? Oddbjørn pensla voksenpila mi med noe guffe.. Husker ikke hva det var... Shellac?
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Tjære og..?

Legg inn av Truls med bogen »

Harpiks? Kjøpte noe danske greier hos Jørn Jensen...må varmes...hardt som bare det...
Bilde
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tjære og..?

Legg inn av Hardwood »

Skjellakk ! Altså skjell - lakk. Et naturprodukt. Vet at f.eks. Sløyd-detaljer har det.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Tjære og..?

Legg inn av Kviljo »

Stemmer! Men det var vel bek og ikke tjære?

Eventuelt bruker man bek blandet med bivoks.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Tjære og..?

Legg inn av Moen »

Mener det var tjære han sa, men store muligheter for at øra mine var feiljustert.
Når det gjelder shellac, så har jeg det som tørre flak. Brukt til å feste knivblad inni skaftet. Og jeg har homemade kvistlakk. Det er shellac oppløst i sprit.
Truls: Harpiksen som du hadde fra JJ, tror jeg at jeg har fått av deg. Har en liten dunk her med knallhard greie oppi. Det har jeg prøvd, men det blir jo hardt som glass. Skal ikke bek og kull bli litt seigere?
Kviljo: Kan den glassharde beket blandes med bivoks? Varmes, og røres?

Snart så jeg blander epoxy og fargepulver... :wink:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Tjære og..?

Legg inn av Kviljo »

Jeg bruker bek med litt bivoks. Varme opp og blande. Kanskje 1/3 bivoks, prøv med litt og litt til. Bek er ikke så hardt som harpiks. Alt etter hvor mye man koker inn tjæra kan man justere hvor seigt beket skal være.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Tjære og..?

Legg inn av Moen »

Blande, blande.. Hehe.. Kanskje lurt å vente til frua jobber natta:) Lukter ikke særlig bra...
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Tjære og..?

Legg inn av Truls med bogen »

her er nok mye upløyd mark mht blaninger som har gått i glemmeboken...jeg slår opp harpiks i etymologisk ordbok:
=blanding af beg, tjære og kvade til brænding af skibe"..som kan oppløses i linolje..morsomt er det også at "beg", "bæg" "bekk" stammer fra det oldnorske "bekkr" som betyr "å renne"... og "tjære" fra det oldnorske "tjara" (eng.tar) er beslektet med ordet tyri=furu....Falk&Torps Etymologiske ordbog fra 1903 er virkelig en skattekiste...løp og kjøp:-)

ps. er ikke shellakk et "moderne" spritbasert fenomen?
Bilde
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Tjære og..?

Legg inn av Oddbjørn »

Det jeg brukte på pila di var en blanding av svart tretjære og skjelllakk. Jeg blander skjellakken selv da noe av det man får i fargehandelen ikke er ordentlig skjellakk. Pass på at tjære/skjellakkblandingen ikke blir for tynn, da trekker det opp i fjærene.
Oddbjørn.
Svar