Lintråd

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Svar
Mads
Nybegynner
Innlegg: 17
Registrert: 31 jan 2006, 08:49
Sted: Re

Lintråd

Legg inn av Mads »

Må man bestille lintråd på internettet, eller kan man få kjøpt det i butikk?
Også kan hamp brukes som buestreng?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kjøp det der du får tak i det.

Den jeg selv bruker heter Barbour 25/3 satin. Bruddstyrken per tråd er ca 6 kg. Den er uvokset og av svært høy kvalitet og beregnet på symaskin. Tråden har en tykkelse på ca 0,4 mm. Hvis du finner den i en butikk er det bare å kjøpe. Hvis ikke kan jeg selge deg for 95,-/spole (50 gram), men da kommer frakt i tillegg.

Hamp kan selvsagt også brukes, men det er vanskelig å få tak i like god hampkvalitet som linkvalitet. Ofte er hamptråder mye grovere enn de tynne lintrådene.
Mads
Nybegynner
Innlegg: 17
Registrert: 31 jan 2006, 08:49
Sted: Re

Legg inn av Mads »

Så man kan finne lintråd i sånne butikker hvor det selges tråder for symaskin?
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

På husfliden selger de førsteklasses lintråd. Likeledes hos Jørn Jensen på
Lillestrøm og hos Skinnlåven ved Hønefoss. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kyujin
Bueskytter
Innlegg: 67
Registrert: 09 apr 2006, 15:20
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kyujin »

Japanske strenger lages tradisjonelt av hamp, også i tynn og glatt kvalitet, satt i med harpiks, ikke med voks. Se for eksempel her. Men du får rimeligere strenger passende til en europeisk bue.
Sist redigert av Kyujin den 05 sep 2008, 12:37, redigert 1 gang totalt.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Hamp er vel av det aller beste natumaterialet som finnes til buestrenger, bare så synd at Flower Power på 60-tallet greide å gjøre det ulovlig. De røykte det i stedet for å lage buestrenge av det! Men med slagordet "Make love, not war, var vel det egentlig helt greit ...

Hamp er en meget nyttig plante med mange bruksområder, og nå foregår det en intens kampanje for at bøndene skal få lov til å dyrke hamp igjen, så kanskje det blir å få tak i snart.

Og for den arbeidssomme og uredde kan det jo i forbifarten nevnes at brennesle gir utmerkede fibre til å lage buestrenger av!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Ingvild
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 03 jun 2006, 11:39

Legg inn av Ingvild »

Som nevnt over har de mange forskjellige størrelser av lintråd på Husfliden, og ellers pleier ofte hobbybutikker (som f.eks Hobbyhuset i kr.sand) å selge ferdigvokset lintråd eller såkalt skomakertråd. Der får du også bivoks til å vokse tråden med.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Personlig vil jeg ikke anbefale vokset tråd da jeg syns den inneholder alt for mye voks, og er omtrent som steartinlys å jobbe med.

Jørn Jensen selger en-tråds lintråd. Den skal visstnok være god å jobbe med, men du trenger fryktelig mange tråder for å få en sterk nok streng.

Lintråden som selges på Husfliden har jeg ingen god erfaring med. De to typene derfra jeg har prøvd har enten vært til renningstråder til vev, veldig grov, eller som kniplingstråd, litt ujevn og lav bruddstyrke. Min erfaring er at uvokset tråd fra Cambell eller Barbour gir de beste linstrengene.

Hamp skaffes som seilgarn i diverse tykkelser, men alle er grove. Har laget en streng av seilgarn til en låsbue av stål for fire år siden . Den er fremdeles i bruk, om enn slitt. Si fra hvisnoen finner hamp av god kvalitet.
Svar