Hornbueseminar - rapport

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Kviljo »

En kjapp rapport fra seminaret vi hadde i Bergen, helga 27., 28. februar og 1. mars.

Noe frafall gjorde at vi var fire aktive som var med hele helgen. Enkelte kom innom en time eller to og slo av en prat.
Jeg, Lurz, Jadda og Stig_Losnegaard var de aktive.

Bildene her er ikke noen komplett gjengivelse av det som skjedde iløpet av helga, men det gir noen innblikk. Kanskje dukker det opp flere bilder og historier fra andre?


Bilde
Bilde

Fredagen startet med alt for mye å prate om, og litt bueskyting. Her er det selvsagt ekte vare det skytes med. Lurz skyter sin øverst, mens Jadda sin hornbue ble testet av Terje, som var innom noen timer på fredagen.


Bilde

Lørdag startet vi arbeidet. Her er Stig igang med å sage av tuppen på et av hornene. Baufil med vanlig baufilblad fungerer utmerket på horn.


Bilde

Etter mye rasping for både Lurz og Stig, kom vi delvis frem til at å sage hornene ut med baufil er den enkleste måten å få hornlaminater ut av hornene. Etter å ha raspet ned overflaten på et horn, er stig her igang med å sage ut et laminat.


Bilde

Her har jeg begynt å sage hornet på langs. Mye jobb og mye god hornlukt, men det gikk forbausende lett.


Bilde

Her har jeg rettet ut hornet med varme, lagd en tann-sikling (?) og begynt å lage de langsgående rillene. 12 riller pr. tomme.


Bilde

Her sitter Jadda med en haug elgsener. Produksjonen var mildt sagt høy, og kvaliteten imponerende! Elgsener er definitivt tingen!


Bilde

Jadda gikk for en armbrøstbue. Her er kjernelaminatet ferdigpreparert med lim og klart for hornlaminatet.


Bilde

Her blir det brukt en "apeneve" til å surre sammen laminatene i Jadda sin hornbue.


Bilde

Lurz hadde med seg en ferdiglimt kjerne, og her er den til småjustering.


Bilde

Lurz tar seg en velfortjent en etter å ha limt og surret et av hornlaminatene til kjernen.


Bilde

Apeneven var virkelig et konge-redskap. Tauet blir så stramt at det er totalt umulig å rikke det etter surringa. Temmelig imponerende!




Det var alt jeg hadde av brukbare bilder. Kanskje noen har noe å tilføye, både av tekst og bilder?

Selv om vi på ingen måte hadde planer om å bli ferdige med noen bue iløpet av helga, var effektiviteten jevnt bra igjennom hele helga. I tillegg ble det utvekslet et lass med informasjon, erfaringer og skrøner. Enstemmig vedtok vi at dette må gjentas! Når og hvor er et åpent spørsmål, men vi er velkomne til å bruke Snekkerboden på Hordamuseet også ved senere anledninger.

Kort og godt - ei genial helg!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

Litt flere bilder

Bilde
Her er "snikkerboden" Takk til Kviljo for initiativ og organisering!
Bilde

Fullt arbeid. Stig filer horn, Kviljo sager deler til kjerne og Jadda sjekker noe på nett.

Bilde
Det verste med å bearbeide horn er å få holdt dem støtt. Det er dårlig med rette flater.
Og som Kviljo var inne på: Sag når du kan, rasp når du må!
Og når du sager blir det også småbiter til overs som kan brukes til noe :D

Bilde
Kviljo viser at det er mulig å splitte ut to laminater fra et horn med baufil.
Her gjelder det å være stø på handa og fullt konsentrert hele tida. Jadda hjelper.

Bilde
Kviljo lager riller i hornet med "tannsiklingen"

Bilde
Jadda arbeida hardt med å banke sener. Her blir en haug med ferdige sener sortert på et skjold. Hel sene til venstre.

Bilde
Gutta på tur. Buebøker, horn, sener, frokost og kaffe :lol:
Takk for turen, bør gjentas om vi får en sjanse!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Griffin »

Riktigt coolt.

Väldigt synd att jag inte kunde vara med.

Kan man beställa 2st hornlaminat färdiga till limning av någon av er :mrgreen:
Dom ser ju otroligt fina ut.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Kviljo »

Du får hive deg med neste gang Griffin!

Skal du ha håndsagde/raspede laminater blir det svindyrt er jeg redd :shock: Det gikk noen timer. Men det har definitivt sin sjarm dette her. Innen et par feilgrep skal vi nok få frem noen skytbare hornbuer. 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av rosa77 »

Stilige bilder. Jeg har selv bestillt noget fra Highlandhorn, og det hadde vært stilig å vært sammen dere, uansett har jeg fått hjelp "på vei" bare ved å se på de korte rapportene deres. Imponert over jobben dere får til. Stiller gjerne opp på nytt kurs, men ønsker tiltak langs E6 :D pga. reisetid.
rosa
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av rosa77 »

Higland har levert :D
Hva er dimensjonen på "stripsene", på bilde tre og fire. Jeg har lest 3-4 mm. Lengde og bredde?
rosa
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

Har også hørt noe med 3- 3,5mm, ja. Men jeg er veldig usikker. Kommer til å gå for noe sånt på trekjernen hvis ikke jeg finner ut noe annet. Leiting på atarn.org kan være nyttig. Heldigvis kan hornet kanskje tas ned noe i etterkant, selv om hornet å kjernen såvidt jeg har skjønt skal være omtrent like tykke. Det er verre å ta ned trekjernen, som havner mellom hornet og senene. :mrgreen: Surt å ende opp med en 250+ bue etter all jobben :shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av nidrinr »

-Må da være tøft å skyte med ei rytterbue på 250#!! (Reint bortsett fra at man må trene ei stund for å kunne bruke den da.. :) )
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Oddbjørn »

Det er gutta sine, tenker jeg. Oddbjørn.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

-Må da være tøft å skyte med ei rytterbue på 250#!! (Reint bortsett fra at man må trene ei stund for å kunne bruke den da.. )
Det var det i parantesen ja.......

rosa77, disse to trådene på atarn har en del nyttig info, om tykkelser på horn i forhold til dravekt bl.a.

Moshcheveya Balka Bow
http://atarn.net/phpBB2/viewtopic.php?t ... ight=balka

Making a Replica Magyar bow and other Questions
http://atarn.net/phpBB2/viewtopic.php?t ... +thickness

Greenman, bør vi vurdere å flytte denne tråden til buemakeren?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av GreenMan »

Lurz skrev: Greenman, bør vi vurdere å flytte denne tråden til buemakeren?
Fiksa
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

Hornbuen min til nå. (har endelig fått mekka til noen bilder)

Før seminaret hadde jeg handla inn sener (hjort) og horn (vannbøffel) fra Highland Horn i Skottland. Kjernen var lagd av bjerk, stående årringer, med eik i ørene. Designen bygger på “Moshcheveya Balka buen” fra Nordkaukasus, ca 700tall, men er noe endra. Mye info om denne buen på ATARN.
http://www.atarn.org/

På orginaen er sannsynligvis kjernen laget i ett stykke, med ørene dampet i fasong, og med laminerte forsterkninger. Jeg har brukt v-spleis i ørene, men fulgt orginalen i å dampe setback i håndtaket og lime en håndtakskloss i ryggen. Siden det er første forsøk har jeg også gjort buen litt «snillere», med slakkere vinkler i ører og setback, ørene er også kortere enn på orginalen. På bildet under kan en se hvordan senene trekker buebeina mer i motbøy.

Bilde

Når jeg lagde kjernen fulgte jeg rådet om å lage den tykkere enn den skal bli til slutt, sånn at den skal være mer stabil under lamineringa. Seminaret gikk stort sett med til å sage og raspe horn (hovrasp anbefales på det sterkeste, samme med en skikkelig baufil), men det viktigste var som Kviljo sa at vi utvekslmasse informasjon og erfaringer.

Fikk et problem med ett av hornene, som viste seg å svinge så mye sideveis at det gikk ut av buebeinet. Bestemte meg for å kutte det på midten, og ta sjansen på at det holder med en butt i butt skjøt, siden det bare er kompresjonskrefter her. :shock: På bildet under syns sprekken mellom hornene. Det skal selvfølglig limes inn en hornbit her. (Tror ikke det hadde funka å dampe hornet sideveis, måtte ev bare kassert det) Og skulle det ikke holde så har jeg ihvertfall fått jobba gjennom prosessen en gang.

Bilde
Sprekka mellom hornplatene på øvre buebein. Håper det beste :? , den kom på dårligst mulig sted. Det skal selfølglig legges inn en hornbit i mellom her.

Bilde
Dette bildet viser en detalj av håndtaket, der hornplatene møtes. Her er det også en glipe, men den er laget med vilje. Det var sånn buene ble bygd.

Bilde
På dette bildet av ryggsiden av buen syns plasseringen av "skjøtene" i hornet

Rakk å lime på hornlaminatene før vi dro hjem. Det ble gjort med hudlim, tau og «apeneve», et redskap som surrer tau dritstramt rundt laminatet, isteden for å bruke tusen tvinger. Ligger noen bilder over. Etter at hornene var limt på, ble kjernen tatt ned til ca 3mm tykkelse med rasp. (Håper det blir omtrent passe. Har ikke mye peiling her. :mrgreen: ) Seinere ble buen forma til, også med rasp. Oppdaga desverre en svakhet i det ene «øret». Ble nødt til å dele det på langs, og laminere inn en ny bit, (pluss noe ekstra forsterkning, tror det skal holde) Eksprimentbue dette!

Så stod senene for tur. La tre lag sener med hudlim, vil anslå laget til å være kanskje litt tynnere enn trekjærna, 2,5mm kanskje. (Et tips med hudlim er å legge det tørre limet til svelling i KALDT vann kvelden før, så er det bare å sette det i vannbad i varmt vann fra springen når det skal brukes, ingen koking nødvendig, lett å røre ut)

Bilde
Bilde
Detaljer av det ene buebeinet med senelag. Hornet skal raspes ned til ca samme tykkelse som den lyse trekjernen.

Bilde
Detalj av øre. Senelaget strekker seg oppover øret. Sideplatene som er limt på ørene og håndtaket er hickory. Gadd ikke spandere bein på denne.

Om det var mye jobb med hornene, så var banking av sener og rive dem opp til tråder mer! Det snart en måned siden jeg la på det siste laget, så nå er det bare to månder til jeg kan prøve å strenge den opp. Det skjer en prosess med poymerisering i sene/lim laget utover det at det tørker, som gjør det sterkere. Det er denne prosessen som tar tid. Og som en sa på atarn-forumet, «Mange tror hornbuer er laget av sener og horn. Det er feil, de er laget av lim»

I løpet av herdetida skal jeg lime inn hornbiten i spalten midt på håndtaket, der hornene møtes, og så den i den skjøten som ikke burde vært der midt på det øvre buebeinet. Etter det skal hornet i buken raspes ned til riktig tykkelse. Satser på omtrent det samme som kjernen.

Etter det er det småting, kanter og ører som skal pusses, og horninnsatser i strengehakkene. Finish og belegg over senelaget får vente til det viser seg om buen holder. Spent på hvor dravekta havner. Og så, oppstrenging........ :shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av bueeirik »

veldig tøft! blir snart inspirert til å lage min egen her nå!

bruker du 50/50 med vann og hudlim?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Kviljo »

Sjef :D

Slipte litt på mine horn også i kveld. Må se om jeg kan få limt den sammen snart.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

bueeirik skrev:bruker du 50/50 med vann og hudlim?
Dekker bare det tørre limet godt og vel med kalt vann og lar det svelle. Etter at det er varmet opp og oppløst tynner jeg det ev litt til hvis det virker for tynt. Tar det til en grei "suppeaktig" konsistens.

Obs at for noe liming kan du begynne med å limdrenke delene med veldig tynt lim som trekker godt inn. Så metter du treet med lag etter lag over flere dager. Mest ekstreme jeg har hørt tror jeg var 10 lag per dag i ei uke = 70lag :shock: Fordelen er at nor du da limer så presser du ikke ut alt limet. Brukte den metoden når jeg limte, litt mer begrensa. 5-6 lag over et par dager kanskje......

Are hadde en oppskrift med konkrete mengder i en tråd på det gamle forumet, men den tror jeg er vekk. Are?
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar