3D regler FITA

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

3D regler FITA

Legg inn av Truls med bogen »

Nå er regelverket for FITA 3D oversatt til norsk...se www.bueskyting.no ...24 sider med mange detaljer...maks 30 meter for barebow, instinkt og langbue..ulldotter er lov...kun trepiler i langbue...skive/langbue/trad er ikke på Fita-tapetet i det hele tatt...svensk norsk fenomen?
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: 3D regler FITA

Legg inn av nidrinr »

max 30 meter på 3D?? Over 20 sider med detaljer som jeg nok desverre ikke orker lese... jaja, glad jeg ikke tar det med FITA så nøye... Ola, dette får du ikke lov til å bry deg om, vi vil ha dyr lenger unna enn det på Vinstra! -Om ikke anna får det ordnes en pinne fita og junior kan skyte fra som er nærme.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: 3D regler FITA

Legg inn av Truls med bogen »

Er ikke 30 meter langt nok?? Også i en ekte jaktsituasjon....historisk og moderne....det er da ikke så morsomt å bruke tiden til å lete etter piler i skogen? Lange skudd får mann jo tilfredstillt i York eller American Round, artellieri eller 100 meter? Hadde jo vært morsomt å sende Norges beste langbue/trepil skytter til et EM eller VM...Ola K eller Harald Ø?...Hvem er best i landet her? Norge er i Europeisk sammenheng stor i ekte jakt...men stiller ikke i 3D bue...som mange i Europa....Norge ..utenomlandet?
Når mange kommer sammen til et udødelig offisiellt internasjonalt VM eller EM må det være ekstem-detaljert regelverk...men for oss vanlig dødelige...ja, jeg har også meget sans for Olas mer "laid back" 3D treff :D
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: 3D regler FITA

Legg inn av nidrinr »

For de som ønsker å sette seg mål som EM og VM er det sikkert greit, men for mange er det "laidback- 3D" som er best. Da blir knotete og detaljerte regelverk bare slitsomt. Jeg for min del, (og jeg veit om fler), syns de målene som står langt unna (gjerne 40, 50 eller enda fler meter) er blant de artigste målene.
Men det er vel mulig som nevnt å sette opp junior- og fitapinner nærmere målet, så er vel problemet løst :)

I en ekte jaktsituasjon vil man nok komme seg nærmere målet, det er tross alt et stykke til Sverige, Danmark eller Finland fra Vinstra :)

-Og et par piler i svinn er lange mål verd. I York og American round får man riktignok skutt på lenger hold, men det er ikke i skog og ikke på 3D-mål.. Det er langt fra like morro å skyte på ei rund skive som på 3D-dyr i skogen :)
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: 3D regler FITA

Legg inn av Truls med bogen »

Vi er nok enige i det meste her, men å skyte 3D bjørn på ukjente avstander over 50 meter i ulendt terreng i skogen vil selv Howard Hill, Saxton Pope og Arthur Young måtte ut å lete etter piler, både titt og ofte. Pope skrev forresten at han, når han lette etter en bortskutt pil, avsatte like mye tid til det som å lage en ny. 30 meter er mer enn langt nok, under alle typer 3D konkurranser er det svært stressende å oppholde alle de andre med ventetid for leting av bortkommende piler. (og ikke minst ødelagte piler) Selv compoundskytterne klarer seg med 45 meter, de som setter de fleste av pilene sine i en 10 cm ring på 90 meters avstand skive. Jeg synes det er fint at NBF oversatte regleverket, det er tross alt i skogen vi historisk/trad bueskyttere hører hjemme....tanken bak er jo å få norsk trad (langbue) på banen ørlite internasjonalt...ikke bare recurve og compound....det må vi da støtte....!!
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: 3D regler FITA

Legg inn av nidrinr »

Joa, vi er nok enige i endel, men jeg syns det er dumt å skulle flytte dyra som er 35-40 meter unna kun fordi det står i et skriv. Jeg er nok ikke så glad i standariserte regler, og merker jeg føler litt fita-motstand vokse når det blir for detaljert og begrensende. Det er ofte terrenget og målets plassering som avgjør om det tar lang tid å finne ei pil som har bomma. Er det et lite mål på kort hold med flatt terreng og masse kvist, løv og busk bak er det mye vanskeligere å finne et bomskudd der enn om man bommer på bjønn som står 50 meter unna med skrått terreng bak.
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Re: 3D regler FITA

Legg inn av hardway »

Synes det oversatte regelverket virket ganske ok jeg. Max avstand 30 er fint (mot dagens 20 i Norge). Og det betyr jo ikke at man behøver å plassere alle målene på lang avstand! Og 30m meter burde være nok, også på Vinstra :wink: For ordens skyld; dette regelverket er kun internasjonale regler som er oversatt til norsk, og er altså ikke noe nytt regelverk som vil bli innført i Norge- med mindre vi selv ønsker det!! Interessant med instictive- og langbuedivisjonene. Har ikke fått tenkt helt nøye gjennom det, og det innebører jo en deling av tradskytterne i forhold til den norske trad-klassen. Men tror det kan være positivt at man f.eks kan skyte langbue/recurve med alu- eller karbonpiler (i instinktiv-klassen). Og det er det nok en del som kan tenke seg. Men etter å ha lest både den engelse og den norske versjonen av regelverket, er det fremdeles en del som er uklart for meg; kan man skyte med en reflex-deflex langbue i langbueklassen? Det står tydelig at ingen form for recurve i buen tillates, så da går jeg ut i fra at klassen er kun rettlemmede buer. Det betyr i så fall at mange av dagens tradskyttere da automatisk ville måtte skyte i instintiv-divisjonen. Og det står fremdeles ingenting om strengedempere, annet enn at limbsavers er tillatt. Men jeg velger å tolke det dithen at også strengedempere da er lov. Apropos dempere; var inne på FITA sin webside og kikket på foto fra world championship i 3D i Ungarn i 08. Der var det mange langbueskyttere som skjøt med dempere! Så stiller meg derfor litt undrende til argumentet om at strengdempere ikke er lov ihht internasjonalt FITAreglement.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: 3D regler FITA

Legg inn av woodstick »

definisjonen av langbue er at strengen ikke skal berøre lemmene, den får gjerne ha reflex/deflex. Skal vi utenlands å konkurere så er vel dette veien å gå. Om man skal splitte opp trad klassen er jeg litt usikker på om tiden er inne for .....er vi mange nok? Mitt forslag er at det innføres f.eks T1 for de som skyter etter langbue reglene og T2 for de som skyter instinkt klassen og alle konkurrer mt hverandre. Jeg ser ikke helt den store forskjellen mellom buetypene. På denne måten kan man rangere de langbue skytterene som ønsker å delta på et VM. Skal de bli rettferdig så må samtlige skyte med tre piler.

Intrerresant det du sier om 08vm, det må vi da kunne bruke som et argument. Det bør kanskje rettes en forespørsel direkte til FITA fra en ledelsen i NBF. Har du en link til den siden hvor strenge dempere synes Hardway?
Svar