Buemakertreff - forespørsel

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Buemakertreff - forespørsel

Legg inn av Stein »

Når høstes egentlig korn nå for tiden?
Ok, så har jeg ikke peiling.

Det eneste jeg vet er at 10 bueskyttere med så mange piler som det er mulig å bære med seg, taper mot en fòrhøster. Uansett. Spesielt hvis bonden sitter inni, og har oppdaget hva som er i ferd med å skje... :)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemakertreff - forespørsel

Legg inn av nidrinr »

Tja.. Jeg ville ikke vært fører av et hvilken som helst landbrukskjøretøy mot 10 bueskyttere som ville sende meg til de evige jaktmarker... Trur de ville klart det ganske glatt. :)

-Men ja, lengdeskyting må vi klare å presse inn. Om det av en eller anna grunn ikke lar seg gjøre med det jordet , finner vi alltids en anna plass. Jorder er det fler av her..
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Buemakertreff - forespørsel

Legg inn av Stein »

Nei, ikke i et hvilket som helst kjøretøy, det er jeg enig i.
Men på Tangen er det vel slike store beist av noen doninger vil jeg tro...:-)

Enig i at lengdeskyting vil høre med på et slikt treff.
Jeg er jo jomfru hva gjelder slike treff, og vil gjerne få med meg alt som er gøy når jeg først drar østover.
Fikk et innblikk ifm seminaret til Ivar, men da hadde jeg ikke tid til å delta noe særlig.

Så blir det noe til høsten, skal jeg over. Kanskje jeg kan klare å plukke med meg litt barlind. Får se. Vet om et sted hvor det vokser to stammer.... Alm kan det kanskje også bli noen kvister av. Men ferske begge deler da.

Hvis alle tar med litt forskjellig, kan det bli et salig byttemarked.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemakertreff - forespørsel

Legg inn av nidrinr »

Barlind er vi ikke bortskjemt med her på indre østland.. Ta gjerne med :) Ellers vokser det meste her. Mulig vi kan presse inn en emnehentetur med båt eller bil i løpet av helga også hvis det er interesse. Kort avstand til gode emner i ask, alm, rogn, einer, lønn, hassel og gullregn. Har god lagringsplass til tørking hvis dette blir et årlig treff.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buemakertreff - forespørsel

Legg inn av Moen »

Det er ikke noe problem med å bruke dette jorde. Bare det er tresket :wink: Og dèt skjer jo som regel i midten av august. Jeg skal i alle fall ned dit i morgen med askemonsteret og dinosaurbuen, og ta en real kvalitetskontroll :D Rart jeg ikke har tenkt på dette jordet før..Men, det er vel gjerne slik at en ikke ser skogen på grunn av trær...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemakertreff - forespørsel

Legg inn av nidrinr »

..Når i mårra skal du ner dit? Om det blir på ettermiddan kan jeg mulig få tid til å slenge meg med en tur for å prøve. Har et par buer som skal få prøvd seg med strikkepinner.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buemakertreff - forespørsel

Legg inn av Moen »

Næææ...jeg har egentlig ikke tenkt noe klokkeslett. Men jeg kan drøye til du har tid. Hogge ved så lenge, jeg... :?
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Buemakertreff - forespørsel

Legg inn av SilentG2 »

Stein skrev:Når høstes egentlig korn nå for tiden?
Ok, så har jeg ikke peiling.

Det eneste jeg vet er at 10 bueskyttere med så mange piler som det er mulig å bære med seg, taper mot en fòrhøster. Uansett. Spesielt hvis bonden sitter inni, og har oppdaget hva som er i ferd med å skje... :)
OK.. jeg er ikke bonde, oppvokst i bærum som jeg er, men kornet høstes når det er modent, og det vil si tørt og gult..

Sist jeg sjekka skjer det utpå høsten, sånn fra skolestart til ca første nattefrost, alt ettersom hvilket kornsort du har
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Buemakertreff - forespørsel

Legg inn av Kviljo »

Dette høres bra ut :D

Jeg tror ikke det blir problemer med tommeltvinning i alle fall. Det er ikke allverden man får gjort iløpet av ei helg. Men er forholdene rette for lengdeskyting er jo det en glimrende idé! Da foreslår jeg at vi prøver oss på broad-head-klassen også, pluss Livery-klassen med Mary Rose-piler.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemakertreff - forespørsel

Legg inn av nidrinr »

broad-head-klassen også, pluss Livery-klassen med Mary Rose-piler.
-Og for oss late som ikke orker å leite fram, er det noe standardiserte regler for slikt..?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buemakertreff - forespørsel

Legg inn av Moen »

Livery-klassen med Mary Rose-piler.
1/2" skaft, 8" fjør og ett gjennomsnittlig hoggjern i front? Hehe.. Hvor langt her de fått en slik spade?
Jeg skjønner jo at det treffet skulle ha blitt holdt over, sikkert 10 dager.. Men når det ligger bare en par "Kviljo-pil-skudd-lengder" fra skolen, hadde det vært moro om vi fikk til noe. Vi har da muligheten, om ikke annet.

MEN...! JEG ETTERLYSER FORSLAG TIL HELG. SLIK JEG HAR FORSTÅTT, ER DET SEPTEMBER SOM ER MEST AKTUELT? DA HAR VI 4-6/9, 11-13/9, 18-20/9, OG 25-27/9 Å VELGE MELLOM... JO FØR JEG KAN GÅ TIL SKOLEN MED DATO, JO BEDRE..
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Buemakertreff - forespørsel

Legg inn av SilentG2 »

Moen skrev: MEN...! JEG ETTERLYSER FORSLAG TIL HELG. SLIK JEG HAR FORSTÅTT, ER DET SEPTEMBER SOM ER MEST AKTUELT? DA HAR VI 4-6/9, 11-13/9, 18-20/9, OG 25-27/9 Å VELGE MELLOM... JO FØR JEG KAN GÅ TIL SKOLEN MED DATO, JO BEDRE..
jeg synes vi kan satse på helgen 11-13 sept, eller 25-27 sept..
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buemakertreff - forespørsel

Legg inn av Moen »

..Har noen meter igjen, ser jeg.. :shock:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Buemakertreff - forespørsel

Legg inn av Kviljo »

En av 90-punderne mine skaut ei 75 gram pil 140 meter for noen dager siden. Jepp, det er litt å gå på. ...og hva med de på et kvart pund /114 gram :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar