Lengdeskyting på Kvennin

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Lengdeskyting på Kvennin

Legg inn av Are »

Dette er en ad-hoc konkurranse, derfor så kort frsit.

Når:
Førstkommende lørdag ca 1600.

Dette foregår i forbindelse med et blakvåpentreff og er noe jeg har fått klemt innimellom på jordet.

Påmelding på stedet, ingen startkontigent. Men det er fint om du sender meg en PM/SMS eller ringer meg hvis du har tenkt å komme. 412 97 948

Kun heder og ære i premie.

Det blir lengdeskyting i henhold til regler for historisk klasse. I tillegg vil det bli lengdeskyting med krigspiler. Jeg har seks like laget for å tilfredsstille JH-kravene i England. Vi ser hvem som kommer lengst med hver sin pil. Disse pilene er tunge og store.

Velkommen til en uhøytidlig konkurranse. Jordet er litt kupert og pløyd. Ta med godt fottøy og varmt tøy. Dette blir bare en liten del av et større arrangement, så det kommer ikke til å bli langvarig.

Hvor:
På jordet utenfor Kværner gård (Kvennin). Se kart http://www.gulesider.no/kart/?marklon=1 ... =undefined

Kollektivtransport:
http://forum.blankvaapen.org/showthread ... 505&page=2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Da var det overstått.

Det var få deltakere på denne uhøytidelige affæren, og en av dem ville ikke ha målt distansen.

Resultatene er:
Ukjent navn 43m
Anders Næss 97m
Kay Svendsen 118m
Per Onsrud 221m
Are Onstad 250m

Etter lengdeskytingen prøvde vi stridspilene. Resultatene gikk drastisk ned med dem :lol:
Det lengste skuddet ble skutt med bue på 36 kg (80#@32") og det endte på ca 130 meter. Folk syns det var moro å prøve den typern piler, men konkulsjonen er at det må kraftigere buer til for å kaste stridspiler langt.

Håper det kan blir noen lange skudd til kommende helg på Levanger.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Det skal iallfall ikke stå på oss! Bare gi oss godt lengdevær!

Prøvde forresten noen skudd med helt ny lengdebue og nye piler sist lørdag, med rimelig bra resultat, men ikke oppsiktsvekkende. Men fant iallfall ut at gamlebuen nok har gjort sitt i lengdesammenheng, til tross for at jeg satte ny uoffisiell pers med den i vår, og til tross for ny linstreng! Heretter blir den veggpryd (tror jeg)!

Nybuen ble prøvd med både lin- og dacronstreng, og med sistnevnte gikk pilene noen meter lenger. Men det kan vel ha å gjøre med at linstrengen er to gram tyngre ...?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar