Buemakerseminaret i framtida

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Buemakerseminaret i framtida

Legg inn av Allan »

Buemakerseminaret i framtida:

I løpet av den siste tida har det kommet opp en idé om å dreie innretningen på buemakerseminaret vårt litt. Bjørnars uttrykk var å gjøre det til et slags handverksseminar som kan favne større bredde og slik treffe flere av våre medlemmer.
Før vi ruller i gang diskusjonen om dette vil jeg sammenfatte grunnene til at temaet kommer opp.

1) Det er begrensa hvor mange tema det er mulig å foredra om innenfor pil og bue. Vi står foran den utfordringen at vi straks må begynne å resirkulere tema som har vært oppe før. Det trenger ikke å være så dumt, for det kommer stadig nye deltakere, men det er grenser for hvor bra det er med mye reprise.

2) Buemakeriet er sentralt for NL, men ikke for alle medlemmene. Vi arrangerer hvert år et seminar som vi nå veit bare vil appellere til en begrensa andel av medlemmene. Vi har óg stort sett alltid bare mannlige deltakere. Det virker ikke som bue- og pilmakeri engasjerer våre kvinnelige medlemmer nevneverdig/ nok til å ville dra på seminar.

3) Svært mange av våre medlemmer bedriver noen form for handverk. Tre, men også bein og horn, skinn og lær, ulike tekstile teknikker osv. Det er ikke usannsynlig at et seminar som også har en plass for noe av dette kan glede medlemmene våre.

4) Vi har krav til drakt og utstyr utover bue og pil til bruk på NM. Derfor lager mange sitt eget, eller de sitter med ønske om å kunne det hvis de fikk litt påfyll og inspirasjon.

Jeg meiner derfor at vi kan øke bredden og la ett av temaene på seminaret dreie seg om annet handverk enn bue og piler, forutsatt at det har en rimelig relevans for bueskyting og miljøet vårt forøvrig.

Vi fikk en liten forsmak på hva dette kan være gjennom Dags eminente foredrag om brennesle som materiale til buestreng nå i helga. Slik jeg oppfatta det var det ingen som opplevde at det ikke passet inn i seminarkonteksten vår.

Litt oppklarende: jeg personlig er av den oppfatning at bue fortsatt skal stå i fokus. Det skal være den samme praksis med at folk jobber med egne prosjekter, og de som liker timene på sløyden best, skal oppleve at det er det samme som i dag.

Kjør debatt!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Sist redigert av Allan den 30 okt 2017, 12:28, redigert 1 gang totalt.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Buemakerseminaret i framtida

Legg inn av HEO »

Tillater meg bare å hive inn noe, siden jeg kom på det nå: Hva med å holde en liten utstilling av et par ting(buer, piler, bueutstyr, lærarbeid, tekstilarbeid, smiarbeid, flintknapping, historiske replikaer av hva-det-måtte-være, bilder, annet håndarbeid, verktøy vi har skaffet oss eller laget, ) av det vi har jobbet med i løpet av året, eller før, som kan være til inspirasjon. Dersom det står navn ved tingene, er det bare å snakke med vedkommende som har laget det, over høvelbenken.
"For veik, for veik er kongens bue."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemakerseminaret i framtida

Legg inn av nidrinr »

Ikke dumt. Utstilling er en bra plan.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buemakerseminaret i framtida

Legg inn av Bowman »

HEO skrev: 30 okt 2017, 21:30 Tillater meg bare å hive inn noe, siden jeg kom på det nå: Hva med å holde en liten utstilling av et par ting(buer, piler, bueutstyr, lærarbeid, tekstilarbeid, smiarbeid, flintknapping, historiske replikaer av hva-det-måtte-være, bilder, annet håndarbeid, verktøy vi har skaffet oss eller laget, ) av det vi har jobbet med i løpet av året, eller før, som kan være til inspirasjon. Dersom det står navn ved tingene, er det bare å snakke med vedkommende som har laget det, over høvelbenken.
Meget bra forslag. Rommet ved siden av malersalen kan benyttes. Dette bare gjør vi. Jeg legger det inn i neste års planlegging.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Buemakerseminaret i framtida

Legg inn av Lurz »

Enig i alt over, tror jeg :) Bare to ting.
Det bør alltid være noe buemakerrelatert i foredragene.
Og ikke legg to foredrag samtidig, det kan være noen som er interessert i begge emnene.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buemakerseminaret i framtida

Legg inn av Allan »

Lurz skrev:Enig i alt over, tror jeg :) Bare to ting.
Det bør alltid være noe buemakerrelatert i foredragene.
Og ikke legg to foredrag samtidig, det kan være noen som er interessert i begge emnene.
Det er oppfattet. I innlegget mitt prøvde jeg å være klar på at bue og pil skal være med og ha en sentral plass.

Bare for oppklaring: Forstår jeg deg rett at du meiner at ALLE tema skal ha buerelevans? (Jeg tar ikke stilling til det, jeg bare lurer på om det er det du meiner).

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Buemakerseminaret i framtida

Legg inn av Lurz »

Bare for oppklaring: Forstår jeg deg rett at du meiner at ALLE tema skal ha buerelevans?
Nei :) Vil bare si at jeg syns at et av temaene hver gang bør ha buerelevans.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Buemakerseminaret i framtida

Legg inn av HEO »

Jeg tenkte en separat utstilling, som ikke nødvendigvis skulle ha noe med foredragene å gjøre, mest for å vise bredden i det vi driver med, for å ha flere temaer å snakke om når vi jobber med egne prosjekter. F.eks. dersom noen har smidd noen pilspisser, hadde det vært litt artig og hørt om prosessen, uten at det måtte bli felles foredrag om det.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buemakerseminaret i framtida

Legg inn av Allan »

Lurz skrev:
Bare for oppklaring: Forstår jeg deg rett at du meiner at ALLE tema skal ha buerelevans?
Nei :) Vil bare si at jeg syns at et av temaene hver gang bør ha buerelevans.
Da er vi enige (om både forståelse og innhold!)Bilde

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buemakerseminaret i framtida

Legg inn av Bowman »

Temaene vil være lette å knytte til pil og bue. Et skokurs er innafor. En bueskytter trenger sko. Men sying av råseil til et vikingskip blir litt på siden.
Hvis håndverkseminaret vokser seg ganske stort, så vil det vel være greit at man må må gjøre noen valg mht. hva ma ønske å delta på.

Jeg ser jo helt klart at det mest idelle hadde vært å sørge for at ingen kurs går samtidig, men det kan være at det legger noen begrensninger på opplegget.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Buemakerseminaret i framtida

Legg inn av Lars Jensen »

Jeg kunne godt ha tenkt meg å starte kurset kl 9, begge dager. For min del kan vi også holde på til 19 på lørdag. Dette særlig med tanke på hvis det skulle gå flere valgbare kurs på dagene. En utpekt kaffekokeansvarlig er også en god tanke... :D
Utstilling av arbeider i organisert, separat rom er jeg for, da slipper man å leite tilfeldig på benkene i sløydrommet.
Jeg like pizza&øl-komboen på Drengestua, men den trenger kanskje ikke vare så lenge?
Hadde vært stas om en form for fellesbilde ble tatt av alle deltakerne slik at Lars1 har noe til Toxofil. Vi gjorde dette for et par år siden. Kult, synes jeg.
Eller var årets kurs det mest lærerike for min del, mange gode tips fra de av dere som virkelig kan dette. Jeg masa mye på Oddbjørn i fjor og det samme i år. Fint med slike ressurspersoner! Særlig for tullebukker som meg.
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Buemakerseminaret i framtida

Legg inn av Are »

Lars Jensen skrev:...Jeg like pizza&øl-komboen på Drengestua, men den trenger kanskje ikke vare så lenge?...
Med tanke på aftenen i Drengestua er det også viktig at deltakerne rydder før de forlater den om kvelden. Den blir ofte brukt neste morgen av andre. Det er ikke stas at noen få rydder opp etter festen til alle deltakerne.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buemakerseminaret i framtida

Legg inn av Bowman »

Are skrev: 02 nov 2017, 19:28
Lars Jensen skrev:...Jeg like pizza&øl-komboen på Drengestua, men den trenger kanskje ikke vare så lenge?...
Med tanke på aftenen i Drengestua er det også viktig at deltakerne rydder før de forlater den om kvelden. Den blir ofte brukt neste morgen av andre. Det er ikke stas at noen få rydder opp etter festen til alle deltakerne.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Vi har da pleid å rydde etter oss? :shock: Det er to år siden du sist var med Are. Vi ryddet både ifjor og i år.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buemakerseminaret i framtida

Legg inn av Bowman »

Lars Jensen skrev: 02 nov 2017, 14:15 Jeg kunne godt ha tenkt meg å starte kurset kl 9, begge dager. For min del kan vi også holde på til 19 på lørdag. Dette særlig med tanke på hvis det skulle gå flere valgbare kurs på dagene. En utpekt kaffekokeansvarlig er også en god tanke... :D
Utstilling av arbeider i organisert, separat rom er jeg for, da slipper man å leite tilfeldig på benkene i sløydrommet.
Jeg like pizza&øl-komboen på Drengestua, men den trenger kanskje ikke vare så lenge?
Hadde vært stas om en form for fellesbilde ble tatt av alle deltakerne slik at Lars1 har noe til Toxofil. Vi gjorde dette for et par år siden. Kult, synes jeg.
Eller var årets kurs det mest lærerike for min del, mange gode tips fra de av dere som virkelig kan dette. Jeg masa mye på Oddbjørn i fjor og det samme i år. Fint med slike ressurspersoner! Særlig for tullebukker som meg.
Fine forslag Lars. Det går fin an å holde på til ihverfall halv sju. Det gjorde jeg i år. Jeg fikk rikelig med tid til å stikke nedom vandrerhjemmet før moroa i Drengestua begynte.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemakerseminaret i framtida

Legg inn av nidrinr »

Klokka 9er bra. Står uansett uttafor å venter om mårran.
Svar