UteNM 2017

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

UteNM 2017

Legg inn av Bowman »

Veien kulturminnepark på Ringerike (5 min. fra Hønefoss sentrum) er vertskap for NM ute 19.-20. august 2017. Vi kommer tilbake med detaljene knyttet til arrangementet litt senere på våren. Hold av helgen.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: UteNM 2017

Legg inn av Are »

Æ glær mæ. Flott plass.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: UteNM 2017

Legg inn av Kviljo »

Yey! Dette var gledelig :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: UteNM 2017

Legg inn av Are »

Og for de som har lyst til å kle seg tidsriktig er langhuset der en rekonstruksjon av et langhus fra 100-tallet. Mao lenge før vikingtid. Her snakker vi eldre jernalder :-)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: UteNM 2017

Legg inn av Sturlabuer »

Dette ser vi frem til :D

@Are: Har du noen bilder?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: UteNM 2017

Legg inn av Are »

Av hva?
Langhuset eller drakt? Eller noe annet?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: UteNM 2017

Legg inn av Sturlabuer »

Are, av drakter. Det var mest ment som en spøk. Det kom ikke tydelig frem :oops:
Jeg er klar over at det var veldig langt mellom fotografene i eldre jernalder og det er vel ikke så mye
materiale som er funnet fra den tida her i Norge?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: UteNM 2017

Legg inn av Are »

Ja det er dårlig med samtidige foto fra den tida :-) Noen funn fra eldre jernalder har vi i Norge. Svært lite fra akkurat 100-tallet.
Så man må nok kikke på funn , avbildninger og samtidige beskrivelser i utlandet. Det er mange funn fra den tida grunnet skikken med å stappe folk i myrer. Noen av disse likene er svært godt bevart, med hud, hår og tekstiler.
Som eksempel kan jeg nevne at leggsurringene jeg har laget er en etterlikning etter originale leggsurringer som sitter på to bein (legg og fot).


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: UteNM 2017

Legg inn av MalaWolf »

Det er vel flere bedre funn av drakter fra eldre jernalder enn fra yngre. Massevis av gullgubber med avbildninger av drakter, fonnfunn osv. E. Kutchera har laget en særdeles flott rekonstruksjon av ei slik drakt.
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: UteNM 2017

Legg inn av SilentG2 »

påmeldingsfrist?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: UteNM 2017

Legg inn av Jæger »

Takk for ei sabla trivelig helg på Veien! Honnør til alle som har lagt krefter og tid i dette, stor stas for alle vil jeg påstå.
Har klabba sammen noen mobilbilder i et offentlig fb-album. Fungerer denne lenken?
Skulle gjerne tatt mange flere bilder men måtte skyte, kjase og kose meg også ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: UteNM 2017

Legg inn av Lurz »

Takk for flott helg allesammen! Spesialtakk til arrangører og vertskap! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: UteNM 2017

Legg inn av Jæger »

Går det an å foreslå en liten forbedring til neste NM?
Jeg er jo fersk i faget men har deltatt i opptelling av stemmer på buer og piler i begge mine to ute-NM. Det blir ofte litt rot med deltakernummer, 16 blir 61 etc. Hadde det vært noe å begynt med en bokstav som angir klasse eventuelt et kjennbart tall? M/J/D/H16 eller 216, for eksempel. Videre at det lages to typer stemmesedler, en for deltakende i konkurransen med rangering ett til tre poeng og en for andre stemmegivere med bare en rubrikk?
Litt mer knot i forkant men enklere for tellekorpset.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: UteNM 2017

Legg inn av Jæger »

En annen og veldig viktig detalj: Mange av oss opplever å være helt på(eller kanskje til og med over) grensa når buer til lengdeskyting veies. Jeg har veid opp nøyaktig vekt (30 pund) som henges i strengen så jeg er bombesikker på at jeg er for 5 pund under kravet. Likevel var jeg helt på grensa under årets NM. Jeg mener den eneste rette måten å veie på er å henge vekta på strengen. Nå drar vi i vekta etter den har vært gjennom trinsa. Litt testing i heimen viser at det tilfører rundt 3 pund dravekt og det kan bety mye. På tyngre buer vil jeg tro at friksjonen i trinsa gir større utslag men her har jeg ikke praktiske eksempler å komme med da alle mine buer ligger under 40#@28''. Vil tro at både eventuell smøring/lager samt diameter på aksling og hjul vil spille inn på restultatet. Jeg dro nærmest rett ut, altså omtrent som vi gjør på NM. Jeg ønsker at vekta henges mellom streng og trinse eller at man i det minste finner ut feilmarginen og trekker fra x anall pund + margin i forhold til vektklassene.
Ikke meninga å surmule eller lage baluba men jeg synes det er kjekt å ha orden i sånne ting :-)

Edit: Skrivefeil samt at dette kanskje burde vært en egen tråd under lengdeskyting. Flytt innlegg om ønskelig men kjør for all del debatt ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: UteNM 2017

Legg inn av olethearcher »

Så er det vel også viktig at man måler dralengde fra buens rygg? Eller har et standard mål på det, f.eks. fra buken +x antall cm.
Svar