UteNM 2017

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: UteNM 2017

Legg inn av Jæger »

Det er en anordning som legges oppå grepet/buken og skala nedover så trekklengden blir riktig. Tenkte det kunne være lurt å sjekke riggen som brukes, trinsa skal visst være skikkelig kvalitet men jeg vil gjerne ha bekreftet om den stjeler pund før en eventuelt fortsetter å måle etter tauet har vært gjennom trinsa. Merk at mine målinger er utført på min rigg. God trinse men kanskje ikke overførbart. Jeg tenker bare at så lenge man endrer retning på trekket så skjer det noe. Men jeg er snekker, ikke fysiker :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: UteNM 2017

Legg inn av Kviljo »

Jeg tror det er lurt at vi perfeksjonerer målejiggen ordentlig, så man kan være mer sikker på at egne målinger stemmer overens med den NL-målingene. Trasig å måtte nød-kappe piler for å komme innunder en av klassene... :)

Jeg testet nettopp min egen tillervegg. Jeg har buen hengende i vekta, og nullstiller vekta for hver bue jeg måler. Fordelen med det er at vekta står stille, så den er enkel å lese av, og skulle buen knekke vil ikke vekta bil slengt overalt. Jeg målte en 35-punds langbue: den var 24 pund ved 20 tommer trekk. Når jeg holdt vekta i hendene kunne jeg måle alt fra 24 til 30,5 pund ved samme trekklengden på 20 tommer. Blokka i min tillervegg er ment for enten 800 eller 1200 pund, og er også av rimelig god kvalitet, men selv på en såpass lett bue utgjør altså friksjonen i blokka så mye som 5,5 pund... :shock:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: UteNM 2017

Legg inn av Lurz »

Ee vel ikke noe problem å henge vekta i stenga, tauet i undekant av vekta, og så trekke i tauet. Bortsett fra at da må det være plass til vekta før trinsa, usikker på hvordan det blir med 32" trekk. :( Skal vi henge buen i vekta er jeg redd vi må lage helt ny rigg....)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: UteNM 2017

Legg inn av Are »

Fint at dette blir et tema. Den som har målejiggen kan jo teste forskjellen via trinsen/blokken. Som gammel seiler vil jeg nevne at det er stor forskjell på hvor mye friksjon det er på blokkene. Anbefaler merket Harken, siden de blokkene har de råeste lagerne og ruller med lavest friksjon. Men selv gode blokker har friksjon. Jeg mistenker at vi bør bygge en ny jigg.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: UteNM 2017

Legg inn av GreenMan »

Are skrev: 26 aug 2017, 08:40 Fint at dette blir et tema. Den som har målejiggen kan jo teste forskjellen via trinsen/blokken. Som gammel seiler vil jeg nevne at det er stor forskjell på hvor mye friksjon det er på blokkene. Anbefaler merket Harken, siden de blokkene har de råeste lagerne og ruller med lavest friksjon. Men selv gode blokker har friksjon. Jeg mistenker at vi bør bygge en ny jigg.
Bør bygges en ny jigg ja. Da jeg dro buen som Katinka og Maia skøyt med til munnviken målte den 28/29. På trinsen ved 26" lå den på 35/36
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: UteNM 2017

Legg inn av Jæger »

Ivar og jeg har snakket litt og kan gjerne se på saken sammen. Bakdelen med en kompakt sak er kanskje at man må inngå kompromisser. Kontrapsjonen bør være solid, måle riktig og være enkel å bruke som et ungangspunkt. Om det tar litt mer plass eller blir tyngre får så være, mener jeg.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: UteNM 2017

Legg inn av Lurz »

Mulig at vi kan forlenge / lage en lenger, loddrett stang? Sånn at det blir plass til vekta før trinsa på, la oss si 34 tommer?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: UteNM 2017

Legg inn av Jæger »

Det kan godt være at det fungerer fint, Lurz :-)
Så bør vekta og riggen tåle 110# og litt til - alternativt ser jeg for meg at vinnerbuen i Walisisk sjekkes ved å henge på en vekt på 110 pund, bua løftes opp og man måler trekklengde og da må ikke vekta løftes fra bakken før trekklengden er oppnådd. Ei plate med lodd, for eksempel. Men tungt å drasse på og lagre selv om man kan dele vekta opp.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: UteNM 2017

Legg inn av Are »

Det var et spennende alternativ. Men 50kg er mye å drasse på.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: UteNM 2017

Legg inn av Jæger »

Jepp, Ivar hadde forøvrig et meget godt poeng: I teorien er det et brukbart alternativ men det er ikke noe greit å stå med bua i nevne om den skulle finne det for godt å takke for seg med et brak akkurat under veiinga. Så solid vekt og stødig stativ som tåler bøse buer er nok løsningen.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: UteNM 2017

Legg inn av Ingis »

Er det bare meg som ikke får opp resultatene fra NM på NL hjemmeside? :?:
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: UteNM 2017

Legg inn av Jæger »

Det funker greit på mobil og EDB-maskinen her. Jeg vet ikke om du må friske opp (F5-knappen) eller om det er noe annet rusk i systemet?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: UteNM 2017

Legg inn av GreenMan »

Refresh på siden bør funke - gamle siden ligger nok i cahcen (minnet) på nettleseren din.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar