Bevegelige mål i NM?

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lasse
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 03 sep 2015, 09:57
Bosted: Rennesoy

Bevegelige mål i NM?

Legg inn av Lasse »

Ser på FB noe som likner mistenkelig mye på en bevegelig blink - jeg gjetter jaktløype... Stemmer dette, og er det i såfall innenfor mesterskapsstandarden til NL?

Bevegelige mål er sikkert rasende festlig, men det begynner å bli litt vel mye sirkus etter min smak. Noen av oss tar presisjonsskyting litt halvseriøst og trener litt til de forskjellige faste grenene NM består av. Begynner formatet å utvannes ender vi opp med noe som er mindre og mindre sammenlignbart fra år til år og. Ikke særlig fan...

Jippi til kos og ablegøyer for publikum og utenom konkurranse, men ikke under konkurransen mener i alle fall jeg.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bevegelige mål i NM?

Legg inn av Kviljo »

Såvidt jeg kan se står det ikke spesifisert i reglene hva jaktløype skal bestå av. - kun at det skal være konkurranseform på Ute-NM. Det vil nok si at det er opp til arrangøren.

Nå skal ikke jeg skyte på lørdagen, men jeg ville vel kanskje tenkt at bevegelig blink er et godt tiltak? - så sant det er satt opp slik at det blir likt for alle. Konkurransene til NL er vel gjerne lagt opp slik at de i motsetning til NBF-skyting skal gi varierte utfordringer. Blant annet mener jeg det er bestemt at langholdskytinga ikke skal stå på en viss avstand, men være omtrent 50 meter - slik at man må beregne avstanden der og da. Det er jo noe historiske og forhistoriske skyttere må ha kunnet? :)

Jeg mener forresten det har blitt lagt merke til tidligere at jaktløype-resultatene ikke har vært spesielt sammenlignbare fra år til år. Enkelte år har blinkene vært plassert ganske fælt, mens det har vært enklere andre år. Kanskje finnes det standarder for jaktløype-oppsett som brukes av andre skytterorganisasjoner? I så fall tenker jeg det er et potensielt godt forslag for årsmøtet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lasse
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 03 sep 2015, 09:57
Bosted: Rennesoy

Re: Bevegelige mål i NM?

Legg inn av Lasse »

Da foreslår jeg følgende standard til jaktløypa:

Kun 3D dyr skal brukes.

Hjerte/lunge skal være korrekt plassert på dyret, alternativt må skytterene få komme frem og se treffsonene (enkelte dyrefigurer har treffsoner som er anatomisk feil - liten vits å sikte på hjertet hvis det gir 1 eller 2 poeng)

Fast antall dyr - gjerne fast arts/størrelsesprogram

Avstand er fritt opp til arrangør

Terreng er fritt opp til arrangør

Bevegelige mål må vedtas som fast innslag - eller ekskluderes. Dette fordi det innebærer en helt annen sikteteknikk enn faste mål (eks skyting med rifle kontra hagle)

Jeg syns det virker kjempegøy å skyte på bevegelige mål, men ikke når det lanseres 2 dager før en konkurranse man har forventet og forberedt seg på at har faste mål.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bevegelige mål i NM?

Legg inn av GreenMan »

Synes jeg personlig er en dårlig idé. Nettopp det at ting er uforutsigbart og annerledes fra år til år er det som gjør NM såpass spennende. Det å kunne telle skritt/avstand og se treffsonene på dyra har ingenting med jakt å gjøre.

Bevegelig mål er bare kult (dyr står jo som regel ikke stille)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lasse
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 03 sep 2015, 09:57
Bosted: Rennesoy

Re: Bevegelige mål i NM?

Legg inn av Lasse »

GreenMan skrev:Synes jeg personlig er en dårlig idé. Nettopp det at ting er uforutsigbart og annerledes fra år til år er det som gjør NM såpass spennende. Det å kunne telle skritt/avstand og se treffsonene på dyra har ingenting med jakt å gjøre.

Bevegelig mål er bare kult (dyr står jo som regel ikke stille)
Jeg er heller ikke tilhenger av å telle skritt/avstand til dyrene, men skal vi slippe det OG bruke treffsoner forutsetter det at disse sonene er anatomisk korrekte. Det er det ikke alle 3Dprodusentene som bryr seg om. En jeger vet hvor på dyret han skal skyte.

Går man på jakt etter større dyr enn fugl/hare er det heller ikke lov etter viltloven, såvidt jeg vet, å skyte på dyr i flukt/bevegelse i Norge pga økt fare for skadeskyting.

Når det er sagt så sier jeg igjen at jeg syns bevegelige mål som simulerer fugl/hare er en spennende tanke, men at det ikke kan innføres som en uanmeldt overraskelse i et norgesmesterskap hvor noen av deltakerene deltar med litt mer seriøse hensikter enn at det er gøy og spennende ;)

Hva blir isåfall de neste NM-variasjonene? Running arrow og sånn publikumsvennlig sirkusbaluba vi holder på med på markedene? Det blir jo umulig å drive med historisk bueskyting som en seriøs idrett hvis reglene er elastiske og konkurranseformene i norgesmesterskapet er variable?
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bevegelige mål i NM?

Legg inn av dagsunde »

Jeg detter litt av her...
For meg er NL konkurransene's poeng og fremelske allsidighet og dyktighet som skytter.
Presisjonskonkuransen er fast og låst, de to andre er for allsidigheten.

Jeg mener helt oppriktig at uforutsigbarheten er det som gjør uteNM bra, og plukker ut de virkelig gode skytterene.
Er man seriøs, og vil satse på idrettsaspekter, har man alltids Trad.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Sist redigert av dagsunde den 18 aug 2016, 21:55, redigert 1 gang totalt.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bevegelige mål i NM?

Legg inn av GreenMan »

Veltalt Dag. (Les er enig 110% med deg)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lasse
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 03 sep 2015, 09:57
Bosted: Rennesoy

Re: Bevegelige mål i NM?

Legg inn av Lasse »

Jeg er forsåvidt også enig med Dag. Det jeg ikke er enig i er måten det blir introdusert på når det er en obligatorisk del av konkurransen. Hadde det vært en egen konkurranse , som distansekonken, hadde det vært helt ok. Problemet er at nå introduseres det helt uten forvarsel en helt annen type mål i en tidligere faste mål only/presisjonsdrevet konkurranse. Dette gjør at de som fokuserer på presisjon og har dette som hovedinteresse mister muligheten til å rendyrke dette på samme måte som distanseskytterene.

Allsidighet med buen er et klart mål for mange vil jeg tro, men det er muligens litt unødvendig å distansere seg fra dem som satser på en av disiplinene? Skyting på bevegelige mål virker kjempekult og de som har skutt en del med hagle og er vant med bevegelig gap tar dette fort, men det har fint lite i en presisjonskonkurranse å gjøre.

Jeg skulle gjerne konkurrert i en egen bevegelig-konk på samme måte som jeg stiller for gøy/tøys på søndagens distanseskyting, men syns det er synd at det må tvinges inn i og vanne ut presisjonsdelen. Da mister vi litt av det seriøse (gjerne litt enspora) idrettsaspektet NL har tilbudt medlemmer som også liker slikt. Målet må vel være å få i pose og sekk der vi kan? Gi medlemmene muligheten til å drive med de delene av historisk som tiltaler dem mest? Vi gjør det jo allerede med distanseskytinga...
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Bevegelige mål i NM?

Legg inn av Jæger »

Jeg gleder meg stort til mitt første NM og tenker at konkurransen på lørdag er å sammenlikne med feltskyting i andre skytegrener. Variable avstander, mål og vanskelighetsgrad. Gjerne med bevegelig mål hvor jeg pleier å bomme. So what? Det er jo moro om man slumper til med et treff og ellers er det den sosiale biten som er viktigst.
Jeg kan være mer fornøyd med 50 poeng av 100 enn 70 av 100 i ei feltløype med pistol hvis den første er vrien. To "like" konkurranser av sånn karakter kan ikke sammenliknes da terreng og målgrupper varierer, omtrent som ute-NM vil jeg tro?
Ellers er det greit med en diskusjon om regler og retningslinjer men jeg mener at et sånt arrangement som til helga er tjent med å stå litt fritt på jaktstien. Angående treffsoner så har man kanskje anledning til å gå bort og se hvor de er før man skyter? Så er det jo bare å sikte midt i innersona og håpe på å treffe dyret :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bevegelige mål i NM?

Legg inn av Bowman »

Det er bra med litt variasjon fra år til år. Se på det som en utfordring Lasse. Alle de jaktløypene jeg har gått de siste 5 år har vært varierte i vanskelighetsgrad. Slik blir det når det er forskjellige arrangører hvert år. Jeg mener det er positivt.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar