Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

Legg inn av Are »

Må så definitivt prøve å komme.
Noen sørfra (sør for Kragerø) jeg kan haike med?


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

Legg inn av Allan »

Hvilket klokkeslett ser dere for dere å starte på? At det et et dagsarrangement bedrer jo muligheten for deltakelse betraktelig, kanskje jeg får lurt/manipulert med meg flere Hadelendinger denne gangen også.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

Legg inn av Jæger »

En er jo litt (vel...mye!) gira etter ilddåpen på ute-NM, vurderer å ta turen om helsa holder.
Skal i så fall få spikket noen standardpiler som er lettere enn de jeg brukte i helga. Det nevnes en eventuell York round, etter hva google sier så er det drøye hold men mange piler og mulighet for å slumpe inn et treff. Skytes den i så fall med vanlige blinkpiler?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

Legg inn av Are »

Jeg er ikke klar for en york-runde i år. Få brukbare piler og svært lite trening.
Når det gjelder piler til york-runde skal det skytes noen dusin piler på de forskjellige holdene. Jeg er ikke sikker på om det faktisk skytes et dusin om gangen, eller et halvt dusin. Jeg tolker det dithen at det skytes 12 piler om gangen. Mao trenger man mange like piler. Jeg ville laget 24 piler for sikkerhets skyld. Skal man treffe blink på langt hold er det viktig med like og lette piler med lite luftmotstand. Rett stivhet er naturligvis en forutsetning. På langt hold får pilene en klar kurvet bane. Forskjellig vekt og luftmotstand vil skape forskjellig kurvebane og derme lett å skyte for kort/langt selv on skytteren er konsistent.
Lette piler og lav luftmotstan gjør at pilene får flatestbmulig kurvebane. Dette får du enklest ved å velge lette tresorter i skaftene og lette spisser. I tillegg velger du små, lave fjær. Gjerne parabol eller bananklipp. 3" er en fin lengde. Gran er fine skaft. Skaff deg gjerne noen hule messingspisser, som kun er en tom hylse. Feltspisser har mye ekstra vekt. Unngå surringer på fjærene, det bremser.

Tenk deg at du skal lage blinkpuler som du kan skyte langt med. Når du har laget pilene, nummerer du dem. Så skyter du flere ganger på langt hold, of sorterer bort pilene som skiller seg mest bort fra de andre.

Når du har gjort det, er pilene dine klare til york-runde. Da gjenstår bare skytteren


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

Legg inn av Bowman »

Ser for meg at kl 12 er et godt utgangspunkt. Jeg tenker at dette er et dagsarr. York round tror jeg ikke vi får til som full konkurranse. Jeg tenker at vi kan eksperimentere på avstandene og se om vi treffer. Tar med en 120 stråmatte.


:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

Legg inn av Lurz »

Jeg er heller ikke sikker på hvor mange piler det skytes om gangen i York Round. Men jeg mener å ha sett noe sted at det er seks som i American round. Skal prøve å leite litt.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

Legg inn av Are »

Fordelen med å skyte et dusin om gangen er at det er halvparten så mange runder med poengtelling, og vandring til blinkene. Med holdet det er snakk om er det 1896m fram og tilbake til blinkene hvis man skyter et dusin om gangen, og dobbelt så langt hvis man skyter seks piler om gangen.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

Legg inn av Oddbjørn »

Are, hvor langt skyter en blinkpuler? :lol:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

Legg inn av Are »

@Oddbjørn: omtrent like langt som jeg klarer å kaste tastaturet på en smarttelefon :-)


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

Legg inn av Bowman »

Er det blinkpulere på forumet? :shock:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

Legg inn av Bowman »

Are skrev:Må så definitivt prøve å komme.
Noen sørfra (sør for Kragerø) jeg kan haike med?


Sent from my iPad using Tapatalk
Du kan sikkert haike med Jæger, eller Dag. Vi skal nok få lurt Dag.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

Legg inn av Are »

Når det gjelder york runden fant jeg
A York round consists of 12 ends of 6 flights shot from 100 yards, 8 ends of 6 flights shot at 80 yards, and 4 ends of 6 flights shot at 60 yards.

Så da blir det mye gåing.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

Legg inn av Jæger »

Hvis jeg drar så er det plass, Are!
Tror æ...ref. nå i helga... :shock:
Bilde

Får sjekke ut om det er anledning til å pelle seg av gårde, planlegger uansett å få laget passelige blinkp*ler og nye standardpiler som ikke er 16-17 gram over grensa. Og pusser spaserskoene i alle tilfeller ;-)
Blinkpilene kan jo uansett brukes til -eeeh - blinkskyting? Kanskje brukanes til langhold på NM, eventuelt American round?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

Legg inn av Are »

Det hadde vært topp med haik. Akkurat passe full bil. Heldigvis trenger du litt mindre utstyr til et dagsstevne :-)


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskytingsstevne i Vestfold.

Legg inn av Bowman »

Are skrev:Jeg er ikke klar for en york-runde i år. Få brukbare piler og svært lite trening.
Når det gjelder piler til york-runde skal det skytes noen dusin piler på de forskjellige holdene. Jeg er ikke sikker på om det faktisk skytes et dusin om gangen, eller et halvt dusin. Jeg tolker det dithen at det skytes 12 piler om gangen. Mao trenger man mange like piler. Jeg ville laget 24 piler for sikkerhets skyld. Skal man treffe blink på langt hold er det viktig med like og lette piler med lite luftmotstand. Rett stivhet er naturligvis en forutsetning. På langt hold får pilene en klar kurvet bane. Forskjellig vekt og luftmotstand vil skape forskjellig kurvebane og derme lett å skyte for kort/langt selv on skytteren er konsistent.
Lette piler og lav luftmotstan gjør at pilene får flatestbmulig kurvebane. Dette får du enklest ved å velge lette tresorter i skaftene og lette spisser. I tillegg velger du små, lave fjær. Gjerne parabol eller bananklipp. 3" er en fin lengde. Gran er fine skaft. Skaff deg gjerne noen hule messingspisser, som kun er en tom hylse. Feltspisser har mye ekstra vekt. Unngå surringer på fjærene, det bremser.

Tenk deg at du skal lage blinkpuler som du kan skyte langt med. Når du har laget pilene, nummerer du dem. Så skyter du flere ganger på langt hold, of sorterer bort pilene som skiller seg mest bort fra de andre.

Når du har gjort det, er pilene dine klare til york-runde. Da gjenstår bare skytteren


Sent from my iPad using Tapatalk
https://twitter.com/dg_arrows/status/722171247417827328

Disse pilene er noe å strekke seg etter skal du kjjøre en mest mulig autentisk historisk riktig York Round.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar