Buemakerseminaret 2016

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Buemakerseminaret 2016

Legg inn av Bowman »

Ønsker velkommen til buemakerseminar på Ajer U-skole Hamar 22. og 23. oktober. Program er under utarbeidelse og detaljene kommer senere. Vi legger opp til ett tema slik at det blir rikelig med tid til det uformelt faglige knyttet til jobbing med egne prosjekter. Påmelding til Bjørnar Rønningen leder@langbue.no



Vel møtt på Hamar.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Buemakerseminaret 2016

Legg inn av Ingis »

Vil et et tema bety kun foredrag på lørdag eller blir det oppfølging av samme tema på søndag.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buemakerseminaret 2016

Legg inn av Bowman »

Ett tema vil bety ett tema på lørdag. På søndag planlegger jeg at deltakerne etablerer arbeidsstasjoner og forteller om de prosjektene de holder på med under seminaret. Jeg tenker at dette skal organiseres, slik at vi samlet går fra deltaker til deltaker. Da kan man spørre og grave og få del i ulike håndverksmessige tilnærminger. Oppfordrer deltakerne til å dele av sine erfaringer og ihvertfall røpe noen av sine hemmeligheter.

Benytter samtidig anledningen til å oppfordre folk til å melde seg på seminaret. Programmet er under utarbeidelse og vil snart foreligge.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buemakerseminaret 2016

Legg inn av Allan »

Jeg synes det er bra at det er variasjon fra år til år mtp hvordan buemakerseminaret løses. Å være mer eller mindre passiv tilstede og bare lytte til et foredrag er ikke nødvendigvis den beste løsningen, så at deltakerne gjøres til bidragsytere er en god løsning. Erfaringsdeling buemakere i mellom er viktig for utviklinga av handverket all den tid de fleste er mer eller mindre sjølvlærte i faget. Jeg synes kanskje at deltakerne som har med seg egne prosjekter bør få noen konkrete spørsmål på forhånd, så de har tid til å tenke gjennom hva de skal si noe om.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buemakerseminaret 2016

Legg inn av Bowman »

Bra Allan. Jeg prøver å lage noen standardspørsmål som hver buemaker kan besvare på 10 minutter. Noe av vitsen er å få lirket ut noe som buemakeren brenner for.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buemakerseminaret 2016

Legg inn av Bowman »

Temaet på lørdag blir europeiske rekurverte buer i heltre fra middelalder og fremover mot 1800 tallet. Et noe dristig og foreløpig upresist tema, men det vil bli strammet opp før det presenteres på lørdagen. Burgundiske buer er et ubleket lerret for miljøet vårt her til lands. Jeg ønsker å ta tak i det og mene litt om det.
Søndagen blir en praktisk dag hvor buemakere presenterer seg og sine prosjekter, arbeidsmåter og kanskje noen hemmeligheter. 10 minutter på hver.

Programmet blir lagt ut på facebook og NL sine sider i nærmeste fremtid.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Buemakerseminaret 2016

Legg inn av Oddbjørn »

Bestilte akkurat rom på vandrerhjemmet, det så ikke ut til å være så mange ledige rom igjen. Kan være lurt å være tidlig ute, i fjor var hele skøytegjengen der. :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buemakerseminaret 2016

Legg inn av Bowman »

Nå har jeg bestilt rom og. Sleng dere på. Når skøytegutta og jenta begynner å bestille blir det fort fullt. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buemakerseminaret 2016

Legg inn av Bowman »

Jeg er litt overarbeidet om dagen, men program for seminaret kommer til uken. Da har jeg nemlig ferie. Fint at man kan bruke ferien til noe fornuftig. :D
Det som er nytt er følgende. Det er muligheter for litt skoleskyting under seminaret. Vi har fått tillatelse til å bruke gymsalen. Ta med pil og bue så prøver vi å treffe blinker som Ingar tar med.

Sees på Hamar.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buemakerseminaret 2016

Legg inn av Bowman »

Oddbjørn skrev:Bestilte akkurat rom på vandrerhjemmet, det så ikke ut til å være så mange ledige rom igjen. Kan være lurt å være tidlig ute, i fjor var hele skøytegjengen der. :D
Hvis man blander skjøytegjengen med skytegjengen blir vi en herlig gjeng på Vandrerhjemmet. Bestill i vei. :D Det er sikkert fortsatt mange ledige rom i herberget. Vet ikke om de har stall der.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Aphetoros
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 07 nov 2010, 04:11
Bosted: Drobak

Re: Buemakerseminaret 2016

Legg inn av Aphetoros »

Kollisjon! Befinner meg i Krakow den helgen dessverre.
Håper dere får et fint seminar!
Erling
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buemakerseminaret 2016

Legg inn av Bowman »

Da kommer programmet her.

Program buemakerseminar 2016 Ajer U-skole Hamar.
22.-23. Oktober
Påmeldingsavgift: Betales ved ankomst. Kontanter er veldig greit da jeg ikke har kortterminal eller VIPPS knyttet opp til NL.
500,- pr deltaker. (For NL medlemmer)
600,- pr deltaker. (For ikke medlemmer)
Lunsj:
200,- pr deltaker for begge dagene. Mona og Middelalderforeningen på Hamar lager velsmakende lunsj til oss.

Lørdag. 22. oktober
Kl 10 00: Kaffe, registrering og betaling.
Kl 10 30: «Rekurverte europeiske helvedbuer fra middelalder og inn i vår tid».
Et litt dristig, uhøytidelig og søkende foredrag med bilder og illustrasjoner og åpent for debatt og diskusjon i etterkant. Ved Bjørnar Rønningen.
12 30: Lunsj
13 00: Jobbing med egne prosjekter. Det er også muligheter for å skyte i gymsalen. Ingar og Gerald tar med blinker og nett.
17 00. Vi slutter av for dagen
19 00: Pizza og hygge i Drengestua på Domkirkeodden.

Søndag. 23. oktober
Kl 10 00. Workshop med deltakerne. Hver påmeldte buemaker får 10 – 15 minutter til å snakke litt løst om hvilket prosjekt han/hun holder på med der og da. Det bør være arbeid knyttet til bue eller pil. Det kan handle om treslag, teknikker, verktøy, hemmeligheter, smarte triks, prosjekt knyttet til historisk funn? Eget design? Det kan handle om streng eller overflatebehandling. Mulighetene er mange. Vi samler oss rundt den buemakeren som til enhver tid har ordet. Utfordringen kan være å ha en organisert benk, med kun det verktøyet man bruker sammen med materialet og effektivt vise frem håndverket.
12 00: Lunsj
12 30: Workshop fortsetter.
15 00: Oppsummering/tilbakemeldinger/litt drodling og forslag om aktuelle tema på neste buemakerseminar høsten 2017.
16 00: Rydding og takk for denne gang.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buemakerseminaret 2016

Legg inn av Bowman »

Til dere som er påmeldt til seminaret. Begynn å tenk litt på hva dere kunne tenke dere å vise frem/snakke om på workshopen. Litt planlegging skader ikke.

Jeg gleder meg.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemakerseminaret 2016

Legg inn av nidrinr »

Kan ta med et par kvistete og krøllete emner, og si litt smått om åssen jeg jobber med det.

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buemakerseminaret 2016

Legg inn av Bowman »

Flott. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar