Ute-NM 2016

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Ute-NM 2016

Legg inn av Lurz »

Invitasjon til NM i historisk bueskyting
19.-21. august 2016


Arrangør av årets ute NM er Norsk Langbuelag og Agder Vikinglag , i samarbeid med Tingvatn Fornminnepark og Besøkssenter.
Arenaen for årets NM vil være på Tingvatn, et gammelt tingsted med mange fornminner, sannsynligvis fra jernalder.

Bilde

Det ligger i Hægebostad i Vest-Agder, ikke langt fra Snartemo der bl.a det kjente "Snartemosverdet" ble funnet. Vi regner med respektfull opptreden under arrangementet og at vi rydder opp etter oss underveis og til slutt etter endt NM.

Om fornminnene:
http://www.tingvatn.no/fornminne/
http://arkeologi.blogspot.no/2006/07/ti ... gsted.html.
Snartemosverdet: http://www.unimus.no/photos/khm/112275/?f=html

Bilde

Hvordan komme dit:
Med bil er det enkleste er å kjøre E18 / E39 til krysset ved Lyngdal.
Fra Oslo tar det rundt 5 timer.
Fra Kristiansand 1 time 15 min.
Fra Stavanger 2timer 20 min .
Fra Lyngdal er det ca 40 minutter nordover til Tingvatn.

Bilde

Med tog fra Oslo eller Stavanger til Snartemo stasjon.
Fra Snartemo til Tingvatn er det 8 minutter med bil, her regner vi med å kunne ordne transport.
Med fly til Kristiansand, og så videre med tog til Snartemo.

Arrangementet vil foregå på historisk grunn, så det vil være krav om historisk drakt. Hvis du ikke har antrekk som tilfredsstiller Langbuelagets krav til historisk antrekk, ta kontakt med arrangør for å høre om det er mulig å leie drakt.

Konkurransen.


Lørdag blir det en tredelt presisjonskonkurranse, bestående av; historisk runde, langhold og jaktløype. Dette vil foregå på eller i nærheten av tingplassen.
Åpning av NM og utstyrskontroll ca kl.10.30 Stevnestart ca kl. 11.00

Bilde
Lengdejordet bør holde til drøyt 500m...

Søndagens lengdeskyting vil foregå ca 6 minutter med bil fra tingplassen, like bak Hamran Snekkerverksted. Skulle det bli problemer med sein avling o.l. har vi en reservemulighet, men et godt stykke lengere vekk.

For konkurranseregler, se: http://ny.norsklangbuelag.no/regler.html

Som vanlig vil det også bli avholdt buemakerkonkurranse, pilmakerkonkurranse, og Årets Historiske Skytter vil bli kåret. OBS! Husk regelendringene for buemakerkonkurransen som ble vedtatt på årsmøtet 2015.

Overnatting:
Det blir en historisk leir på museumsområdet. Her vil det bli mulighet for å sette opp historiske telt. For de som ikke har historisk telt, vil det bli en teltplass for moderne telt på plassen. Gi beskjed på påmeldinga om hva slags type telt du har. Det vil være mulig å kjøre inn på leirområdet for avlessing av utstyr før konkurransene starter. Parkering på anviste plasser rett utrenfor området. NB: Husk brannslukningsapparat i teltet.
Det blir også mulighet for overnatting i sovesal innendørs. Egne sovesaker må medbringes. Begrenset antall plasser og førstemann til mølla. En tredje mulighet kan være å bestille overnatting på «Heddan Gard» (http://www.heddan-gard.no/), eller "Kvåstunet" (http://kvastunet.no).

Matservering

Bilde Bilde
Mydland Gard.

Det vil være mulig å få kjøpt mat fredag kveld, frokost og lunch både lørdag og søndag. I tillegg inviterer vi til festmåltid lørdag kveld. Vi regner med at dette blir på Mydland Gard, som driver servering, og oppdrett av hjort og skotsk høylandsfe. (http://www.mydlandgard.no/)
Gården ligger et stykke fra tingplassen, men vi regner med å kunne ordne transport, forhåpentligvis med veteranbuss. Se påmeldingsskjema for priser og påmelding til de ulike måltidene slik at vi får planlagt innkjøpene. Hvis noen har matvareallergier eller en eller annen form for matvareintoleranse så er det ønskelig at dette kommer med på påmelding for at vi skal kunne ta hensyn til der.

Alkohol Det er ikke lov å nyte alkohol under konkurransene. Bueskyting er idrett også i historisk sammenheng, og deltakere som stiller synlig påvirket vil bli nektet deltakelse i konkurransene. Både Besøkssentret og Mydland Gard har skjenkebevilling. Leiren ligger utenfor skjenkeområdet.

Påmeldingsfrist: 1. august 2016

Ved påmelding etter denne dato kan vi ikke garantere mulighet for å være med på festmiddagen lørdag kveld. Aller siste frist for påmelding til konkurransen 8. august, da må også påmeldingen være betalt.

Påmeldingsskjema med priser ligger her:

http://www.agderviking.org/nm-historisk ... pamelding/

Du vil få en mail tilbake etter noen dager.
Påmelding er gjeldene når betaling er utført.
Du kan også melde deg på ved å sende en epost til tingvatn@agderviking.org
eller med vanlig post til Jan Søren Øydna, Postboks 20, 4534 Marnardal.

Betaling kan skje til kontonr 2913.10.33395
Merk innbetalingen med «buenm" og "navn".

Hvis du ønsker å melde deg inn i NL har vi nå et tilbud på medlemskap for siste halvår av 2016 for 225 kr (halv pris av vanlig årspris). Hvis du ønsker å benytte deg av dette kan du besøke "langbue.no", og melde deg inn. Betaling av meldemskap i NL skjer direkte til NL og må gjøres før du melder deg på NM for å få medlemspris her.


Priser
Deltageravgift. (Medlemspris gjelder medlemmer av Norsk Langbuelag og Agder Vikinglag):
Junior Kr. 200
Senior, medlem Kr. 300
Senior, ikkemedlem Kr. 600

Overnatting i sovesal. Kr. 50 pr natt
Leie av drakt Kr. 200

Mat
Kvelds fredag Kr. 50
Frokost og lunsj, lør søn Kr. 200
Festmåltid Kr. 300
"If it breaks you get to keep both parts"
rope ifra nord
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 06 mar 2016, 15:33
Bosted: fredrikstad

Re: Ute-NM 2016

Legg inn av rope ifra nord »

ER det mulig å komme torsdag og bli til mandag....? bare lurær.... :D
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ute-NM 2016

Legg inn av Lurz »

Bør gå greit, iallefall om du ligger i telt. Regner med at noen av oss kommer til å være der for å rigge også i den tida...
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Ute-NM 2016

Legg inn av Are »

Nå er jeg påmeldt. Håper jeg ser flest mulig av dere der. Gleder meg til årets NM.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ute-NM 2016

Legg inn av Kviljo »

Jeg også! :D Dette blir stas, som alltid!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Ute-NM 2016

Legg inn av Jæger »

Påmeldt førstereisgutt, det får bli en bratt læringskurve ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ute-NM 2016

Legg inn av Bowman »

Da er det formelle på plass. Gleder meg til uteNM.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Ute-NM 2016

Legg inn av Jæger »

Vi er et par stykker som har meldt oss på og betalt for en god stund siden. Har ikke fått noen tilbakemelding. Regner med at rette vedkommede har oversikt og ellers nyter sin ferie. Er vel ikke vits i å a) mase eller b)bekymre seg over at en ikke får delta?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ute-NM 2016

Legg inn av Lurz »

Har sjekka litt. Har visst vært et problem med epostserveren som sender ut bekrftelser. :? Skal være sendt ut til alle nå i dag. Om noen ikke har fått så send en epost til trellesalg.krøllalfa.agderviking.org Håper det er i orden nå. :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ute-NM 2016

Legg inn av Allan »

I kontrast til hva jeg har svart de av dere jeg har snakka med i sommer, er jeg også endelig påmeldt. Det vil si, både jeg og kona. Og et par til.
Hadelendingene kommer!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ute-NM 2016

Legg inn av Lurz »

:D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ute-NM 2016

Legg inn av dagsunde »

Så bra! Anne og jeg kommer på fredagen...

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Lasse
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 03 sep 2015, 09:57
Bosted: Rennesoy

Re: Ute-NM 2016

Legg inn av Lasse »

Jeg kommer fredags formiddag ser det ut til, men dropper Osebergmonsteret til fordel for plastikktelt (reiser alene - lite vits med 20 kvadrat og tilhenger da, haha)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ute-NM 2016

Legg inn av Lurz »

Da nærmer ute-NM seg seg! Reiser opp i dag for å begynne å rigge, så sees vi snart :D
lars


Litt tilleggs info. (Denne skal være sendt på mail til alle som er påmeldt, men jeg poster den her også)

Visst noen kommer med toget til Snartemo stasjon kan de ringe tlf:48013733 litt på forhånd, så ordner vi transport opp til Tingvatn.


Bue maker konkurranse
Det hadde vært fint om dere som skal lever buer til konkurransen kunne skrive en liten lapp på buene deres.
Der kan det stå klasse (hel tre, laminat, barlind osv.), type og ev historisk forbilde (langbue, flatbue, viktoriansk, Hedeby, tidsperiode osv.), og eventuelle andre ting som kan ha interesse for de som ser buene.


For de som har bestilt festmåltid:

Meny:
Forrett: Spekemat.
Hovedrett: Hjortekottelett.
Dessert: Panna cotta.

Drikke er ikke inkludert og det kjøper alle hver for seg.
Mydland Gård ligger litt ute i skogen og har derfor i perioder litt dårlig nett forbindelse så det er fint om vi har med kontanter til å til å betale for drikke.
Dere som skal opptil festmåltidet blir hentet med veteran busser og disse vil også sørge for at dere kommer dere hjem igjen.(transporten er inkludert i prisen)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lasse
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 03 sep 2015, 09:57
Bosted: Rennesoy

Re: Ute-NM 2016

Legg inn av Lasse »

Jeg har kun fått regler etc fra Jan Søren på mail - denne tilleggsinfoen er ikke kommet frem (bare sånn til info liksom)...

:)
Svar