NM Historisk innendørs 2016?

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: NM Historisk innendørs 2016?

Legg inn av dagsunde »

Men jeg er ikke sikker på at det trenger å være porøst bein...
Denne spissen står halvannen cm inn i en tørr eikebjelke på 15 meters hold fra en 55# bue...
Uten et merke/skade på spissen...

Laget av Elg gevir.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: NM Historisk innendørs 2016?

Legg inn av Ingis »

Fine spisser, Dag. Jeg har laget en slik selv med tanke på innendørs NM. Teknisk sett har vi pr. i dag ingen begrensning på spissens tykkelse (diameter), men tanken har jo slått meg at vi kanskje burde hatt det. "Fordelen" med en tykk spiss er jo der, men vil noen henge seg opp i det da tro? :?:
"Back to nature!"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: NM Historisk innendørs 2016?

Legg inn av dagsunde »

jeg tror ikke det, Ingar.

Hadde jeg konkurrert helt i toppen, hadde kanskje diameter vært et poeng... ;)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: NM Historisk innendørs 2016?

Legg inn av Simen »

Ivar: I forhold til hvilket bein den har godt inn i, så er det et kjvebein det som er på bilde. Ikke nødvendigvis det mest porøse (før i litt høyere alder), det tenderer heller til å knekke tvert av.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: NM Historisk innendørs 2016?

Legg inn av MalaWolf »

Jævla fine spisser det her Dag :)
Utifra det jeg kan se bør disse kunne brukes på blink - om reglene ikke tillater dette pr i dag bør reglene endres.
Jeg tenker at alt som trekker teknikk og utstyr tilbake til originalen må være positivt.
Det er vel hensynet til blinkslitasje som er avgjørende pr i dag ... ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: NM Historisk innendørs 2016?

Legg inn av Kviljo »

Kjevebein - kult/snodig! Jeg syntes det virker rart at en såpass ikke-spiss spiss skulle kunne gå inn i bein slik. Bein er jo helst hardere enn gevir.

Enig, Malawolf. Kanskje vi burde ha et klart uttalt mål for regelverket vårt - at så sant det kan dokumenteres at det er historisk riktig, så er det tillatt? Samtidig er jo blinkslitasje et moment som også spiller inn, og som Ingis nevnte tidligere burde vi kanskje vurdere om det skulle vært en maksimal diameter for spissene. Siden vi har så få treffsoner på blinkene, er nok fordelen mindre hos oss enn om man brukte fita-blinker. Likevel er det uten tvil en fordel. Samtidig tenker jeg at det er helt greit at den som tar seg tid til å lage gevir-spisser også får en fordel.

En helt annen ting - disse gevir-spissede pilene blir vanskelige å slå i pilmakerkonkurransen :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kyujin
Bueskytter
Innlegg: 67
Registrert: 09 apr 2006, 15:20
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: NM Historisk innendørs 2016?

Legg inn av Kyujin »

Ivar, kjenner du doktorgradsavhandlingen til Hubert Sudhues om sårballistikk ved pilskader? Den er skrevet på tysk, men inneholder rikelig med ganske så instruktive fotografier.

http://miami.uni-muenster.de/Record/d2b ... 1b2fc5023b
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: NM Historisk innendørs 2016?

Legg inn av GreenMan »

Kviljo skrev: Enig, Malawolf. Kanskje vi burde ha et klart uttalt mål for regelverket vårt - at så sant det kan dokumenteres at det er historisk riktig, så er det tillatt? Samtidig er jo blinkslitasje et moment som også spiller inn, og som Ingis nevnte tidligere burde vi kanskje vurdere om det skulle vært en maksimal diameter for spissene.
Du nevner selv blinkslitasje, og skal vi følge ditt (egentlig veldig gode forslag) så må vi også tillate skjærende spisser - og da begynner vi å snakke om muligheter for at bredden faktisk vil ha en reel betydning i forhold til brutte treffsoner ;)
Kviljo skrev: En helt annen ting - disse gevir-spissede pilene blir vanskelige å slå i pilmakerkonkurransen :D
Ha ha :mrgreen:
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: NM Historisk innendørs 2016?

Legg inn av Kviljo »

Hah! Kul doktorgrad :D Takk for tipset! Den får jeg legge til i lese-bunken.

Men såvidt jeg kan se i den er det ikke noe som tyder på at en bein eller gevir-spiss skal kunne gjøre slik skade på bein? At en stålspiss kan få feste i et glatt bein og så gå inn, har jeg ikke problemer med å se. - men man skulle tro at den spiss av gevir bare ville skli av det relativt glatte beinet, om den ikke traff 90 grader på...?

Fant Mikke noe mer info om funnet, Dag?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: NM Historisk innendørs 2016?

Legg inn av Kviljo »

GreenMan skrev:Du nevner selv blinkslitasje, og skal vi følge ditt (egentlig veldig gode forslag) så må vi også tillate skjærende spisser - og da begynner vi å snakke om muligheter for at bredden faktisk vil ha en reel betydning i forhold til brutte treffsoner ;)
- også har vi såvidt jeg husker noen svære amerikansk-indianske fuglepiler, hvor arealet av spissen er omtrent lite stort som senter-sirkelen på blinken vår. Om vi ikke får inn en regelendring her, blir det vinnertaktikken til neste år :mrgreen:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: NM Historisk innendørs 2016?

Legg inn av dagsunde »

Han har lovet å grave opp det han kan, men jeg jar ikke hørt noe ennå...
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NM Historisk innendørs 2016?

Legg inn av Bowman »

Kviljo skrev:En helt annen ting - disse gevir-spissede pilene blir vanskelige å slå i pilmakerkonkurransen
:mrgreen: Ha ha.
Det er umulig å slå deg Ivar.
Mulig jeg lager noen av disse indianske fugle pilene med real diameter på spissen. Tenke tenk. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: NM Historisk innendørs 2016?

Legg inn av Sturlabuer »

Å nei! Er det flere enn meg som har tenkt på disse indianske fuglepilene?
Da blir jo igjen skyteferdighetene avgjørende :cry:

Hmm, jeg har endel gamle barneskistaver i bambus liggende...
De er bare marginalt større enn en krigspil og med en solid trinse, såå :twisted:
Brukeravatar
Kyujin
Bueskytter
Innlegg: 67
Registrert: 09 apr 2006, 15:20
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: NM Historisk innendørs 2016?

Legg inn av Kyujin »

Kviljo skrev:Hah! Kul doktorgrad :D Takk for tipset! Den får jeg legge til i lese-bunken.

Men såvidt jeg kan se i den er det ikke noe som tyder på at en bein eller gevir-spiss skal kunne gjøre slik skade på bein? At en stålspiss kan få feste i et glatt bein og så gå inn, har jeg ikke problemer med å se. - men man skulle tro at den spiss av gevir bare ville skli av det relativt glatte beinet, om den ikke traff 90 grader på...?
Jeg sjekket med raske søk etter "Knochenspitze" og "Geweihspitze". Noen skudd med spiss av ben er bekrevet, men ikke noen treff på knokkel. Gevirspiss finner jeg ikke. Det er altså rikelig rom for doktorgrader i forensisk arkeologi. Hubert døde dessverre ikke så lenge etter at han hadde fått doktorgraden sin.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NM Historisk innendørs 2016?

Legg inn av Bowman »

Gevirspisser finnes blant nord amerikanske indianske piler. Chochtaw og Cree ihvertfall. Muligens Seminole også.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar