Trøndersk lengdekonkurranse avholdt 12/11-06

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Trøndersk lengdekonkurranse avholdt 12/11-06

Legg inn av Are »

Bueskytterne på Levanger inviterte Nidaros Håndbuelag til årlig duell på jordene ved Skogn. Det ble årets garantert siste lengdeskytingskonkurranse i disse fylkene i alle fall. Rundt null grader, snøbyger og fin stemning.

Vi skjøt to serier á 3 piler og målte den lengste. Målingen ble foretatt med 50 m stålmålebånd og frosne fingre. Flere av skytterne hadde laget seg nye piler med tanke på å komme lenger enn forrige gang, og det gjrode vi også. Det ble satt flere personlig rekorder.

Resultatene ble som følger:

Are Onstad – 266 m
Nils Torske – 241 m
Joakim Arntzen – 200 m
Joakim T – 174,5 m
Hege Tvete – 162,5 m
Odd Mikkelsen – 153,5 m
Harald Midthjell - 146 m
Sigurd – 145 m

Sigurd og Joakim T deltok med rytterbuer i glassfiber.

Nils hadde i tillegg en nylaget bue på hele 13 pund han ville prøve. Den rakk hele 113,5 meter :shock: Hvem trenger kraftige buer. Det skal vel i samme sammenheng nevnes at buen som tok 1. plassen er 35 pund svakere enn den som tok 2. plassen. Trekkstyrke betyr ikke alt :lol:

Vi avsluttet dagen med skyting med flu-flu-piler på flyvende blinker i skum. Lengdeskyting og skyting på bevegelig blink er blant de virkelig morsomme tingene man kan gjøre med bue og pil.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

13 pund og 113 meter :D Rimelig effektivt 8) Bue- og pil-dimensjoner?

Hva slags piler skaut du med Are? Fortsatt pyramidebuen på 75 pund? Høres ut som om du har klart å tilpasse pilene veldig godt til buen. :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg hadde ikke ventet at buen jeg laget til min yngste datter for nen år siden skulle gå over hundre meter, nei. I skrivende stund har jeg ikke nøyaktige data på den, men det kan jeg alltids meddele folket når jeg er kommet hjem og får målt den. Men den er laget av en vaskelist av eik, er vel noe sånt som en meter og ti eller så lang, og har en strengvinkel på godt over 90 grader på fullt uttrag (25-26 tommer). håndtaket er stivt, med noe motbøy. Pilen jeg skjøt med, er en "tyrkerpil" på 12,5 gram. For å få et mest mulig effektivt slipp, brukte jeg primærgrep, det går jo godt an på en så lett bue. Som Are sier, hvem trenger kraftige buer? Dette ga mersmak, så jeg tror faktisk jeg skal lage meg en bue på ti pund, og ha 150 meter som mål. Det burde være mulig ...?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

nilstor skrev:JDette ga mersmak, så jeg tror faktisk jeg skal lage meg en bue på ti pund, og ha 150 meter som mål. Det burde være mulig ...?
Og hva skal du bruke som piler - fyrstikker? ;)
Morro at såpass lette buer kan "hevde" seg. Selv er jeg rimelig imponert over hickorylista til guttungen. Selv med vanlig blinkskytingspiler går det rimelig unna. Kanskje vi skal lage en ny lengdegren - under 15 pund klassen?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, moro :D

Det sies at 3-5 grain pilvekt per pund buestyrke skal være et godt utgangspunkt. Men det tilsier jo at en 10-punds bue helst vil ha ei pil på 50 grain, eller 3,24 gram. Nå snakker vi Nål altså :lol:
Kanskje du kunne rulle og lime sammen et A4-ark som pil?

Egentlig syntes jeg du heller skulle plusse på 40 pund, og sikte etter 300-meteren :wink: Helt umulig skal det visst ikke være.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Hva slags piler skaut du med Are? Fortsatt pyramidebuen på 75 pund? Høres ut som om du har klart å tilpasse pilene veldig godt til buen. :)
Samma gamle planken ja. Men jeg fikk meg en overraskelse i går da jeg målte den med Håndbuelagets nyervervete buevekt. Da viste den 84#/30", og jeg trakk den til 31,5" på lengdeskytinga. Må sjekke om det er den nye eller gamle vekta som er på jordet. 75#/30" var det den målte da den var helt ny, og buer pleier sjelden å stige i vekt med åra. Kan selvsagt ha noe med fuktinnhold i buen, men likevel.

Pilene er granskaft på 78" stivhet. Horninnlegg i nokken, Pusset kun ned i de ytterste 10 cm i hver ende. Engelsk messingspiss på 6 mm diameter og 1,625 gram vekt. Fjærene er parabolformet. 30 mm lange og 7 mm høye. Pilenes vekt ligger på rundt 27 gram. Prøvde å være nøye med aerodynamisk avslutning på nokken, den går ut i en spiss.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg har lagt merke til at det har blitt veldig tørr luft inne den siste måneden. Om jeg lufter skikkelig ut synker luftfuktigheten ned mot 25%. Farlig farlig 8) Så jeg har lagt ned veto mot å trekke barlindbuen, hehe.
Og snø tilsier jo ganske kaldt vær, som også hever trekkstyrken. Men det var jo en god forskjell der.

Takker for pil-info! Tror faktisk jeg har noen granskaft med rundt 80# spine liggende, så dette må jeg prøve 8) Hadde en runde flightskyting i kveld, men duverden så vrient det skal være å komme seg videre. Drøye 210 meter med nypolerte tyrkerpiler :x


Forresten, avsmalner buen din i rette linjer mot nokkene, eller er den ytterste delen ekstra avsmalnet?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Bare hyggelig å spre info om lengdeskyuting. Jeg vil at flere skal klare å passere 250 meter :D

Jeg har akkurat målt buen til å ha et fuktinnholdp buen på 9%. Men jeg lagde den en sommerdag på jobben som ligger helt nede ved kanalen. Jeg har målt treverk der tidligere som har vært på rundt 15%. Hvis buen hadde den fuktiheten da den var ny, er det ikke rart om den stiger i vekt senere.

Buen er en typisk flatbue beskrevet av Tim Baker i TBB. 5 cm bred til midt på benene for deretter å avsmale i fine kurver til en 12 mm bred nokk. Mao en helt vanlig kraftig flatbue, ikke trimmet for lengdeskyting. SÅ det går an å lage dem mer effektive. Men husk det er mer enn bare piler og bue som teller i lengdeskyting. Streng har litt og si, teknikk mye 8)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

9% er jo massevis. Men tror du ikke at buen ville fulgt strengen en del mer om den hadde 15% fuktighet da du lagde den? Det er jo tross alt litt krefter ute og går på ei slik slegge. :D 8)

Jeg går og venter på noen sneller med fastflight nå. Det er nesten flaut å se hvor mye dacron strekker seg på kraftigere buer. Pinglestrenger, hehe. Så det er nok noen meter å hente der også. Har ikke helt psyka meg opp til å prøve lin på mine kraftigste buer ennå, men kanskje det burde stå på arbeidsplanen.

Må si jeg er imponert over disse lengdene. Står respekt av å skyte så langt med helvedsbuer!

Også kommer du og sier at det bare er en vanlig flatbue, hehe :P
Så enkelt er det ikke, arg :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Mange takk til gutta i Levanger og den generøse bonden. Her er et par bilder....

Bilde

Bilde
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Svar