NM-2007-Kaupang

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ja givetvis är det fint om det finns regler som skapar en miljö. Men just nu så finns det inga regler utan man kan blanda 500år hit och dit, metallsmycken från olika kontinenter med vilka som helst stoffer. Så igentligen är inte jeans och nike-skor mera fel än vad många andra har på sig.


Jag förstår inte riktigt:

"man må ha historiska kläder" men "det är inte så noga"
"man ska ställa med historisk bue" men "övertejpad pilhylla är ok"

Jag förstår att om man sätter ribban hårt så finns det max 10st som kan delta, men om det istortsätt inte spelar någon roll vad man har på sig bara det lixom ser historiskt ut för en person som inte har någon koll alls på historia så undrar man ju varför inte folk kan få ställa upp i vardagskläder när det igentligen är lika fel.

Person 1 ställer med pajaskostym(=påhittade kläder) och en glasfiberrytterbue.
Person 2 vill ställa med jeans och t-shirt med en egenlagd elb men nekas delta.

Ni får tycka det är hur löjligt som helst men om det är så här det ligger till så gidder jag inte vara med.

Jag kan ju komma med ett höftskynke och inget mer och vara pygme då? Inte för att jag har en pygmebåge men det borde väl inte hindra mig.
Paulsen
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 18 mai 2006, 16:34
Sted: Oslo

Legg inn av Paulsen »

Jeg kunne egentlig tenkt meg å være indianer.....på besøk hos gutta som seilte over dammen.

Røyka litt pipe og jugd om 3 bison med 2 piler, hehe.

(Fy fasan å mange innlegg du har nå Griffin :_)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Bra med en oppklaring Truls :)


Griffin, det er vel helst det at man ønsker å skape et "viking-aktig" miljø rundt arrangementet. Og Truls skriver jo at ingen kommer til å bli ekskludert på grunn av klærne.

Det at det står "må" i invitasjonen bygger vel på det samme prinsippet om å ikke skrive at det er valgfritt å kle seg ut i et kostymeparty. Da kommer jo bare den bedre halvdel av befolkningen utkledd, mens resten av oss kommer i vanlige klær :lol: :oops:

Det jeg er mer redd for, er regelen om senterskutte buer. For den sier ikke noe om graden av senterskutthet, og det er et potensielt problem når jeg kommer med en bue som er et siklingsstrøk fra å være senterskutt 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Hehe. Kanske jag ska komma ändå, och packa lite grovt sandpapir och vänta tills du vänder ryggen till :twisted:
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Nå er det bare å sette i gang å trene. Se regleverk for "Historisk runde" på
www.langbue.no under Oppslagstavlen
Sist redigert av Truls med bogen den 01 jul 2007, 07:54, redigert 1 gang totalt.
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dette ser jo interessant ut :)

Men hvordan teller man poengene? Er det kun treff og ikke treff?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Jepp!
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Genialt :D

Har troa på dette!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Fin form på blinkene Truls. Har også veldig sansen for poengtellingen.

Skulle gjerne ønsket meg litt lenger hold. 6 avtander og ingen over 30 meter :( Jeg klarer nesten å kaste pilene dit :lol: (Bare ute å rir en av kjepphestene mine)

Er forresten blinkene testet med kraftigere buer på 30-40 kg? Jeg er redd den trestokken på baksiden kommer til å spise spisser.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Skive/blinkene er 12 cm tykke. En 125 grains feltspisspil trenger 8 cm inn med en 40 punds bue på 1 meters avstand. 15 av Vestfold Langbuelags medlemmer hadde en konkurranse på Kaupang med "Historisk runde", det så ut som om det fungerte greit. Dog, jeg tror ingen brukte over 50 punds buer. Men som i York og American round er det tradisjon for å bruke forskjellige buer, alt etter avstand. Får vi fremdeles problemer med for kraftige buer på korte avstander setter vi opp dobbelt blink/skive, tils.24 cm. Reglene kan justeres etter NM, etter at vi har fått mer erfaring med "Historisk runde"
Kviljo: Reglen om "senterskutte buer" er laget for å unngå de moderne "pilhylle/anatomisk formede grep". En rimelig senterskutt historisk designet bue er helt ok.
Bilde
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Regler rundt utendørs NM

Legg inn av haro »

Truls er en snill kar som ikke vil ekskludere noen og det er typisk Truls.
Jeg opplyser derfor følgende angående utendørs NM i historisk bueskyting. Dette er ikke tema for diskusjon. Det er en opplysning.

Det er ingen vits å stille ikke-historisk på Kaupang. Skal du delta i historisk NM utendørs må du være historisk kledd.
Krav til snitt(om sømmen er maskinell eller manuell) har vi ikke, men klærne skal være historiske av utseende. Middelalder er også historisk.
Jeans eller lign. er ikke akseptert. Da får du ikke delta. Sånn er reglene.

Vi setter derimot ikke andre krav til fottøy enn at det ikke skal være "glorete metallic fargede" sko. Grunnen til det med fottøy er nettopp kostnaden. Det er greit nok å skaffe klær eller tøy til klær. Det er verre med fottøy. Så! Når det kommer til fottøy - Bruk hue her folkens.
Reglene er i grunn klare nok. Det står under regler på www.langbue.no.
Websidene til Norsk Langbuelag er informasjonskanalen for alle.
Dette forumet er informasjonskanalen for oss som er spesiellt intresserte.

Dere som etterspør info om NM generelt får klikke dere inn på www.langbue.no. Hvis dere ikke finner svar der på det dere lurer på kan dere sende en mail post@langbue.no så skal dere få svar.

For dere som ikke vil kle dere historisk og dermed velger å ikke delta på utendørs NM er alternativet innendørs NM. Der er det ikke kleskodeks nettopp fordi at de som ikke vil/liker å "kle seg ut" skal få tevle om NM tittelen i historisk bueskyting.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Regler rundt utendørs NM

Legg inn av Griffin »

haaeri skrev: Reglene er i grunn klare nok. Det står under regler på www.langbue.no.

Kan man få en direktlänk till dessa regler för vad som innefattas med "kläder av historiskt utseende"?
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Sorry.
Prøv igjen. Klikk på linken Regler på venstremenyen på www.langbue.no
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Nå hersker det en viss forvirring her om hva som kan godtas av "klær av historisk utseende". Kapteinen i langbuelaget er villig til å godta det meste, ser det ut som, mens arrangøren ikke vil kompromisse på antrekket. Arrangøren er i sin fulle rett til å sette reglene, og det må være opp til oss som deltakere om vi er villige til å akseptere dem. Hvis ja, deltar vi, hvis nei, deltar vi ikke. Så langt er alt greit.

Men: Hvis reglene skal håndheves såpass kompromissløst som det legges opp til her, MÅ det spesifiseres nøye hva som kan godtas. Ut fra det som haaeri skriver, spøker det for undertegnedes deltakelse, da jeg bare har ett klesplagg av historisk utseende, og har p.t. hverken tid eller økonomi til å fordype meg i historiske klær. Jeg hører vel helst hjemme blant dem som er mest interessert i å lage buer og piler, og skyte med dem. Men ære være dem som legger den største flid i å skaffe seg en så historisk korrekt klesdrakt som mulig! I tillegg til å levendegjøre historien, ser det også veldig flott ut!

Som sagt, jeg har ingen problemer med reglene, men spesifisér dem på forhånd, slik at de som ønsker det, kan tilpasse seg dem! Jeg er ikke interessert i å reise til Kaupang med mitt ene historiske klesplagg, for så å bli utelukket fra konkurransene pga. mangelfull bekledning!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Supert Truls :D

Haaeri: Du glemte å skrive at reglene har blitt forandret i dag, og ikke i Januar 2005.

Hva slags rutiner har klubben for endring av reglene forresten?
Velvel...

Det blir jo moro å komme i jeans og ullkjortel for å bli diskvalifisert. I disse krasse tider tillater jeg meg å glede meg litt til akkurat det, heh... :?

Og som en fortsettelse til dette lite fruktbare innlegget, legger jeg til:

Såvidt jeg kan se står det viking- og nå også middelalderklær. Og når klees-reglene skal tolkes så hardt, lurer jeg på hvorfor det ikke står noe om at flatbuer heller ikke er tillatt. For om noen kjenner til enveds flatbuer fra vikingtid eller middelalder, er jeg svært interessert! Ja, for den saks skyld - hva med bambus og tropiske hardtre og strenger av plast? - da ville man jo iallefall sikre seg å ekskludere flest mulig.

Det kan nesten virke som om dette er et mote-show anno 1000-tallet, og ikke et bue-relatert arrangement, for det er tydeligvis ikke så nøye med hva slags bue man kommer med. Klærne derimot...

Dette opplegget var lite fruktbart, og kunne vært løst på langt bedre måter. Eksempelvis kunne man fremme interessen for historiske plagg og øke deltagelsen ved å f.eks gi ekstrapoeng for historisk antrekk, eventuelt ha en egen konkurranse for beste historiske antrekk, samtidig som man tillot deltagerne å delta i normale klær.

Nei dette lukter lite konsekvent, og det lukter ikke godt!


Menmen, jeg kommer i JEANS og med steinalderbue, og gleder meg stort! Årets høydepunkt! 8) :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar